Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2081 ggr
Lyrik
0

Klippmaskin!

Eftersom min lilla klippmaskin inte orkar med pållens tjocka päls, så blev jag tvungen att köpa en ny.

Igår em köpte jag en ny, stor klippmaskin för häst på JULA. Den kostade bara 995 kr, innan kostade den 1495 kr. Ser likadan ut som den som finns i Hööks katalogen.

Ska klippa pållen i helgen. Hoppas att det inte regnar då!Fundersam

Thea
0

Berätta hur resultatet blev!!! *nyfiken* Då jag har en häst som behöver klippas minst tre gånger/säsong är en egen maskin att föredra….

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lyrik
0

#1 Ok. Kan rapportera efter helgen. Blir nog flera klippningar för min pålle, så mkt päls som han har fått redan.

Vet ej om det är bara här i Uppsala Jula säljer ut sina hästklippmaskiner. Fick hem ett reablad av dem igår.

gejsa
0

Thea! Det fanns en beg klippmaskin för 2000 kr på blocket häromdagen. Kanske något för dig. Tror tyvärr att dessa som ni pratar om knappt går att klippa en hund med. Dom brukar vara dåliga. Bättre att köpa en rejäl på Granngården. Dyr men bra håller länge bl a. Bladen blir slut på en gång om man köper billiga. Vet av erfarenhet. Köpte först en billig till mina hundar. Sedan köpte vi en dyrare så jag kan t o m klippa hästen ifall jag vill.

Lyrik
0

Men denna maskin är för häst och kreatur (kossa).

Min gamla maskin (Köpt på Börjes) har jag klippt både min lurvige gubbe, Besten (kbltravare, lurvig han med) och 2 lurviga ponnyer. Det går inte att helklippa pållen, men till halvklippning duger den till, OM man har en pålle med normaltjock päls, men det har inte min gubbe i år.Gråter

gejsa
0

Ja, jag har inte sett din nya maskin. Men den vi köpte för ca 1500 kr var också till häst bl a. Men det gick inte ens att klippa våra hundar bra med den. Men jag vet inte. Din kan ju vara bra. Vill bara varna utifall att……

Thea
0

Jo, jag vet! Klippmaskiner under 3000.- brukar (inte alltid) vara skräp.

Idag betalar jag 250.-/klippning och då gör någon annan jobbet. På 3000.- kan jag då klippa hästen 12 gånger och om jag gör det 3 ggr/år blir det 4 år. Det tar mig alltså 4 år att tjäna in dom pengarna….Tveksamt om det känns som en lönsam affär att köpa egen eg!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

Ja, vi gjorde iaf det. För oss kostar det 600 kr styck att klippa hundarna. Och dom behövs klippas ung en gång varannan månad. *ler* Så våran 3000 kr maskin har vi tjänat in för länge sedan.

Lyrik
0

#5 Provkörde nya maskinen igår. Inte på hästen, men hemma. Verkar funka iaf.

Nu ska jag bara få tag på frisören. Mina egna leder (reumatismen) jävlas med mig för mkt, så jag kan nog inte klippa själv denna första vända.

Letar efter bilder på klippningar, men hittar inga. Vill ha någon variant av täckesklippning a´la kort modell.

Lyrik
0

#5 Min lilla maskin (har nytt, brett skär) är jättebra att ta till när man ska klippa på lite svåra ställen.

Även om man har som jag en riktig olycksfågel till häst, som lyckas med alla möjliga konstiga sår och skador på konstiga ställen. Då är den suverän att klippa bort pälsen runt såret.

Brukar klippa rent i karleden med den, de gånger han får mugg. Lättare att komma åt och tvätta rent och smörja muggen då, när det inte finns en massa hovskägg och päls i vägen.Förvånad

Peppe
0

jag har en DeLaval för 3.200kr. Har bara haft den sen förra vintern så vet inte hur bra den är.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~