Ringa hovslagare..
Första gången jag ska ringa hovslagare nu, vad säger ni? Något som
Hej, har -- st hästar som behöver verkas undrar om du har något tid ledig snart?
Hur sent kan man ringa, för sent nu kl 17.00?
Nervöös för något jag inte vet vad X)
Det kan även vara en bra idé och fråga hur mycket det kommer att kosta om h*n vill ha kontant eller faktura, berätta vad det är för någon typ av hästar, om någon är lite "svår" att sko…
Med vänliga hälsningar
Chess
Jo, vad det kostar hade jag oxå tänkt att fråga, de är inte svåra att sko :)

Svårt det där när man inte känner hovisen ^^, Men det du skrev innan kan vara en bra inledning, sedan kanske även hovisen har några frågor o sånt. Det är ju ändå "egna företagare", hovisarna, så det brukar vara duktiga på att prata på 
Vi har haft samma hovslagare i ca 7 år nu, men känner honom från innan då han skodde på ridklubben oxå. Och våra samtal brukar oftast bli : "Hej Hovis! Mickis med Pelle här, börjar bli dags nu igen har du någon ledig tid för våra bråkstakar?" m.m.När det gäller tappskor, behöver jag inte ens presentera mig utan då blir det bara "Heeeej Börje! Nu har lille Per lyckats igen"
Personligen tycker jag att det är okej att ringa till folk, på vardagar, 09.-18 ungefär..
Jag har vart i din sits o fick jaga hovis, rinde alla jag viste var okey. Du ska säga ditt namn o vad du har för häst/ar samt hur dom är och kostnaden för arbetet skriv upp det ta alal nr hovisen har :) Hoppas du hittar en bra :) Sjävl så lyckas jag hitta min gammla hovis som hade lagt ner hovslageriet ett tag (där med ringde jag inte han först) men gösses vad glad jag är att han hade börjat igen. Jo just det kolla av i ett stall vilekn hovis dom rekomenderar för det finns hovisar som inte alls är bra. Lycka till!