ackordhäststiftelsen
jag funderar en sak… kan man köpa en häst som ägs av ackordhäststiftelsen? och, hur kontaktar man dem? har sökt på google utan några bra resultat..
råkade närmligen bli kär i en ridskolehäst som var därifrån…
Om jag har fattat det rätt kan man inte köpa ngn häst därifrån utan få dom på livslångt foder. Men är inte alls säker.
Jag skulle gissa på att de inte så gärna säljer sina hästar… Din ridskola borde väll ha kontakt-uppgifter?
Sökte runt lite och enda namn + kontaktuppgift jag i stort sett värkade få upp var ifrån denna sida: http://www.ridsport.se/ackord.htm
/V
tack V! jag mailade till adressen underst och får se vad dom säger.

vad är det för ngt egentligen?
jag fick svar idag. dom säljer inte hästarna föränn de pensioneras från ridskolan vid ca 18-19 års ålder..
men jag förstår inte riktigt, måste han alltså gå där tills han blir så gammal?? vi brukar ju sälja hästarna efter 5 år, måste han ändå stanna i 9 år till??

#5 Du kan ta över fodervärds avtalet det har jag gjort en gång. Ackordshäststiftelsen är en kvarleva från då hästen användes i försvaret och då fans det ett stort antal ackordshästar som var på bondgårdar och ridstall och dom blev inkallade att göra lumpen men jämna mellanrum. Nu drivs det som en stiftelse och mer för att främja aveln av nordsvenskar och svenska varmbld (f.d halvblod).
Jag har för mig att man betalar runt 1000 kr om året för att få ha hästen, tänk på att hålla hästen försäkrad för dom är jobbiga att ha och göra med om man behöver avliva. Så var det i alla fall när vi fick avliva Torina.
Han sade såhär:
Hej
Tyvärr kan vi inte sälja hästarna förrän dom blir pensionärer från ridskolorna. Vårt ändamål är att ge ridskolorna möjlighet att ha bra ridskolehästar.
När han blr 18-19 år kan du komma tillbaks.