Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3481 ggr
absoluutsofia
0

vad kan man göra med föl?

Vad kan man hitta på med föl på 4-5månaders ålder?

hon kan redan:

• bli ledd

• bli borstad

• lyfta alla hovarna

• ha täcke på sig

• åka transport

finns det nått mer man kan träna?  :)

pippa__
0

Beröring i massor!!! Kan aldrig bli för mkt beröring. Överallt ska h*n kunna bli rörd, även öron, mellan ben, både bak och fram. När h*n accepterar beröring me handen, så gå över till plastpåse m.m.

Glöm inte den viktiga vilan, funderarvilan.

Mille
1

Föl tränar man inte tycker jag, de är bäbisar. Det räcker att de klarar av de situationer som krävs i vardagen.
borsta, kratsa hovar, led och bind upp, ja i princip det som du skrev. Det är saker som jag tycker att det är självklart att ett föl kan.

Bra saker som de har nytta av i framtiden är om de kan följa med mamman ut, gärna på trafikerad väg så de blir bilvana.

AnnaLundin
0

Det finns ingen anledning att ditt föl ska kunna något mer än vad det kan just nu. Det räcker gott med vardagspyssel hela den här vintern.

absoluutsofia
0

#1 glömde skriva att hon redan också är van vid prasslande påsar över hela kroppen :p (höpåsar, svarta sopsäckar )

och hon är van att gå på i skogen, på grusvägar och möta bilar, cyklister m.m.

kan stå uppbunden på stallgången själv när mamman är i boxen.

hon har även löshoppat några gånger med sin mamma.

så det finns kanske inte så mkt mer att träna henne på (:

[Rebecka]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det jag gör med min lilla elektra är,  borsta, lyfta hovar, hon står uppbunden utan problem, vi tar lite promenader o självklart så gosar vi jättemkt.

Zabbio
0

Tycker inte att det är fel att träna föl mentalt. Börja så tidigt som möjligt men man ska förståss inte trötta ut dem.

Det är mycket lättare för ett föl att vänja sig vid nya, onaturliga och naturliga saker, än fr en vuxen häst. Föl är ju inne i den åldern då de ska upptäcka världen och har ett öppet sinne :P Samma sak med människor.. man lär sig mer i och lättare i lågstadiet än senare (att det man lärt sig i lågstadiet sen är basic betyder ju inte att det faktiskt är väldigt konstigt då..)

Tycker dock att fölet har lärt sig det mesta redan, men gå promenader och miljöträna är ju aldrig fel :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AnnaLundin
0

Ärligt talat, i #1 står något klokt:

"Glöm inte den viktiga vilan, funderarvilan"

Ett föl som redan nu har lärt sig sådär många saker behöver få vila från lärandet ett bra tag och smälta det hon har lärt sig! Man brukar förvånas över att de efter en sådan viloperiod verkar kunna mer än det de kunde när vilan inleddes.

Faktum är att föl och unghästar inte kräver alls mycket av hantering och träning för att lära sig det de behöver lära sig, om man bara gör rätt när man väl gör något med dem. Jag har själv provat alla varianter, från intensivhantering till nästan ingen hantering alls och samtliga hästar har varit lätthanterade och problemfria. Mina "försökskaniner" har varit de drygt 20 föl jag är uppfödare till….

Zabbio
0

Nä, man behöver ju inte köra konstant och trötta ut dem  med nya saker varje dag, men det är inte fel att träna dom ändå. En promenad eller två i veckan på ett redan välhanterat föl skadar ju inte, sen kan dom ha viloperioder över några veckor/månad. men om man nu vil handskas med dom å.

ZaraP
0

Lastträna!

Och gå över presenningar/i vatten och sånt.

Tvätta svans och ben!

Lindbygarden
0

Åh jag som endast känner på min lille, tar in och ut från hagen och på & av med grimmanSkäms.. Vi kliar och pillar men varje dag bortsning får han ej..

Bundit upp har jag inte gjort utan jag håller i grimskaftet bara.. Jag är så rädd att de ska halka och skada sin lilla nacke..

hovar lyfter vi ibland då och då..

Promenader brukar jag inte ta före det att de är avvanda och har blivit "stora barn".. lastträna, tja han har rest hit och till o från seminstationen med sin mor.. Det får också räcka..

Jag tror att precis som riktigt små barn så har de svårt att koncentrera sig mer än mkt korta stunder och jag tror också att de ska upptäcka nya saker ihop med sin mor i första hand då bandet sto-föl och föl-flock är viktigast.. De kan bounda med sin ägare ändå..

Jag sticker ut hakan och vill påstå att de flesta hanterar sina föl så mycket mer för sin egen skull för att man tycker att det är så kulOskyldig

lisette
0

#10 håller med dig helt o hålelt!

Ledin
0

oja ett föl ska vara föl men bra att den är van vid lyfta hovar o bli pysslad med men den ska få tid o smälta allt den har lärt sig oxå.

Ahnna
0

Jag har vant mina vid att stå uppbundna på ett rätt "naturligt" sätt eller hur man ska säga; när de har gått in i transporten så binder jag upp mamma + föl, stänger bakluckan och går sedan direkt fram till lilla dörren och knyter upp igen. De står alltså uppbundna i max 30 sekunder bredvid mamma. Gjorde så några gånger (helt enkelt för att vi skulle ut och åka) med mitt äldsta föl och nu kan hon, 7 månader gammal, stå uppbunden i stallgången bredvid mamma utan att tycka att det är konstigt eller jobbigt. Det har blivit en grej som man bara "gör" ibland, precis som verkningen, beröringen, borstningen och så vidare.

Har påbörjat samma sak med det yngre fölet, 4 månader, och hon står som ett ljus de där sekunderna som hon sitter fast i transporten. Har inte provat att binda upp i stallet än, men det kommer framöver.

Jag tror att är de bara vana vid att man leder dem i grimma så är de också vana vid att det stramar emot lite ibland (eftersom föl gärna går åt helt fel håll emellanåt) och blir de inte rädda för det så har de ingen anledning att kasta sig när de är uppbundna heller. De konstaterar bara att det "tar emot" och står stilla istället för att försöka komma loss.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mille
0

#4 Är det verkligen bra att löshoppa föl? Jag har inge större erfarenhet av det men nog borde det väl slita mycket på dom?

tycker för övrigt att #10 skrev mycket bra saker.

Och jag tycker fortfarande att det är fel att använda ordet träna med föl. Visst, hantering och naturlig miljöträning är jättebra, vänj dem vid situationer som mycket väl kan uppstå så de inte råkar i panik sen.

Cezanne
0

Jag tycker att det låter som att du övertränar ditt föl.

Min sjumånaders lyfter fötter, kan stå uppbunden och ledas, borstas, och har snappat vissa kommandon som smackningar.

Han har aldrig haft täcke på sig och ska inte ha det heller, han är lastad två gånger med mamma men hon är ett helvete att lasta så det ska han inte se mer av förrän han är avvand. Det ska han bli vid årsskiftet.

Jag håller med Anna Lundin om att det är viktigt för föl att få smälta alla intryck och inte oavbrutet utsättas för nya.

Cezanne
0

#14 Jag löshoppade mitt förra föl några gånger tillsammans med stoet. Hon tyckte att det var roligt och han var nyfiken på allt nytt. Hindrena var kryss på max 30 cm höjd. Mamma hoppade på kanten och lillen i mitten.

Han hoppade även över dekarationskättingar och annat hoppbart.

Molla
0

Är av den åsikten att föl inte ska tränas. De ska kunna ledas, tas på och lyfta fötterna. Och de behöver inte kunna det perfekt. Barn är barn!
Däremot tycker jag att de ska få stå i stora flockar, med hästar i varierande åldrar. Det är där dom lär sig grunderna. De ska inte behöva vänjas av, naturen fixar det självt när det är dax. Fölen ska få stå så länge som möjligt med mamman, vem har kommit på att 6 månader blir bra? När vi säljer föl erbjuder vi att de kan stå kvar gratis fram till maj. (viktigt att se så mamman inte blir urtuttad)

Vi har sålt så många hästar som varit minimalt hanterade, nästan alla köpare frågar oss hur mycket vi tränat hästarna för de verkar kunna allt redan. Men sanningen är att när vi handskas med hästarna gör vi det med naturligt ledarskap, då behöver man inte nöta med hästarna. Ledarskapen lägger grunden till allt.

Molla
0

Kom på, nu när vi var med en åring till vet för att röntga gick hon direkt på transpprten, vi har aldrig lasttränat. Hos vet klev hon av transporetn och följde med in i stallet utan att röra en min. De ville spola benen och frågade om hon var van vid det. Mamma svarade att hon aldrig varit med om det, men att hon fick göra det. Benen spolades för första gången och hästen rör inte en min. Hon får lugnande och står helt coolt när vet sticker.

Allt detta med en häst som är minimalt tränad men litar till fullo på sin ledare.

Mille
0

#18 såna är mina med och jag tror att det beror på att de aldrig har fått något negativt intryck av transprten, utan de är helt neutralt inställda. Börjar man istället slita och dra in dom så är det väl klart att de blir svårlastade senare.

Kan ta ett exempel, ett sto som aldrig var några problem att lasta sedan hon var föl fick åka med en häst som var elak mot henne. Efter det var hon helt omöjlig, men det redde vi ut efter ett tag. Min poäng är, att fram tills hon fick en negativ upplevelse i transporten så var hon kanonsnäll och efter händelsen var hon lika snäll men det var inte förräns DÅ som hon faktiskt behövde lastränas.

Lorita
0

#14 låg mycket låg kan dom hoppa lite med mamma två tre skoj språng.

Allt med fölen ska vara lek och mycket korta stunder, så bundna har grimma bli leda att bita och sparka är förbjudet, att gå på transporten (mina får också åka då jag ställer ut mycket)

korta pass, 5-10 minuter och gång det växer fram vad fölet kan och vill lära sig. Men stå bunden det är viktigt och att kunna lyfta hovar tidigt.

Viktigt är att man lyssnar på hästen och går långsamt fram och med kärlek.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

#10 bara för att man tränar mycket med dem betyder det inte att man tränar länge per gång! ;) Ville bara säga det.

Och mamman kan ju följa med på promenadera, ännu bättre; lära sig att det är helt naturligt och så mamma där som lugnar om det behövs.

AusaBausa
0

jag har tränat mitt föl på att få på grimman utan problem, lyfta hovar, beröring och borsta honom…mer blir det inte förräns t våren när det blir dags för utställning…tränade honom gå i grimskaft o visas inför en utställning men blev inget med den så nu har han fått vila från det tills det börjar bli dags igen…

..han leds dock i grimma grimskaft om han ska t annan hage(då jag måste gå på bilvägar för o komma dit) annars tillbringar han sin tid i hagen m syrran, mamma o hästbarnvakten Ludde;-)

det tycker jag är lagom…