Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 5074 ggr
Peppe
0

Östragårdens ponnystall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som varit där eller känner till det plejset?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linda
0

-Visst är det ett försäljnings stall?

Peppe
0

ja, men jag ser det inte som det. många är där och hjälper till. vill ha kontakt med någon som vart där oxå. obs, hästen på bilden är såld för länge sen så det borde inte räknas som nån reklam!

Peppe
0

puttis

[MajaWrangstadh]
0

Puttar upp den här tråden.

Jag ska dit på söndag och kika ponnysar. Någon som varit där eller känner till stället?

Spiritinthesky
0

jag har aldrig varit där, men vet folk som varit där och absolut inte tyckt om hästarna, och folk som varit där och rent ut av älskat dom (: jag tkr det känns som att antingen älskar man stället lr tkr man verkligt illa om det. har aldrig varit där själv, men försöker tvinga mina föräldrar slippa skolan en vecka och vara där veck 35, men det är svårt *grr

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Trollis-
0

Jag har köpt min lille Bebis därifrån. Så jag har varit där och provridit, men inte mer ;)

Jag tittar också in på hennes hemsida väldigt ofta :)

[MajaWrangstadh]
0

#6 Aha. :) Är det ett bra ställe? Hur gick det till när du provred o så?

Trollis-
0

#7 Jag tycker det är bra :) Tja, som en vanlig provridning ;) Jag började värmaupp Bebbe (Som jag köpte) och en av tjejerna som var där värmde upp den andra ponnyn. Sen provade jag båda :) Jag tror inte att det var någon skillnad från en annan provridning. Jag hjälpte till och borstade Bebbe också.

Var det något annat än det jag skrev du ville veta?

Zippa-
0

Jag har köpt Precious därifrån :) Så jag har också varit där och provridit. Brukar också titta in på hennes hemsida varje dag :D

/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!

[MajaWrangstadh]
0

#8 Okej :) Tack så mycket för infon, :D Fick du hoppa och så också?
Vad heter hästen du köpt därifrån förresten? Heter han bara Bebbe eller heter han typ.. Brentano eller ngt?

#9 Asåå. :D Hur gick det till för dig? Haha vilka frågor jag ställer xD

Trollis-
0

#10 Nej jag hoppade inget p.g.a. att Bebbe inte hoppat mycket då och den andra hade blivit skrämd i hoppning så han var nog inte tränad så mycket. Bebbe heter CW Don Nobel Junior men han är min lilla Bebis och mycket fler. Kärt barn har många namn säger man ju :)

Zippa-
0

#10 Det gick till på samma sätt som för -Trollis- ;)

/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!

[MajaWrangstadh]
0

#11 Ok :D Då vet jag nog vem det är. Tack!

#12 Ok.

Trollis-
0

#13 Okeej ;) Varsegod eller vad jag ska säga xD

Peppe
0

Kan ju tillägga att jag varit där 3 ggr (en vecka varje gång). skulle haft hem Ben vintern 06/07 men fick aldrig nån stallplats… har 2 kusiner som köpt varsin ponny, Eve's summer flower och Felix

Jag tycker det är roligt att va där eftersom man får rida så mycket olika hästar. det negativa är att Ch vill att de ska böja på nacken till varje pris…

Peppe
0

#4 vilka ska du kika på? tycker att Delilah är himla fin.. sen har Satchmo och Nino läckra färger men tycker Delilah är finare i kroppen

[MajaWrangstadh]
0

Tror jag ska kika på Satchmo, Power och Nino först och främst… Men jag är ganska osäker på om jag hittar någon där :/ Vill ha någon jag kan tävla på men Power och Sacke är ju för unga, Nino och jättedyr xD haha. Menmen, vi får se hur det blir =)

Tell me more about Ch :D

Trollis-
0

#17 Oh, jag gillar också Power och Nino, Sacke är också fin! :)

Marija
0

#17 Power är riktigt fin! :)

Lycka till på söndag!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[MajaWrangstadh]
0

Håller med!

Tack så mycket :)

kimpiish
0

en konon ponny på sundsvalls ridklubb blev köpt från de där,och hon är super fin!!hyrde henne för ett tag sen:)

Peppe
0

#17 Ch är väldigt snäll, hela hennes familj är det. hennes "gubbe" är helskön =)

#21 vem köpte dom?

De hästar jag fastnat mest för under tiden där är Bengan, Olliwer, Trollis och Ginger, och Bosse för att han var så trevlig i stallet. jobbig att rida dock.

Trollis-
0

#22 Hade hon en häst som heter Trollis? x)

Klasselover
0

Någon som kan förklara en sak. Om man åker dit på prao/praktik/hjälpvecka eller vad man nu kallar det, betalar man något? Hur mkt isf? Och om man bor där, betalar man något extra för sängplats och mat?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[MajaWrangstadh]
0

#24 Om man inte bor där betalar man ingenting.
Vill man bo där betalar man 500 kr för hela veckan.

Klasselover
0

#25 - Okej ^^ Tänkte att det blir ju som ridläger :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[MajaWrangstadh]
0

#26 Jo :) Fast vill du dit i sommar är du nog för sent ute, hela sommaren är uppbokad har jag för mig.

Klasselover
0

#27 - Jag vet, har redan varit på ridläger men funderar tills nästa år :)

Peppe
0

#23 svart liten B-ponny, heter "Mitt lilla troll" egentligen

#24 japp, 500 kr / vecka som sagt.

Klasselover, det är absolut inte som ett ridläger XD

såhär ser en vanlig dag ut

• Vakna ca 7.00
  • Frukost, samtidigt gör man tillsammans med Ch en lista på vilka hästar man ska rida och vart
  • Ner till stallet och rida de hästar som varit inne (dom rids först). fodra dom efter det och släppa ut
  • in och käka
  • ta in nästa gäng och rida, fodra släppa ut
  • käka om man känner för det
  • ta in de som ska va inne på natten

Däremellan ska man mocka nån gång, och visningar kläms in lite då och då. vid visning ska man ta in de hästar som ska visas, se till att de inte är leriga samt visa om kunden vill det.
På vintern får man åka med i traktorn och köra ut nya hösilagebalar i hagen ca 2-3 ggr/vecka. Har man riktig tur så får man jaga kalvar i 3 timmar!!

Charlotte sitter inne hela dagarna och fixar med papper om det inte är fototajm eller visning. man tar alltså hand om runt 30 hästar själv tillsammans med 2 andra tjejer. inget ridläger direkt :P

Peppe
0

Jo just det, man är inte en fånge där, utan man kan åka med och handla och sånt, och på sommaren åker man och badar om man vill det. och döpa kattungar (det är jag och en kompis som döpt Saga till just Saga ^^, döpte även Bäbis men han dog ju)

Lindbygarden
0

Får ni betala för boende när ni tar han om alla hästar själva och allt grovjobb????

Det var ruskigt dåligt!! Att ha praktikanter som gratis arbetskraft och sen inte ens kunna bjussa på boendet!!

Fy skäms!!Skrikandes

Peppe
0

#31 det var gratis förr, men nån idiot anmälde det, hon får inte ha folk där gratis längre.

Lindbygarden
0

#32 Varför skulle hon inte få lov att ha folk där "gratis"?

Men hon får använda praktikanter som oavlönad arbetskraft när hon själv sitter med pappersarbete? Vem är då er handledare om hon inte är där?

Peppe
0

#33 hon får inte ha folk som bor och äter där gratis nej. däremot dom som inte bor där betalar ingenting

[MajaWrangstadh]
0

Mrs-Dibs: Dåligt kan du ju inte säga att det är. Hästtjejer och killar från hela Sverige kommer dit för att få rida och ha roligt, och det är ju precis vad dom får ha. Visst blir det kanske en hel del tungt jobb, men får man rida hur mycket man vill (som man är där för) tycker jag det är helt klart värt det!
Mat för tre hungriga hästtjejer/killar (som äter en hel del eftersom det jobbas mycket) blir ganska mycket pengar för en hel vecka.
Ska Charlotte betala det kommer hon ju bli ruinerad…

Jag ska förhoppningsvis dit i höst, ska bli jätteroligt! Var ju och provred igår och Ch var jätterolig ju! :D Värsta sköna människan. Jag blev störtförälskad i Nino på provridningen, vill verkligen ha honom. Pappa tyckte han var väldigt dyr… Men han ska prata med banken i alla fall. =)

Peppe
0

#35 så ni är en av dom som är intresserad då =) hoppas ni köper honom så jag får höra lite hur det går för er sen =)

LindaKarlstrom
0

Jag tycker att det är rent ut sagt livsfarligt att vara inne på hennes hemsida, jag vill ta hem nästan alla ponnyer Generad Skulle även vara skoj att vara hos henne nästa sommar, då jag förhoppningsvis rider bättre :)

[MajaWrangstadh]
0

Puttar upp den här. Ingen mer som varit där på prao? Jag var där vecka 35 tillsammans med en kompis, så GRYMT roligt! :DD Ska absolut åka dit igen snarast möjligt :D

Peppe
0

#38 hur gick det med Nino sen?

Min kompis (Haag här på forumet) är där och provrider iaf Beauty och Bobby idag

[MajaWrangstadh]
0

Vi sa att vi skulle vänta med det och fundera lite, och sen bröt han ju käken, sedan bråkade han med Zippen i hagen och var halt när jag var där vecka 35, och nu ska han tillbaka till Tyskland :/ Så det blev inget med det…

Heter inte hon typ Haag eller Haags på bildagboken också? För hon kommenterade någon bild på min bdb och sa det :D Roligt!

Peppe
0

#40 nej men vad tråkigt :(

ja det är hon. väntar på rapport därifrån, dom är fortfrande på gekås. suck =)

ThunderClap
0

Måste hålla med Mrs-Dibs, inget seriöst stall sköts på det sättet där ungdomar som inte jobbar mer än tillfälligt har det dagliga ansvaret i stallet över hästarna! Att det inte finns någon vuxen där som har översyn över allt Förvånad

Praktik jobbarna blir ju utnyttjade. Det är INTE meningen att ens företag måste ha barn (för det är vad minderåriga är!) ska vara där och praktikjobba gratis för att företaget ska gå runt i sitt dag till dag göra!

Lindbygarden
0

#42 Det skriver jag under på…. Att sätta det i system.. Mat är väl det minsta de kan få för allt de gör!

[MajaWrangstadh]
0

Fast det är det enda sättet för henne, utan alla praktikelever skulle inte hennes företag gå runt, det har hon själv sagt. Och det fungerar ju, och är VÄLDIGT uppskattat! (av praktikanterna i alla fall, vad alla lagnissar säger vet jag inte…)

#42 Du säger att praktikjobbarna blir utnyttjade, men det tror jag inte. Jag har praoat där, jag kände mig inte alls utnyttjad. Man lär sig grymt mycket och får rida hur mycket man vill, utöver det massor med hårt arbete dock, men det tycker jag också är roligt ;) Och man VILL ju åka dit för att det är så himla roligt. Skulle jag känt mig utnyttjad när jag var där skulle inte jag ha velat åka tillbaka.

ThunderClap
0

#44 När jag praktik jobbade 05 så var lagen som sådan att arbetsplatsen där praktikarbetaren jobbade inte fick stödja sig på att den faktiskt skulle vara där och jobba. Det var iallafall då inte lagligt ens.

Och det är LÅGT att driva en verksamhet där man förlitar sig på gratisarbetande ungdomar som inte ens är myndiga! Vad händer om hon någon gång inte får in nog med praktiserande skolungdomar? Eller om de inte är ansvarstagande nog, det är ju ingen annan där som har ansvar som ser till att arbetet blir rätt utfört för de stackars hästarnas skull.

Och nej, de flesta stallflickor känner sig inte utnyttjade när de gör arbetet, utan först när de blir äldre och vet bättre. Jag har själv varit i samma sits och ser det själv på min arbetsplats med alla yngre tjejer som har det som sitt första jobb, är där och praktiserar eller helt enkelt bara hänger i stallet och utför arbete gratis för att få vara nära hästarna, de blir utnyttjade, även om de just nu är glada och blir det med leende…

[MajaWrangstadh]
0

Det nog lite olika syn på tror jag ;) Men nu halkar vi bort från tråden och det ska inte vara meningen.

Jag tycker det är ett superställe i alla fall, och dom flesta som varit där håller nog med mig… Men tittar man ur din synpunkt kan det ju vara en annan sak för en vissa.

ThunderClap
0

De som svarat att de tycker att det är ett superställe är minderåriga ungdomar…

[MajaWrangstadh]
0

Vad är det för fel på minderåriga undomars åsikter?

ThunderClap
0

Inget fel på att vara ung och ha åsikter, men man har inte samma perspektiv när man är i den situationen.

[MajaWrangstadh]
0

Fast nu är det väl ändå ungdomarnas åsikter det handlar om, eftersom det är dom som är där. Och det finns 20-åringar som har varit där som har tyckt lika bra om det, dom räknas väl ändå inte som minderåriga? + praoelevernas och ponnyköparnas föräldrar. Min pappa tycker till exempel att det är en superbra idé, och han brukar komma med rätt smarta åsikter…

ThunderClap
0

Varför handlar det bara om ungdomarnas åsikter? Om någon som är äldre och har mer vana säger att under de förhållanderna så blir man utnyttjad, så kanske man bör lyssna lite…

Som sagt, jag har varit i stort samma situatio och arbetar på en arbetsplats där jag ser det här hela tiden; under de förhållanderna Blir ungdomarna uttnyttjade.

Man behöver inte vara minderårig för att vara lite naiv i arbetsvärlden… Jag har en jobbarkompis som är ett år äldre än mig, men aldrig jobbat förrut, hon får rätt bra mindre betalt än mig som redan är underbetald, men eftersom hon är en gullig liten tjej som gillar hästar så är hon Glad att få gå runt och slita ihjäl sig för så gott som inga pengar. Det hela har kanske inte alltid så mycket med ålder att göra.

Att man köper eller utnyttjar en produkt/tjänst betyder inte att man stödjer hur den togs fram, dvs de som köper hästar utav henne behöver inte anse att det är okej. Men visst man stödjer finansiellt det hela.

Vad i det hela tyckte din pappa var en bra idé? Att bygga hela företaget på gratisarbete ifrån ungdomar?

[MajaWrangstadh]
0

Bara för att någon med mer erfarenhet säger till mig att "du blir utnyttjad" så tycker inte jag att jag blir det. Det är DIN åsikt ja, och visst, du har mer erfarenhet än jag och det förstår jag, men MIN åsikt JUST NU, är inte att jag blir utnyttjad. Den kanske har ändrats om tio år, vem vet? Då är det upp till mig om tio år.

Fast det där med din kompis var ju en helt annan sak. Hon jobbar med det, får lön för det och lever på det. Till Östragård åker man bara för att det är roligt.

Jag menade inte att hästköparna bara stödjer det finansiellt, jag menar att dom har sagt det själva. Och jadu, jag vet inte, jag lyssnade inte riktigt på hans och Charlottes samtal faktiskt.

ThunderClap
0

Jag säger inte att du bör känna dig eller tycka att du är uttnyttjad just nu. Du har all rätt att känna hur du vill, jag vet bara hur det har sett ut för inte allt för länge sedan lagligt och hur jag ser på det hela ett par år efter att jag varit i samma situation, det hela är mer än varning, att arbeta inte för hårt eller lägg ner för mkt hjärta i det hela, du kommer rättså säkerligen ångra dig sedan. Och arbetar du hårt och skadar dig, vilket det är risk för när man jobbar hårt kroppsligen så som med hästar för att inte säga farorna runt att bara hantera hästar så var säker på att det absolut var värt det…

ThunderClap
0

Jobbkompisen jag nämnde lever inte på lönen, hon studerar och jobbar bara helger. Går inte att leva på den lönen trots att det är vitt, knappt om man jobbar heltid, iallafall inte i storstockholm :/

Lindbygarden
0

hur är det med försäkringar?

Peppe
0

#55 om jag inte minns fel så får man skriva på nåt försäkringspapper

may-britt
0

hej

du  skriver rida och  fodra  red dere för dere fodra?

så det ble så  da 500kr for og rida så  mye dere ville og jobba for maten

[MajaWrangstadh]
0

MED 90% SÄKERHET ÅKER JAG DIT NÄSTA VECKA :D jag är såhääääääääääär glad just nu :D:D:D

Peppe
0

#58 då finns det en liten chans att jag kommer träffa dig ;)

[MajaWrangstadh]
0

#59 Nehe? Vad ska du dit och hitta på? :D

Peppe
0

#60 det märks ;) hehe. kanske kan säga det senare ikväll men inte just nu =)

youtube1
0

N.g.n som har eller kan skriva (skika) ett inlägg på hemsidan om deta stall jag kanske hitar en fin ponny som pasar mig

[MajaWrangstadh]
0

#61 Gah, nu blev jag jättenyfiken ju :D Tell me!

Haag
0

Haha, att charlotte skulle ha nåt slags arbetsläger kan jag inte alls hålla med om! Alla åker dit HELT frivilligt, och jag tycker det är väldigt bra om man tex vill prova några av hennes hästar flera dagar i följd.

Tycker faktist egentligen att ni inte kan bilda er en uppfattning om henne och hennes ställe då ni aldrig varit där eller pratat med henne? Jag vet inte en enda praktikant eller så som har varit missnöjd eller känt sig utnyttjad.

jag har själv varit där tillsammans med peppe och vi hade skitskoj!
Man hade ju inte åkt dit för att bli utnyttjad eller för att ha tråkigt, det säger ju sig själv. haha. tycker det hela är lite roligt. (:

Aja, nog om det, provred Bjuttan och bobby, gillade inte riktigt bobby, men bjuttan bara ÄLSKADE jag!
Funderar faktist på att ta henne (:

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Ledin
0

jag kickade på hemsidan mycket fina hästar är det iaf o ser uta att vara duktiga ryttare oxå. Har vart inne på den sidan förut med då när det vart anonns ute på hästnet. Välridna o fina ponnys i b-d storlekar :)

Lindbygarden
0

Jag är helt övertygad om att ni har skitkul!

Men som vuxen kan jag tycka att det finns fundamentala brister hos ett företag som drivs av gratis arbetskraft för det är faktiskt vad ni är.. hur kul ni än har det under tiden..

Får ni prisavdrag när ni köper häst om ni varit där och jobbat?

Alexaandraa
0

Jag vet en på bdb som har bengan nu (: (Känner inte henne, men jag brukar kolla på hennes bilder.)

Peppe
0

#67 Sofia ja, henne känner jag över internet =)

ThunderClap
0

#64 Det är inte själva Charlotte som vi har en direkt bild utav eller hur hästarna är, utan hur företaget styrs och vad för standard Charlotte håller som företagare.

Och som jag sagt förrut i tråden, ni känner er säkert inte utnyttjade nu, men eftersom ni gör arbete som egentlgien borde vara betalt, ett arbete som det här företaget inte skulle kunna klara sig utan, så ser nog de flesta vuxna det som att ni är utnyttjade. Upprepar igen vad jag sagt tidigare i tråden, 2005 fanns lag om att praktiserande INTE fick utföra arbete som företaget inte skulle klara sig utan. DVS företag fick inte livnära sig och gå runt/förlita sig på att praktikelever skulle ta i på det viset eller övht utföra något större arbete.
Som sagt förrut även, jag ahr varit i samma sits och ser det hela tiden på min nuvarande arbetsplats, stallflickorna är SÄLLAN missnöjda utan glada och Tacksamma för att de får vara nära och umgås med hästar dagligen, det är först senare år när man fått lite mer erfarenhet som man ser att man faktiskt var rejält utnyttjad.

Haag
0

#69.

Så om jag hjälper till i ett försäljningsstall nära mig som jag har gjort i flera år, är jag utnyttjad då?

Jag har egen häst och känner inget ytterliggare behov av att få vara nära massa hästar å sånt där. Jag åkte till charlotte för att sitta på många olika hästar varje dag, det lär man sig mest på!
Och jag gjorde inget hos henne som jag inte ville göra och har svårt att se hur man blir utnyttjad då.

Och att betala för mat och husrum tycker jag är självklart.
Ska tillägga också at jag inte var där på praktik, jag var där för skojs skull.

Det jag vill komma till med den här diskusionen är att jag aldrig kommer känna mig utnyttjad, för jag¨åkte dit helt för min egen skull, om hon sedan bygger sitt företag på praktikanter skiter jag i.

Orkar inte diskutera detta mer nu :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

[MajaWrangstadh]
0

#70 Äsch på att bukesmileysarna inte finns här, men jag säger bara :bow:

=)

Peppe
0

#63 som du kanske har gissat så ska jag dit med Haag på tisdag =D

om det nu inte är så att vi hämtar Bjutt i ramkvilla och charlotte kör henne dit? don't know. sen är det ju besiktning och röntgen först

Haag
0

vi hämtar henne hos ch peppe :D

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Peppe
0

Haha ska du börja kalla mig för Peppe nu också fröken Emma-Kull Haag?

Haag
0

peppe är lätt att skriva fröken isomettä :D:D

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

[MajaWrangstadh]
0

#72 Aaah, tänkte väl att det var något sånt :D Häääärligt! Då ses vi kanske då =DD

Lindbygarden
0

Facket har jätte problem med folk som arbetar svart och för skitlöner ute hos bla tävlingsryttare…

Haag
0

De va någon myndighet som just sa att ch inte fick ha folk gratis boende hos sig sådär, så det va därför hon började ta betalt för mat och husrum.

#76, Det gör vi säkert :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

ThunderClap
0

#78 Vilket tyder på att Charlotte inte har särskilt bra koll på vad för regler och lagar det egentlgien är kring att ha praktiserande/prao-elever hos sig…

Peppe
0

#79 tidigare har folk varit där gratis men någon anmälde detta (att folk bodde där gratis) så nu måste hon ta ut en avgift. när jag var där första gången (jag har varit där 3 ggr) så var vi dom första som fick betala pga detta.

Ledin
0

ja att man jobbar gratis mot ridning det e ju helt fel… Bra talat #66. Men e det inte så att man kan säga att man är medryttare på ett viss antal ponnys o ändå sliter man arslet av sig. Jag tycker ändå att som företagare ska tänka lite längre att folket kan skada sig o vad händer då? Jag har ridit in hästar gratis o skadat mej en del o det råkar ju komma nu känningar igen av det, detta får jag jag stå för nu så där efter 15 år efter :S Alla som har barn som gillar att hjälpa folk se till att dom är trygga o ha bra försäkringar se över allt!

fridak
0

Jag har svårt att ta ställning i gratis-praktikanter-frågan… Det är väl egentligen fel för det borde finnas anställd personal som sköter det huvudsakliga arbetet, ett företag ska ju inte stå eller falla pga praktikanterna.

Jag har en kompis som pluggar till vet.i england nu och hon praktiserade gratis hos djursjukhuset i stan, hon ville ha något att göra samtidigt som det krävdes praktik för att komma in på linjen.

En av ridskolorna i staden har ett försäljningstall tätt knutit till sig och många av försäljningshästarna går på lektionerna som eleverna betalar för.

youtube1
0

någon hemsida ? va snälla

tezzie
0

*** Kärleken övervinner allt ***

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.