Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 409 ggr
steffy
0

min fråga är.........

jag har en kompis som oxå har kört en till häst nu. den har inget chipp men har pass. min fråga är ska alla stora hästar ha chipp?

Lorita
0

Nej det behövs inte än, vissa rasföreningar kräver chipp redan nu men inte alla. Jag har två hästar med chipp var av den ena inte behövde chipp, sen har jag en utan chipp och hon kommer att behöva chipp för hon har redan pass, men ska jag tävla henne så behövs det chipp har jag för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

steffy
0

vad har du för raser?

böhövs bara chipp om man ska tävla?

ägaren sa att  hästen inte behövde chipp, ska man lita på det?

Lorita
0

Jag har två knabstrupper och dom behöver inte chipp om dom är födda före -04 och redan har pass. En är född -04 och har chipp och en född -03 och har inte chipp.

Sen har jag en New Forest som är har chipp men New Forest föreningen kräver inte chipp.

Vad är det för ras på den aktuella hästen, det är helt en fråga om rasförening och när passet är utfärdat. Har hästen redan pass så bör den inte behöva chipp.

Sehvrin
0

Jag har för mig att jag hört nånstans att reglerna ska ändras så att alla hästar i Sverige ska chippas… men jag har ingen källa som kan styrka den uppgiften…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lorita
0

Jo det är riktigt men det gäller nya pass inte gamla, jag kommer inte ihåg på rak arm när det kommer att gälla ifrån.

Lite om pass

Pdf om pass 

www.ridsport.se/Blekinge/svenska/chipmarkning.doc " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Om att tävla

Lorita
0

MiaMaria
0

Filmen va ju jätte pedagogisk och bra =) Kunde bara inte låta bli att titta på den, nyfiken som man är =)

steffy
0

mamma har köpt ett halvblod.

Lorita
0

19. I dagsläget finns inget krav från ASVH om chipmärkning.

Hämtat från denna sida

Sehvrin
0

Oavsett om det är ett krav eller ej tycker iaf jag att det är vettigt att märka hästen i fall den skulle rymma (och komma långt bort), bli stulen eller liknande.

Konstigt att det inte finns nåt krav på chipmärkning från ASVH när det finns det från ASRP O.o;; (iofs vet jag inte om det gäller för andra än "korsningsponnyerna")

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

steffy
0

men hästen har alla sina tecken inritade i sitt pass. vet inte om han har dna.

MiaMaria
0

Alla ponnier ska väl vara chippade eller har jag helt fel där??

Lorita
0

#12 Inte New Forest (gäller säkert fler raser också) dom behöver inte chipp, nu har min Athena chipp i alla fall för jag passade på när vi ändå tog chipp på Ametist.