Fundrerar på att testa?
Funderar på att testa kimbleweck bett eller fullcheek bett på min häst i hoppningen då han blir väldigt stark framåt men vill inte ha mest för att han e stark uatan för styrbarheten och allt. och han hänger gärna i mig när han hoppat hindret . vill inte att det ska var för starkt rider med tredelat nu vill liksom hålla honom på så milt som möjligt. så vill nu ha lite råd ? 

Ett kimblewick är ett stångbett, du kan inte ta korrekta ledande tygeltag på det. Du kan heller inte bromsa på ett stångbett.
Ett fullcheek däremot hjälper dig att bli starke i ledande tygeltag! Det blir däremot sällan särskilt mkt skarpare i bromsande tygeltag.
Egentligen är det ju skolning utav dig och din häst som är det bästa, men ibland behöver man ju kunna rida ut och ta sig runt utan att vara rädd för att hästen galopperar in i en kommande bil… Så; vad är det din häst gör när du försöker fånga upp den? För olika prolbem/hur hästen beteér sig så är olika metoder och utrustning bäst.

okej .
jo jag håller å med lydnadsövningar, men tänkte å fullcheek för då kan man få med huvudet i svängarna och då blir han kanske mer uppmärksam när jag tränar honing så får han oftast inte jobba neråt utan han ska hålla huvudet högt för att han inte ska börja dra ner det.
han hänger bara när det går fort frmåt när man ska sakta av tex då han har svårt med avsaktning mellan galopp och trav. eller ah iallafall i hoppningen för då blir han så laddad.

Du har inte martingal på vid hoppningen? Är ju utmärkt för hästar som höjer huvudet för mycket, går utmärkt att ha tillsammans med fullcheeken med :)

intressant det här med bett tycker jag =D
Jag använder rakt pelham med dubbla tyglar på Blacky vid hoppning av flera hinder i följd, men funderar på att skaffa kimblewick om han ska tävla eftersom man inte får tävla ponny med 2 tyglar (
) och den undre tygeln ändå inte används.
Han blir som en helt annan häst när man byter bett. På tränsbett blir han helt stirrig ibland när man hoppar och får nästan panik känns det som ibland, men på pelhamet så är han helt sansad och går på i princip hängande tygel :S eftersom han alltid rids för sitsen så är det inga problem med styrning och sånt med det bettet
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jo jag har förbygel med martingal så det funkar bra =) jo jag ska nog testa fullcheek men vill inte köpa ett ska kolla runt fall nån har nått att låna ut så man kan prova först =)
jo jag har prövat pelham också men det blir han bara stum på så det la jag ner. men vet att det funkat på andra hästar.

#4 Enligt tester så påverkar de flesta stångbett hästens mun även på lång tygel, då bettet helt enkelt fungerar så och på grund utav tygelns tyngd.
Mina funderingar går till att du kanske har delat tränsbett medans stången inte är det och han ogillar delade/ledade bett?

ne alltså han går jättebra på tredelat i dressyr så det e inget med bettet så men han blir gärna väldigt framåt i hoppningen

#4 rider både på rakt och 3 delat, även hackamore. blir lite stirrig ibland på hacket också
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~