Träna travare
hejsan.
Jag håller på hjälpa min kompis med hennes Varmblod som har gått på travet i ca 6 år. Han är jätte fin byggd och jobbar riktigt under sig, men vi har lite problem. Han är väldigt stel i nacken och i hela kroppen för den delen och saknar dom där musklerna en "vanlig" ridhäst har. Han har jätte svårt att trava sakta och han älskar att galoppera och det gör han utan problem. Det är så att han galopperar häldre än att trava, vi skulle vilja få han och kunna trava sakta och bygga upp högersidan då han har problem att ställa sig och galoppera i höger.
Vet ni några träningsövningar som är mjuk/frigörande som samtidigt stärker bog, bakben, rygg och hals?
När vi jobbar med vår travare rider vi honom mycket som man gör i bruksridning, dvs han får jobba mycket i skritt mellan koner. Serpentiner, volter med halt mellan vissa koner, vändningar på små ytor (koner ställda i hörn för en fyrkant), små och stora volter åt båda hållen. Allt i skritt. Detta lugnar ner honom och får honom att tänka ordentligt. Han blir jätte svettig och trött av dessa övningar men jätte mjuk och fin. Dessutom är han då så mycket lugnare när vi sedan ska trava. Han verkar då förstått att vi vill att de ska gå lugnt och fint till.
Kan tillägga att han fortfarande tävlar i trav (mest monté) och det gör honom jättebra för travet också.

har du kollat in, www.ridtravare.ifokus ? Skulle tro att det finns många där som suttit i samma sits som dig och kankse kan komma med tips. Dock är sidan ganksa ny så det har inte kommit så jätte många personer dit ännu, och man kan få vänta ett tag på svar. Men jag skulle iallafall gå in där och kika (:

www.ridtravare.ifokus.se * glömmde .se i förra inlägget ;)

Underbart söt måste jag påpeka :D
Vi har börjat med mycket volter och framförallt mjukgörande övningar, har väldig idetroka jusst nu vad vi ska kunna göra xD Men vändningar i små ytor låter väldigt bra, allt annat med xD Vi jobbar extermt mycket i skritt nu och övergångar mellan skritt och trav. Otroligt nog fast vi håller på och kräver av han i över en timme blir han bara varm och lite fuktig ibland, nu var det dock väldigt klat idag så det kan ha med det och göra kanske?! xD
Jag gör som #1. Men inte vändningar i små ytor, vore kanske något att testa =)

#2 oj, missade ditt inlägg + att det fanns ett sånt forum xD Tack, ska kolla där :D
har någon nån bra övning för att få ridtravaren att förstå galopp skänkeln ?
min ridtravare går lugnt i traven men förstår inte när jag vill att hon ska galoppera..
finns det så bra övningar så hon förstår vad jag menar? hur har ni fått era ridtravare att förstå att det är galopp som gäller?

#7 Man tränar precis som med en nyinriden häst. Om du börjar med t.ex. att tömköra eller longera (gärna löslongera i ridhus) och lär hästen att galoppera på ett visst kommando (t.ex. smackning) så går det lättare att göra det uppsuttet sen.
Annars kan du ta hjälp av en annan häst (rid ut tillsammans) som fattar galopp t.ex. i en uppförsbacke. Beröm när din häst också galopperar.
Det första är inte att lära in rätt galopp, utan att lära in galopp överhuvudtaget. Din häst måste först lära sig att när du gör på ett visst sätt så vill du att den ska öka tempot, nästa steg är att lära in galoppskänkeln och få rätt galopp i höger och vänster varv.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se