Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1000 ggr
Maja
0

Hjälp..

Jag har ingen aning om vad jag ska göra nu.. :/ Någon som har varit i en liknande situation kanske kan hjälpa mig?

Jag har ju ridit i många år på ridskola, haft medryttarhästar, tävlat etc., men just nu känns det som att jag har stått stilla i utvecklingen allt för länge! Vad jag än gör så känner jag inte att jag har utvecklats någonting de senaste åren.. :/ Det känns liksom som att det är samma sak varje gång jag ska rida, fast jag gör olika saker hela tiden.. Jag rider många olika hästar och känner att jag inte "lär" mig någonting speciellt..

Inte nog med detta heller.. I två år så har ridningen varit "stressad" eller hur jag nu ska uttrycka mig.. Jag har kommit hem från skolan och haft 10 minuter på mig innan jag har varit tvungen att åka till stallet.. Tio minuter att äta, byta om till ridkläder, m.m. Detta har varit jobbigt, mycket pga min diabetes.. Den mår ju inte direkt bra av att jag stressar.. :/

Skolan tar också mycket tid av mitt liv.. Jag har alltid så höga krav på mig själv och blir besviken på mig själv om jag inte klarar de kraven.. Detta ökar bara stressen..

Egentligen så är ridningen den enda tiden då jag kan koppla av, men även då så kan jag inte koppla bort stressen till 100%.. Just nu så tror jag att jag ska göra ett uppehåll i ridningen under nästa år, men samtidigt så vill jag inte!! :| Jag älskar ju att rida och bara vara i stallet, men pressen är hög.. :/

Jag vet absolut inte vad jag ska göra nu.. Ska jag göra ett uppehåll i ridningen? Jag känner ju som sagt att jag inte utvecklas, utan att jag har stått stilla i min utveckling länge nu.. :/ Några tips?!

1111
0

Ang att stå stilla så beror det antagligen för att du inte ridr för rätt tränare som kan hjälpa dig komma framåt.

Om det vore bra med en paus för att kanske börja koppla ihop ridningen med något annat än stress och ta det lugnt igen så är det nog  du som vet bäst vad som fungerar för dig.

Läste lite slarvigt nu kanske, men fick inget grepp om hur du rider idag, hur många dagar i veckan och vad för häst/hästar..?

/V

Maja
0

Hehe.. Oj, sorry, skrev inte det!!

Jag rider minst en gång i veckan på islandshästar i olika former och utbildningar..

Instruktören/instruktörerna är jättebra! Det finns dem som åker många mil till stallet bara för att få rida inför dem..

Tack för svaret!! Jo, jag vet att det bara är jag som kan avgöra vad som är bäst, men just nu är mina känslor så delade ang. detta.. :/ Det finns flera faktorer som också påverkar detta men de är mer personliga.. Tack för svaret igen! :)

1111
0

Så som jag ser det så borde du kunna få ut mkt och utveklas i din ridning även om du rider många olika hästar, om du rider för en _bra_ instruktör. = Jag tror fortfarande på att din instruktör inte hjälper dig nog. Kan vara som så att den passar bra för många andra och är mkt kunnig, men den måste kunna hjälpa dig…

/V

Maja
0

Joo.. Hon vill ju hjälpa mig på alla sätt hon kan, hon har ett jättestort förtroende för mig.. Jag får träna hennes hästar "utanför" lektionstid, men det är bara det att jag inte känner att jag utvecklas, oavsett vad jag gör med hästarna..

Kan det vara pga att jag rider så många olika hästar? Borde jag hålla mig till en och samma häst för att kunna utvecklas bättre kanske?

1111
0

#4 Man utvecklas vanligtvis lite fortare om man rider en häst över ett längre tag och kan följa upp träningen mer och du får förstås lära dig svårare saker även, oftast blir det ju att man rider mer outbildade hästar om man rider många hästar.

Men du borde fortfarande kunna utvekla och förfina din ridning även på outbildade hästar. Du måste bortse lite ifrån hur trevlig och snäll din tränare är och vara ärlig emot din ridning och se att hon inte är den rätta för att hjälpa dig att utveklas. Betyder ju inte att hon inte är trevlig och hjälpsam…

/V

Maja
0

Jag ser inte enbart på hur hon är som person, utan mycket på hur mycket hon kan.. ;)

Jag kommer i alla fall att åka och titta på en nordis som står nära mig och jag får se om det kan vara någonting..

emsems
0

jag tänkte säga precis allt det V redan sa… men sedan måste jag få vara den onda slynan och säga att beroende på vad du rider, så är det ju att hitta hästar som morsvarar ens krav och så åxå.. alltså (hoppas på slippa påhopp för min hårda attityd) om man rider en travare så kanske man inte kan göra ritkigt alla övningar och speciellt inte få till samma kvalitet som om man rider en häst som är avlad för detta, tex ett halvblod. gärna även en fin häst, läromästare eller så..

Maja
0

#7 - Nej, precis.. Men jag rider som sagt islänningar och det jag tränar är just gångartsträning och lite enklare dressyr.. :)

Alex
0

Själv utvecklas jag bäst när jag rider samma häst ett tag, tar lektioner lite då och då och däremellan får rida och träna själv. Då får jag chans att tänka lite själv, och testa olika saker jag kommer på och se vad som funkar för just mig och hästen. Så jag inte alltid har någon som talar om vad jag ska göra, men som ibland kan ge mig tips och tala om vad jag gör bra/mindre bra. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#9 - Haha.. Joo, precis.. Jag tränar även utan tränare ibland, men jag känner liksom inte att det går framåt.. :/ Kan man komma till ett stadie där det tar stop? :P Jag kanske inte är menad för att rida bättre än vad jag redan gör!! ;) Hahahaha..

Wiemona
0

Vad har du för mål med din ridning då? För att det är kul eller kombinerat kul/utvecklas mer för tävling? Jag håller nog med de andra angående instruktören. Red för samma instruktör i flera år med min förra häst och tyckte han var jättebra, tills ridföreningen bestämde sig för förnyelse och en ny kom. Hon hade ett helt annat sätt att se saker och ting, de var som natt och dag.Den ena var #framåt, driv, framåt" och den andra "stressa ner, hitta harmoni". Den nya hjälpte oss på ett helt annat sätt

Maja
0

Hmm.. Ridningen för mig är mest en hobby, kanske några mindre tävlingar, men ingenting som jag kommer att satsa mer på.. Men med tanke på att jag är islandsryttare så är det ganska svårt att hitta tränare om man jämför med annat som t.ex. hoppning, dressyr etc. :)

Alex
0

Är tränaren du har iväg och utbildar sig/går kurser för andra instruktörer ibland? Det tror jag kan spela rätt stor roll, den tränaren jag rider för är på Island och lär sig nya saker lite då och då, och då får man allt lära sig nya saker. ^^ Om tränaren aldrig får nya idéer så kan det väl lätt stå still just för att han/hon inte har något nytt att lära ut…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Jo, de är iväg på Island ganska ofta.. Dessutom så kommer tränare från Island hit ibland också.. :)

Morrhoppa
0

Något jag funderar på är att du säger; "Skolan tar också mycket tid av mitt liv.. Jag har alltid så höga krav på mig själv och blir besviken på mig själv om jag inte klarar de kraven.."

Du kanske borde gå någon slags mentalträning, avslappningsövningar eller liknande för att koppla bort det. Om du har höga krav på dig där är chansen mindre att du helhjärtat kan hänge dig åt ridningen och "utvecklas" som du säger.

Akta så hästarna inte får diaree om du stressar för mycket heller. ;)

Bara en tanke jag hade.

jen
0

Är det att rida Islandshäst som du vill syssla med?

I sånafall kanske du behöver att bara rida 1 eller 2st så du märker själv när du och hästen går framåt, det kan ju vara svårare om man rider flera hästar. prata med din tränare om hur du känner, så kanske även hon har något bra förslag.

Maja
0

#15 - Hehe.. Joo, men jag har alltid varit sån.. Jag har alltid haft "MVG-inställningen" i alla betyg, eftersom jag vet att de yrkena som jag vill bli har haft ortoligt höga intagningspoäng, om du förstår vad jag menar.. :)

Jo, precis.. Det blir liksom det här att jag åker till stallet, tänker på skolan, åker hem från stallet och börjar plugga så fort jag har kommit hem.. Jag har i och för sig aldrig haft svårt för mig i skolan men jag intalar mig alltid att prov/läxor kommer att bli svårare än vad de egentligen är och pluggar så mycket jag bara kan, fast jag egentligen inte behöver läsa någonting.. :) Tack för svaret!

#16 - Ja, precis, jag har i stort sett bara ridit islandshästar, och är bara inriktad på det. :)
Just nu så rider jag en och samma häst som jag känner att jag kommer bra överens med. Det är nästan bara jag som rider honom, så jag formar honom själv, kan man säga.. Men jag känner ändå att jag inte "får ut" tillräckligt mycket av det jag vill.. :) Tack för svaret!

Alex
0

Du kanske skulle försöka hitta en annan häst att rida ett tag? Kanske en yngre lite mer outbildad eller så.. (för den du rider nu är lite äldre, va?). Sånt kan lära en väldigt mycket, för då måste man först lära sig själv och sen lära hästen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Hehe.. Jo, han är äldre, men det svåra med att hitta en yngre häst är att det inte finns några i närheten här.. :/ Alla islänningar i närheten är 15+.. ;)

Alex
0

Okej, fast åldern är ju inte det viktigaste, bara en mindre utbildad häst.. t.ex en som i stort sett bara rids i skogen, rakt fram. Min medryttarhäst är 17, men "hobbyrids" bara av ägaren. Ingen träning där inte, och hästen är envis och stönig som sjutton.. På henne har jag fått kämpa extremt mycket, och lärt mig en hel del på köpet..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Nej, precis, såklart att det inte spelar roll.. :) Det svåra nu är dessutom att hästarna som bor där jag bor inte behöver medryttare, bara någon som rider de någon enstaka gång, så det blir liksom ingenting att jobba med..