Hjälp ang prao i travstall
Inte riktigt säker på topic och sånt, men here we go :)
Har då fått den enda praoplatsen på Stall Fredrik Palm.
Han är kusk då som sagt, men saken är den att jag aldrig riktigt har haft att göra med "proffs" travare, och är lite osäker om de har särskilda behov eller nåt?
Känner mig riktigt nervös över det här, gäller att inte göra nåt fel med dom där dyrgriparna :P
Om kusken har särskilda behova? De lär du ju märka.
Jag och en kompis hade praktik hos Peter Untersteiner. Det var ganska tråkigt :P Kul att träffa honom och hans hästar men sysslorna är inte speciellt kul. Mocka, sela sätta på vagn ta imot hästarna som vart ute spola av dem sätta ut dom i skrittmaskinen och så sela nya hästar osv.
Hoppas din praktik bli bättre :)

Jag har också varit väldigt mycket i travstall och det är inte så glamoröst tyvärr, mycket mocka, duscha och borsta. Men å andra sidan får man vara med hästar och det är ju underbart =)
Hoppas du får kul, inget att vara orolig över =)
*** Kärleken övervinner allt ***

Tack till er båda.
Dock är sela inte min stora erfarenhet. *dö*
Var mycket i travstall i 7 och 8an, praoade i stallet där jag höll till annars. Det är inte så glamoröst att vara i travstall direkt, man får jobba hårt. Mycket borstning, selning, lägga bandage, ute och promera till veterinär, avslappning eller skrittmaskinen osv. Ibland blir det sent när det är tävlingar osv. men det är mysigt att vara med hästarna som sagt.

#3 Jag tror inte att du kommer att få sela heller (beror iofs på hur länge du ska vara där), så du kan vara lugn :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
:D jag har jobbat i travstall i 2 år det e som alla andra stalljobb fast mera durscha av hästarna. Säger så här ha varma kläder (termobyxor o varma vantar glöm inte det) mycket mocka,ut o insläpp du kommer få köra säkert dom snälla hästarna det med sela på får du garanterat hjälp (som tezzie säger) med det e inte alls så svårt. Jag fick börja köra dom äldra hästarna först och några unghästar sen ökar det ju på o man har allså samma hästar varje dag iaf i det stallet jag var i. Men glöm inte varam kläder det e ett måste när man kör dom inne brukar det vara okey med vanliga kläder :) Lycka till.
Mycket mockande blir det. Tyvärr är dagarna i travstall inte särskillt glamorösa, oavsett om man är hos proffs eller amatör. Är man känd i stallet kan eller har mycket goda referenser kan man ibland få rida eller köra någon av de sämsta hästarna. Men det är sällan man får det. Är man väldigt intresserad av travstall skulle jag istället rekomendera att man fortsätter att jobba där t.ex. på helger och lov. Då kommer man kansketillslut få chansen att köra eller rida. Då känner tränaren dig och vet om man kan lita på dig ellr inte.
Men tjejer, gör ingetning gratis. Be om lön eller åtminstone en lite peng för utfört arbete. Det har de råd med vad de än säger.

#7 Fast har du praktik så får du inte betalt?

Jo det är ju en praktik genom skolan, 1 vecka..

1 vecka som prao-elev brukar inte vara så farligt, då driver de en inte så hårt ;)
Annars är allt stalljobb hårt och överlag blir man smått utnyttjad för det mesta som ung tjej :/
Som Ledin säger, varma kläder är ett måste och man bör tänka på att de ska hålla för vatten, lera och kanske tuggandes hästar.
När jag hade APU senast var jag hos Stefan Melander. Jag tyckte det var skoj :) Som sagt - mycket mocka, borsta, sela, duscha hästar men jag fick även rida och köra också - superskoj! Kunde inte särskilt mycket om trav när jag började, men lärde mig under tidens gång. Fast jag var där 3 veckor :)

#1 Vad hade din kompis räknat med att få göra då?
Stör mig på de som söker praktik i stall o sedan klagar på att de får mocka, leda hästar osv. Meningen med apu är att man ska känna på hur det är att jobba inom en viss bransch och inom hästeriet är det liksom det man gör…

Jag har praktiserat i flera travstall och jag har den erfarenheten att det är väldigt olika på vad man får göra!
I mitt första stall fick jag knappt mocka, jag fick för det mesta rida på de snälla travarna
då var jag 11 år.
I nästa fick jag endast hämta hästar i skitiga hagar, mocka o tvätta hästar. Hade säkert fått börja köra o liknande om jag varit där längre, men jag gick genom iv på gymnasiet då och skulle prova på olika jobb i 2 veckor vardera…
I mitt 3 stall var jag hela gymnasietiden (läste till hästskötare) och där fick jag sela, köra, rida, mocka och sköta om hästarna såsom man gör.
Alla stall behandlar praktikanter olika, men min erfarenhet är att alla varit snälla mot mig.
Dessutom: om du inte kan sela, fråga då om de har tid att lära dig? De flesta stall tycker det är roligt om man frågar om allt man inte kan, för om man inte frågar får man ju inte lära sig så mycket nytt?
Ha så kul på praktiken!!
#12 Klart vi hade räknat med det! Men många tror att de är glamoröst och att man får köra och rida hela tiden. Men man ska ju veta att när man kommer som ny så får man göra "skit görat" så är det ju på alla jobb.
Jag tyckte det var kul att få spola hästar och pyssla med dem också. Men de är ju inget jag skulle vilja jobba som!

Är det på gävletravet va? :) praoade i lindströms stall i nian och nu är jag där och hjälper till så ofta jag kan! tyckte verkligen att det var kul, och jag hade aldrig hållt på nåt med trav innan men det gick bra :) jag brukar få rida på travarna och ska få börja köra dom snart också! *längtar* :)
Jag höll på med trav rätt mycket när jag var 12-14 för jag var trött på ridningen. Och under den tiden höll jag till lite i ett utav gotlands bästa travtränare/kusk's stall. Och det är sjukt slitigt, särkilt varma sommardagar, Iof e de inte sommar nu x). Men man måste slita som en dåre med mockning/foder/in & ut med hästar/spola/sela på&av/ linda ben och 100 saker till. Och det är feeera hästar som tränas varje dag så såfort man är klar med den ena hästen kommer den andra svettiga in..
Sen brukar vissa travtränare vara ruskigt noggranna, boxarna skulle vara kliniskt rena, hästarna skulle kollas igenom noga efter ev skador eller spänningar m.m.. Och sen förstog man ju också att det var dyra djur man höll på med så man blev ju extra försiktig :D
men de är KUL!

eller så har du sån tur som jag hade när jag hade prao hos travtränare i 8:an eller 9:an.
vad där två veckor och det enda vi gjorde var rida/köra. han hade en lärling som mockade… =)
#7 Självklart menade jag inte att hon skulle få lön under praktiken.
Men eftersom hon verkade vilja göra mer än bara mocka så var det bara ett tips.
Och visst, att räkna med att man får köra eller rida under en praktik kan man naturligtvis inte göra. Det var därför jag tipsade om att istället börja jobba lite på helger och lov. Då brukar sådana möjligheter öppna sig.
Ha en trevlig praktikperiod. OCh som sagt:KLÄ DIG VARMT. Tips: Ha gärna ett bra svettabsorberande underställ under. För mellan de kalla stunderna får man jobba riktigt hårt och man blir då svettig. Bler det sedan lite lugnare så är risken annars stor att man blir nedkyld.

#15 japp på gävletravet. who knows, jag kanske träffar på dig ;)
Ska försöka gå dit imorgon då

Var hos Fredde för många år sedan o hade praktik. Är som sagt, precis som i andra stall, mkt att gå med hästar fram o tillbaka till hagarna o mocka m.m. Men det är ju så en vardag ser ut i ett stall ;) Var även ut o skrittade ett par hästar - både med vagn o/el sadel. Vad du får göra beror nog mest på vad det är för period just nu, om det är träning, tävling eller liknande. Men prata med honom innan o berätta vad du hoppas på att få göra o vad du vill få ut av veckan!
Jag praoade hos tony eliasson en vecka, fullkomligt bortkastat och jag tyckte inte om det i huvudtaget. Det (och lite annat) har gjort så jag har fått hemsk syn på hela trav-verksamheten, (fast jag hoppas dock att det verkligen inte är som jag upplevt överallt)
Känner dock en som var hos Fredde och han var tydligen mycket bättre!
ses kanske imorrn ^^, ska till travbutiken å köpa skor å brodd!

Nu har jag inte vart där nånting, och då känns det pinsamt att åka dit nu liksom.. Fan :( Jag har praoat på Lervik flera ggr och det älskade jag..