Lite uppdatering
Lite uppdatering om mig och Troya om någon kanske undrat hur det går med byggandet av vårat stall.
Som jag tidigare sagt så blev det strul i stallet jag stod i. Men jag och ägaren till stallet kom fram till att jag skulle stanna till slutet av november. Men i fredags så fick jag ett sms där hon skrev att jag skulle flytta den dagen. Men självklart hittade jag ingen stallplats på en dag! Men vi ringde runt och fick tillsist tag på en stallplats i Knivsta. Så i söndags packade vi alla saker och flyttade till Knivsta, där kommer vi att stanna tills vårat egna stall är klart.
Ibland blir man trött på allt hästfolk! Men när jag hittade stallplatsen i Knivsta så blev jag så glad att vissa personer är så öppna och välkommande. Jag hade aldrig träffat eller pratat med den här personen tidigare, hon som jag flyttade Troya till.
Kan tillägga att vi fortfarande kommer att ha 3 lediga boxplatser i vårat stall från den 1 december.
/ Linnea
Oj, Knivsta? Det är ju rätt så långt.. Tur att Upptåget stannar där i alla fall, eller du tar väl bilen? Fast var i Knivsta ligger det? Är ju själv därifrån. :)
Hoppas ni hittar fler kusar som vill ta upp de lediga boxarna! :)

Kan också berätta om bilfärden från stallet i Bålsta till stallet i Knivsta.
Troya var jätte duktig och gick rakt in i transporten, tvekade inte ens. Gick förbi transporten på vägen från hagen till stallet, då ville hon nästan gå in i transporten fast hon inte skulle.
Men iaf, vägen dit var lite hal, då vi insåg att det endast var sommardäck på transporten (som vi hade hyrt). Men vi körde otroligt sakta och kom fram tillslut.
När vi skulle lasta ut så gick det inte alls lika bra!
Troya har alltid väldigt bråttom ut, börjar alltid backa innan luckan är nere helt, men det brukar ju aldrig va nå problem! Men det var det den här gången!! Den lilla luckan som sitter högts upp som man öppnar och spänner/sätter fast, den lossnade och ställde sig så att stora luckan (som hästen ska gå ut på) nästan blev en uppförsbacke för hästen. Och det är inte lätt att försöka hålla tillbaka 7-800kgs häst. Så hon backade - uppåt. Men som tur var gick hon lite åt sidan så hon hamnade på kanten och trampade utanför med bakbenen. Det blev ett 'fall' på kanske 1m. Men hon brydde sig ingenting, gick ner försiktigt med frambenen och gick raka vägen in i det nya stallet.
Och transporten klarade sig utan några skador.

#1 - vet inte riktigt vart i Knivsta faktiskt. Hon står där på helinackordering så jag åker bara dit kanske varannan eller var tredje dag :)

Varför blev det en sån snabb flytt?
*** Kärleken övervinner allt ***

#2 Var det ingen bom bakom hästen?

#4 - Kan nästan säga att jag blev utkastad.
#5 - Nej, har ingen bom bakom henne då hon knappt får plats med mellanväggen och bommar bakom.

Vad hade du gjort då eftersom du blev utkastad?
Men en helbom måste du väl haft fast du inte hade en halv?
Sedan skulle du inte släppt Troya förrens luckan var helt nere för hon är väl bunden fram?
Har man ingen bom bak så finns det nog inga andra lösningar än att ta loss henne före luckan e helt nere.
Är väl inte bättre att hon får panik och står o rycker i där hon sitter fast med huvudet.
Vet fler som kör m transport utan bom bak. Slängar bara igen luckan. Va med om det senast för nån vecka sen med en i stallet.
Alla har vi olika åsikter, jag själv skulle aldrig åka utan bom. Just för att undvika att dom slänger sig ut så fort luckan öppnas. Den som öppnar kan ju faktiskt få den över sig. :(

#8 Drf man aldrig ska stå bak när man öppnar :P

#8# Men alla transporter har väl en lång bom över hela och en del har halva också som jag har. Det är väl tvunget att ha för säkerhetsynpunkt?
#9# Nej, det är ju livsfarligt att ta ner en lucka om man inte har bom och hästen försöker gå ut. Man kan ju bli mos. burr!

#8 inte alla. det beror kanske på åldern på släpet?
jag har en hel där framme och två korta där bak, i samma längd.

För det första finns det dom som inte kan åka smalt och inte heller äger en transport. då har man inget annat val än att åka utan bom. *räcker upp handen*
För det andra så finns det även hästar som inte slänger sig ur transporten. och som pippa säger, man ska inte stå bakom, OCH man ska se till så lilla luckan sitter fast på lemmen så det inte blir som i #0
Och för det 3e ska man ta loss hästen innan man öppnar några dörrar, OM nu hästen skulle slänga sig utåt. hellre en lös än en skadad häst/människa
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#12# Min gobban kan inte åka smalt utan jag måste ta bort mellanväggen. Men jag har en hel bom över hela bak ändå.

#10 men man blir inte mos om man inte står bak lemmen, vilket man aldrig ska göra…
Självklart ska man inte stå precis bakom. Det vet jag med *ler*
Men, man kanske ändå inte är med på vad som händer och håller med, hellre en lös häst än en panikslagen som sitter fast och du är emellan transporten och hästen.
Jag vet inte vad anledningen till är att dem jag pratade om åkte utan bom, de kanske bara inte tänkte på den, då de hade bråttom iväg och hästen tog en stund på sig att gå in.
Eller att det helt enkelt inte fanns i den transporten. Finns ju många anledningar och inte värt att spekulera i.
De skulle "bara" till träning, och la väl ingen vikt på det.
FÖr mej är en lång sträcka lika viktig som en kort i transporten, vad som helst kan hända. Men alla har olika sätt att göra saker på .

Därför ska man alltid åka två. En som tar ner lemmen och den andre släpper lös hästen inuti transporten.
Jag har åkt själv med fille en gång. Men jag har å ena sidan ingen häst som får panik om den står fast medans jag öppnar lemmen och går fram till hästen efteråt och släpper ut hästen. Det är ju så man måste göra om man åker själv.

#6 min gamla häst va också tvungen att åka smalt, och det fanns ingen lång bom till vårt släp så vi fick be en snubbe göra en lång bom till oss, men jag vet folk som haft gummiklädda kedjor.
För din säkerhet och trygghet känns det ju bättre att ha något bakom.

men en kedja hjälper nog inte speciellt mkt när det är en rädd häst. har oxå funderat på att skaffa en kedja.

#18# Har man en normal häst som inte får panik så räcker det med en kedja. Bara dom känner att det är stopp så brukar dom ju sluta backa. Men får man panik så fungerar det ju inte som du säger.

#7 - Fanns bara korta bommar, inte min transport så vet inte om det fanns. Jag har henne hellre lös än att hon ska slita sig loss, var med om det med min foderponny. Han kom lös ist.
#8 - Varnar de som öppnar, helst vill jag öppna själv.
#10 - Jag har aldrig lånar/hyrt en transport med helbom bak, måste ju ta tid att få bort när hästarna har bråttom ut.
Sen så säger jag åt de som öppnar att de måste stå på sidan, ingen får stå bakom!
#12 - Precis! Dock så verkade låset på den mindre luckan vara trasig eller skev, krånglade när vi skulle stänga den.
Troya får inte panik i transporten, hon vill bara ut snabbt. Krånglar aldrig när man ska lasta. Och jag säger till alla som hjälper till, "Stå aldrig bakom transporten när ni öppnar, då hon kan kasta sig ut!"