Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 797 ggr
Kiara
0

Hur många djur?

Det skulle vara kul och veta hur många djur och medryttare + eventuella barn alla har. Det skulle vara kul att veta vad ni har för syfta med djuren också. Det är ju frågan om arbetsbelastning, det tar ju tid dom små liven. Alla har ju sin gräns på hur mycket man hinner med men jag har hellre färre djur och mindre dåligt samvete.

Jag har två barn 14 och 11 år (dom rider inte) och en man som kör motorcykel medan jag rider.

Tre hästar

Athena en New Forest född –94 och ska sälja till våren då jag tycker att det räcker med två hästar men vill ha en häst att rida under vintern.

Ametist –04 är en Knabstrupper hingst med Athena som mamma honom ska jag försöka spara som hingst och jag planerar att starta i årets unghästtalang med honom i sommar (Knabstrupper riks) Ametist är på gång att köras in och ska användas som ridhäst.

Kiara –03 hon är ett litet Knabstrupper sto ca 125 cm som är guld belönad på utställning hon ska användas som körhäst och förutom att hon ska få några föl i framtiden. Ska också starta i årets unghästtalang.

Tre katter

Baileys och Sinkadus –01 bröder och stallkatter används som råttfångare riktigt duktiga sådana.

Ludde -05 en inomhus katt som har som enda syfta att bli klappad på och hålla drevern koppladHemlis.

Det är vad jag tycker att tiden räcker till och jag har ingen medryttare och hästarna i eget stall.

Linda
0

Hej

-Vilken kul trådGlad

Våra hästar:

Astra Knabstrupper tigrerad 7år sto

Soya hbl fux 18 år dräcktig

Zobella (Sota) Island/dartmoor gbr 7år just nu utlånad till min systerdotter sto

Vicky sv.rp fux 3,5 år sto

Sungria Nordsvensk/xx fux 2,5 år sto

Loke Shettis fux 2år valack

Maraboy Angloarab/connemara mörkfux valack (inackorderad)30 år

Diong Prise vbl travhäst brun sto blivande starthäst står hos tränare (min styvsyster, har även fler delägare..)

Oj undrar om jag glömmt någon häst?

Katter:

Mischca stallkatt tigrerad med röda inslag 1,5år snart 2 fått två kullar

Malin 6månader stallkatt sköldpaddsfärgad hona

Nisse ca 7 år korsning med orientaliskt grå färgad kastrat

+ fem katt bebisar 4veckor och 2 dagar

Kaniner tre stycken hollänska dvärgvädurar japantecknade

Vi är Jag, Ewa, Louse, Carro och Amanda (mina medryttare) Men Louise har Maraboy på livstidsfoder och hjälper mig med ena 2,5 åringen hon har som sin egen.

MVH Linda

LinneaG
0

Hej,

själv har jag endast 3 djur, men man kan säga att jag har 5 Glad

Bye Bye Sandy - vbl sto f.88

Yatzy - bondkatt ca. 16 år. Men har varit borta tre månader så undrar om han fortfarande lever.

En kanin - hon har inte fått något namn än. Hon är 2 mån.

Tigge - killens katt, 10 år och blandras mellan olika långhåriga.

Lina - bondkatt på ca. 17 veckor.

Tänkte på att för en kompis som har 30 djur skulle det vart jobbigt för henne att skriva alla.

Någon som vet något bra namn till en kanin?

Linda
0

Tigge är 50 perser och 50 norskskogskatt båda föräldrarna hade stamtavla och var BIS (tänkte bara säga det he,he)

Eftersom jag tidigare födde upp,ställde ut och tävlade med mina kaniner så brukade jag döpa dem efter kända hästar tex Butterfly Flipp, Jappeloup, Järvsö Fax (FAX) osv,osv

Lycka till

Matilda
0

Kul tråd Glad

Nu ska vi se,

hos mamma har vi två hundar och en katt.

Hundarna: Stella, norrbottensspets, 9 år. Är våran egen lilla kelgris, men brukar även jaga lite fågel med henne.

Ayla, mamman border collie och pappan tror man är hälleforsare, blir 2 år i december. Hon är mammas ögonsten, har även tränat lite lydnad med henne, men nu när jag inte bor hemma längre blir det inte så mycket.

Sedan har vi katten Lotta, perser, 4 år. Används enbart som sällskap. Har varit unställnings katt hos sin tidigare ägare.

Hos pappa har vi 1 hund och 1 katt.

Hunden Li, hälleforsare och 5 år (tror jag), används som älghund.

Katten Orry, blandras, 18 år. Pappas ögonsten.

Har ju även en pålle, Beste Nic som är kallblods travare, 16 år. Är nu ute på foder.

De va djuren i mitt liv Flört

CBA
0

Jag har för tillfället ingen egen häst då min gamle fick vandra vidare för ett år sedan Gråter

Nu är jag medryttare på ett arabsto på 16 år, Nasaska heter hon."Nasse" har tävlat inom galopp och distans med sin ägare + lite dressyr med en tidigare medryttare.

Planen är väl att få henne så pass i form igen efter fölet förra året att jag kan tävla någon 5 milare till våren och kanske någon western tävling med henne.

Nästa vår (april) föds mitt arabföl som jag bokat från Slängsboda arabstuteri. Min lille prins eller prinsessa blir efter en hingst som heter Premier.

Hemma har jag en Perser kille på 11 år, Jerker heter han och är röd och vit i pälsen.

Sen har jag även en Exotic kille på 9 år som är helt kol svart, Janis lyssnar han till.

Det var mina pälsklädda vänner Glad

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Rökkvadis
0

Ja det här var lite roligt!

Få se nu, jag har…… 

ett Islands sto Rökkvadis 7 år en fux med stjärn en riktig märr som vet vad hon vill, hon är under utbildning kan man säga. Henne ska jag nog ha mest till vanlig traditionell islandsritt men oxå till tävling.

en Islands vallac Thokki 26 år en brunblack gammal gentleman, en riktig läromästare men även han kan busa till rejält ibland, han har jag mest till härliga skogsritter.

En liten långhårig chihuahua tik som är 9 år nu henne har jag gått mycket på utställning med när hon var yngre, jag ville även ta valpar på henne, men hon fick akut livmoder inflammation så hon blev steriliserad, nu är hon ju gammal så hon andvänds mest som sällskap.

En pappilon tik som är 8 år henne har jag gått mycket lydnad med och hon har varit jätte duktig men nu är hon mest en "bonna hund" som går runt här på gården och skäller ut folk.

En tjock kisse vid namn hjalle, han fyller sitt syfte och är väldigt bra på det, nämligen att fånga möss.

Cattis
0

Jag har 22 shetlandsponnyer…
Två avelshingstar, ett tiotal avelsston samt ett gäng unghästar och årsföl.

Bor med man, Jani, och fem barn (Nathalie, Joey, Emmy, Leon och Tilde) plus en stor hårig blandrashund som heter Alba.

Hästarna används till avel och även utställningar när vi hinner och har råd att åka. Jag har tre 17-åriga tjejer som hjälper mig och som i praktiken är lika delaktiga i stuteriet som jag är. Vi hjälps åt att köra in unghästarna och att hantera fölen. Alla våra hästar som är över tre år är inkörda och en del även inridna.

Vi fick 8 föl i år och väntar 9 till våren 2006. Räcka ut tungan

Och just det, vi har 3 stallkatter också… Tjorven, Tea och Katitzi.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

gejsa
0

Hej! Ingen som har saknat mig? Har inte haft telefon på 5 dagar usch vad långsamt det har varit. Ledsen

Nåja, jag har iaf

Sorro 2 årig halvblodsvalack, skäck. Modern är Soya, Lindas häst om någon har missat det. Vi sålde Soya till Linda förra året.

Gobi, gobban 20 år halvblod/fullblod. Som bara jag rider.

Feill, Fille islänning på 3 år. Har suttits på 2 ggr i år.

Gejsa, fjording på 11 år min första häst. Elin min dotter på 16 år och en medryttare rider på henne, körs ibland också.

Sedan har jag 1 kanin på 12 år inne på sitt 13:e år. Dvärgkanin    som heter Stampe. Hans kompis på 7 år dog för 3 månader sedan.

Sedan har jag 2 st undulater, Pippi och Putte. Dom är väl ca 7-8 år.

6 st katter, olika åldrar, dom heter Busan, Bamse (syskon), Oskar och Russin också syskon, Skrållan och Musan.

Det var väl allt.

Sedan har jag 3 inackorderade hästar. Hade 6 inackorderade förra året. Men iom den nya lagen om bara 3 utan tillstånd så minskade vi ner iår. Snacka om härligt.

/Carola

Rökkvadis
0

Funderade faktiskt var du höll hus "välkommen tillbaka"

gejsa
0

Hi, hi. tack för det. Nu är det bara att köra igen då. Telefonenledningen gick sönder i fredags så jag har inte varit ute på länge.