Kandarbett
Vad tycker ni om kandar bett?
Har ni andvänt det?
För och Nackdelar?

Stång eller bridongen eller kombinationen, kan man rida med det så är det inget fel, jag själv har aldrig ägt en häst som inte funkar på mildare bett.
i vissa dressyrprogram är kombinationen obligationris och man behöver inte använda stången om man inte behöver förstärka en förhållning.
Allt är avgörande av ryttarens skicklighet och hand.
okey, jag testade att rida det på min tjej idag, funkade jätte bra. men andvände bara stången( inte dubbla tyglar). då gick hon verkligen på tygel. hon sökte sig ner helt själv. tror hon börjar förstå hur hon ska bära sig med bettet.

#2 frågan är fick du med ryggen eller bara en böjd hals?????
Om du inte kan rida hästen i en låg form med bärighet i ryggen och därifrån plocka upp hästen så ljuger hästen för dig och då är en yttre vacker form inget att ha, all ridning måste komma från ett undertramp och bärighet i ryggen.

Varför rider du hästen på blankt kandar? Hur högt utbildad är hon?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Av vilken anledning väljer man att rida på enbart stången?
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag ville testa något nytt bett, eftersom jag tycker inte hon går bra på det 3- delade tränsbettet, jag jag tycker hon hon gick väldigt bra på kandarbettet idag. hon fick mycket bättre gångarter med kandaret och jag kände att jag alltid hade kontakt med hennes mun och jag kunde lätt reglera henne mykt lättare.. Jag kunde samla upp henne mykt lättare med detta bett än med det vanliga tränsbettet..

Jag är ju rätt okunnig på detta område, men ska inte kandaret ridas i kombination med bridong?
Hej
Min hest var så hard i munnen at han stoppet ikke når jeg fikk han og jeg red i skogen og fattet galopp så ble det så at jeg mått tenke på og stanna han mil för jeg skulle (ikke så ille som mill men det föltes så for meg
) han ville over hode ikke gå på bittet gikk der og slang med hode.
jeg ville ikke sette noe töffere bitt på han siden da om noen mnd måtte jeg ha et enda töffere.
så jeg kjöpte eple bitt til han og for og ikke ta selmord på meg selv 
med han i skogen red jeg han på banen til og begyne med.
det er et gummi bitt som smaker eple og det er et snilt bitt.
nå jobber han suverent på bittet og har sluttet med og ta helt av i galoppen han stopper fort så lenge jeg er myk i handen.
han er nå over på sitt normale bitt 3 delt.
det stemmer det at viss din hest ikke vill ta bitt selv så går han og juger, og får ikke myket opp rygg osv som er veldig viktig i alle fall en gang i uken ellers blir han steil vet ikke om det er riktig ord men på norsk heter det stiv og vond og sitte på.
jeg pröver altid med det mild siden de kan bli så harde i munnen at det ikke er mulig og få dem til og gjöre noen ting.
#8 förlåt mig men jag förstår inte norska så bra
någon som kan hjälpa men en översättning?
Altså jag är inte så bra på bett men jag ville bbara testa något nytt bett, det låter som jag har köpt helt fel bett
Men jag tyckte hon gick så bra på detta bett.. men vet någon annat bett man skulle kunna andvända sig av då? starkare än 3 delat asså:)

#9 Läs högt för dig själv så är det lättare ;)
Jag menar inte att hacka på dig, missförstå mig inte :)
Men vad är det för typ av bett du vill ha då? På vilket sätt ska det vara skarpare?
#10 hehe det ska jag göra:P..
Tack:) altså jag vill ju ha ett som är lite skarpare än 3 delat eftersom ibland när vi ska galoppera så drar hon iväg och om vi ska hoppa så lägger hon sig på bettet:( (visst hon har blivit mykt bättre nu och mycket lugnare sen jag köpte henne och jag har verkligen tränat henne jätte mycket.. det var idag som jag verkligen kände för första gången att jag inte sitter på hennes ryggrad( hon har byggt jätte mycket muskler nu) men det är fortfarande så att vi har lite dragkapt och det känns som om jag vill ha ett lite skarpare bett så jag kan kontrollera henne mycket bättre(idag kunde jag bara flipra lite med tyglarna för att hon skulle reagera..) det var en sån underbar känsla.. och med stången så kunde hon inte ta bort mina tygeltag som hon gör med det 3 delade.. men visst jag brukar säga att det inte finns några genvägar men jag vill samtidigt inte4 sitta och ha dragkamp.. jag skulle tycka det vore bra att köra med ett skarpt bett så att hon lär sig att lyssna mer på mig och sen gå över till det 3- delade igen..
hej
hvorfor skall du ha skarpare ? hvorfor ikke midlere.
gummi bett det er vist bedre og läre hesten og gå på millere bett.

#11 Testat rakt pelham?
det som ofte hender at du må bruke et som er skarpere og et som er enda skarpere etter en tid og til slutt fungerer ingenting
#13 Nej det har jag inte.. hur funkar ett sånt?..
hej.
skarpere bett fungerer så at hesten blir skarpere i munden.
mykere bett kan läre den til og gå på bettet og den blir mykere i munden.
min hest var som din för.
men satte på den et gummi bett og han går gette godt på sitt 3 delte bett nu

Jag byter alltid till ett mildare när hästen blir för star och rider med min intelligens, man parerar och försöker hitta ett samarbete
våld. hårda tag det ger inte förtroende
hej
takk det var det jeg prövde og si 

Du kan inte samla henne på en stång, en stång hjälper dig bara med en endaste sak, att be hästen att runda sig (framförallt halsen) nedåt-bakåt. Du bör oftast inte rida med kontakt med en stång…
Du har nog köpt dig helt fel bett. detta är ett bett som man bör annvända när man har en så gott som färdigskolad häst och ryttare…
Jag tycker inte att ett stång bett eller vad som oftast brukar klassas som skarpare bett låter som något som passar dig och din häst, ni låter båda för oskolade för det. En martingal fungerar inte på henne (de flesta hästar som tar bettet brukar höja huvudet när de går emot)?
Ett rakt pelham fungerar i stort sett som ett kandar och kräver en lika skolad häst och ryttare för att fungera korrekt och ge ärliga svar! NEJ NEJ NEJ till att tränsa upp med någon annan stång.
Annars kan du titta på vad jag har för lösning på min galoppör som också framförallt i galoppen tar bettet och drar en del eller övht gillar att boxas emot handen, en kineton-nosgrimma. Det krävs däremot att man har lite koll på vad man gör när man annvänder en sådan då den trots allt är hyffsat skarp.
Fördelen med en kineton är att du fortfarande kan ta tex ledande, samlande och uppbromsande tygeltag, så som man behöver på mindre väl skolade hästar som inte enbart går för sätet ännu, så som krävs för att man bör rida på en stång.
*suck*
Alltså, det finns massor av bett att prova på. Jag hade ju faktiskt velat säga att du kan testa OM du nu nödvändigtvis måste ha stång ett tvådelat pelham och använda deltan att sätta tygeln i. Se bild med röda pilar, där sätter du tygeln.
Att använda stång är något man gör när hästen är skolad och även ens hand är skolad. Har du provat att sätta på din häst ett D-bett som är tredelat? Det ger litet mera broms än ett vanligt 3-delat iom att det finns viss hävstång men som inte går att missbruka.
Men jag är litet på spåret att använd ett mildare bett, kanske byt från metall till tex material som apple-mouth-betten…. Har du kollat munnen på hästen?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Använd inte en kandarstång! Detta bett ska användas tillsammans med en bridong och inte ens då, ska det läggas ngt stort fokus på tygeln till detta bett.
Om du inte kan kontrollera din häst, ta hjälp av en erfaren, instruktör, som kan hjälpa dig och din häst att arbete tillsammans och inte emot varandra.

#20 ajabaja inga ledade hävstångsbett i hästarnas munnar 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ska aldrig andvända detta bett igen..!!.. jag ska fortsätta att träna henne på mitt tre delade bettet och sen köpa ett 3 delat i plast:) tack alla som har lärt mig nya saker om stångbett.. är rakt gummi bett lika dåligt?? då menar jag ett körbett.. Det finns inga genvägar mot lydnad med häst
men hur ska jag få henne att fatta vart halsen ska ligga och att lyfta upp ryggen?? Jag tycker hon har tillräckligt mycket muskler för att kunna bära sig men det verkar som om hon inte riktigt förstår var hon ska ha halsen …
Hon har inget fel i munnen jag har kollat med en hästtandläkare..
#20 jag skulle heller aldrig använda ett pelhamdelta till ett pelham.
Ska man använda sig av ett pelham tycker jag att man ska ha 2 tyglar. På detta vis behöver du endast ta till hävstången vid behov.
TS- prova ett sk rullbett, med kopparrullar på. Detta bett ökar salivutsändringen i hästens mun, samt att den inte kan ta ett lika stort stöd på bettet.
Många hästar gillar kopparsmaken och att "leka" med rullarna.
Jag hade ett liknande bett, minns inte vad det heter…
det var typ kopparkulor på det samt parerstänger.
Bettet var böjligt åt alla håll, men bara till en viss del, det gick inte att böja det dubbelt.
Ungefär som ett oledat bett fast med kulor på…
#24 det bettet lät som en bra bett för oss:) ska kolla upp lite fakta om detta bett och kanske testa ett sånt:) Tack för tipset!

Det känns som att samtliga (?) i den här tråden pratar om vilka bett som går att bromsa hästen med. MAN BROMSAR INTE MED BETTET!
För att få styrsel på gångarterna måste man RIDA hästen i balans, inte bara åka med och skänkla och dra i tyglarna. Det tar tid att muskla om en häst till att gå i balans och form efter att ha gått "som den vill" eller som löphäst tidigare i livet, och det är INTE rätt väg att gå att skaffa ett skarpt bett. Visst, du får en häst som troligen inte drar iväg i full fart, men till vilket pris? Istället får du en häst som spänner sig, stretar emot och går på bogarna. Samt förstås, en häst som krullar ihop nacken. Det är ingen riktig dressyrform, det är inte någonting man kan tävla med (även om vissa envisas med att försöka) och det är inte hälsosamt för hästen att gå så. Och så fort det skarpa bettet tas bort så återkommer problemet med en häst som rusar iväg och inte lyssnar. Helt enkelt för att den inte är balanserad och stark nog att gå framåt med schvung.
Ett otränat öga kan säkert tycka att en häst som kröker på nacken går "i fin form", när sanningen är en helt annan. Kandar rider man överhuvud taget inte på för att ha kontakt med munnen. Kandartygeln kan förvisso vara sträckt om den används tillsammans med bridong, men fokus ska vara på att enbart använda kandaret för att förstärka en förhållning i en sekund eller två. Inte att RIDA med.
Använder man kandaret utan bridong så bör man som ryttare vara erfaren, utbildad inom dressyr och ha en högt utbildad häst. Man bör också ha en ridkapson som man använder tillsammans med stången. (Nu har vi seglat in på akademisk ridkonst, eftersom det inte direkt förekommer ridning på blankt kandar inom den engelska dressyren. Blankt kandar = kandarstång utan bridong.)
Det finns undantag, vissa hästar trivs bättre med stång än utan, men de är förhållandevis få och med tanke på TS föregående trådar om den här hästen så tvivlar jag på att det finns en lång dressyrutbildning i grunden.
Börja i rätt ände istället - sälj kandaret, använd pengarna till en lektion för en bra dressyrtränare, be att få instruktioner om hur du ska träna din häst i en ärlig form och JOBBA MED TEMPOT! Det kan ta ett år eller två, ibland ännu längre, men tids nog kommer du få en balanserad häst om du jobbar ihärdigt på rätt sätt. Det innebär att alltid jobba efter samma regler, inte låta henne rusa ibland bara för att hon vill eller för att det är roligt. Hon kommer att hålla mycket längre och bjuda på fler roliga ridturer om hon tränas till att trava och galoppera i både kort och ökat tempo i balans.
Lycka till!
www.stuteriprecious.se
#26 Tack det var jätte bra skrivet..!
KAN NI TA BORT DENNA TRÅD??? snälla..!!
#27 Det finns ingen anledning att ta bort en tråd som är full av nyttiga lärdomar…. även jag har lärt mig något nytt! Så tråden stannar :)
Att lära av sina misstag är lika viktigt om inte viktigare än att lära rätt från första gång.

Kan ju tillägga att jag är definitivt ingen expert, har jobbat hårt med min f.d. löphäst i 4 år. Det går framåt, men inte alltid så fort. Det jag däremot märker är att ju mer intensivt jag jobbar i vissa perioder, desto fortare går det att nå nya resultat. Så boka in lektioner och tvinga dig själv att träna däremellan! 
www.stuteriprecious.se

#26 & #29 där sa du några sanningen ord
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#30 Kunde inte låta bli. 
www.stuteriprecious.se
bettet jag beskrev är inte skarpare än ett vanligt oledat tränsbett, om man använder det på rätt sätt.
Det ger hästen ngt att "leka" med, vilket ger en känsligare mun.
Detta bett räknas som ett väldigt snällt bett, av veterinärer och tandläkare, pga böjligheten som anpassar sig efter hästens mun.
Och som jag tidigare skrev, tycker jag att TS ska ta hjälp av instruktör för att få ett samarbete med sin häst.
men jag vill att denna tråd ska tas bort..! men jag kommer inte att skriva mer på denna tråd iaf för det känns som om jag är den "som inte kan någonting" men samtidigt har jag kommit väldigt långt med min tjej jag har fått henne mykt lugnare och hon är inte lika stressad..!.. men jag ångrar att jag la in denna tråd.. jag trodde ni tog bort trådar om trådskaparen vill det..!.. där sjönk ni i mina ögon
kommer att ha svårt att lägga in nya trådar efter detta..! så av mig kommer ni nog inte att se längre, loggar nog bara in för att läsa andras trådar..! men snälla ta bort denna tråd för min skull?.. ni kan ju lägga upp en liknande tråd som ni skriver som har samma mening:)

#20 ALDRIG delade stångbett!
och du får ingen broms utav ett stångbett! Det enda du kan be om är att hästen ska runda sig mera, hästen bromsar däremot upp normalt sett när du tar i stången för att den får sämre med sikt och det är obehaglgit, eftersom du annvänder det felaktigt!
#23 Raka bett är snälla, så gott som två och tredelade :)
Jag rekommenderar igen martingal, möjligen thiedeman. Annars kineton-nosgrimma.
#22 o #34 har aldrig tänkt på det, så då kan vi lika gärna likställa ett delat pelham med ett pessoa då ju? Men med litet tänkande så vore ju itne delade hävstänger nån bra ide….. dock undrar ma nju varför de säljs överhuvudtaget.

#35 Varför säljs pessoa för? ;)
Delat pelham har fortfarande kvar kedjan, även om den inte ger riktigt samma stadga längre som med rakt bett, så är inte fullt så illa som ett pessoa som trillar helt egenom när man tar i tygeln. Men ett stångbett utan kedja är mkt snartlikt ett pessoa i funktion, yes, och eftersom kedjan inte fungerar riktigt vid delat bett så blir det lite halft gag-liknande effekt.

#33 du har utvecklats som ryttare och fått ny kunskap, ett jättekliv har du tagit i denna tråden, du har läst, du har tänkt du, har förstått…..du har utvecklats, låt tråden vara kvar så andra kan läsa och förstå.
Av mig får du en jättfjäder i hatten, det är starkt att öppet kunna tänka om, du är en stark lyssnare och det är det viktigaste egenskapen en ryttare kan ha. Jag är bara sååååååååååååååå imponerad.

Håller helt klart med Lorita i #37, har varit jätte bra attityd ifrån dig carrrrrooooo, det ska du ha beröm för, är svårt att ta till sig nya saker och ställa om sig och det har du gjort med bravur :)

Alla föds okunniga, och spenderar man sina år utan att lära sig så kommer man ingen vart. Att ställa frågor och ta till sig av kunniga svar är första steget mot ny kunskap. Varför ångra att man ställde en fråga? Vad glad istället att så många engagerar sig så att du får en chans att bli en bättre ryttare och en bättre kamrat till din häst! 
För övrigt så raderas ingenting ifrån iFokus, även om sajtvärden "tar bort" tråden. Den finns ändå kvar och kan ses av sajtvärden och iFokus-personalen. Vill de använda texten igen så har de rätt till det.
www.stuteriprecious.se
#37, 38, 39. Tack så jätte mycket nu känns det mycket bättre:) .. det har varit jätte bra svar iaf:) men man känner att man får så mycket mothugg när man skriver här på ridsport.ifokus.. men det är klart att inlägget fortfarande kan ligga kvar:D..
Jag kommer iaf att sälja detta bett och aldrig stoppa det i min häst ömtåliga munn igen..
är ett rakt gummi bett lika dåligt?? det är ett ganska smalt rakt bett.. tänkte andvända det när jag kör eftersom hon blir så stark vid körningen (har gått på trav) kör nu med 3- delat men måste hela tiden hålla henne jätte hårt så hon inte drar iväg.. skulle detta bett passa mig bättre vid körning tror ni??
Min erfarenhet är att fd löphästar blir väldigt starka när man kör dem så jag skulle nog rekomendera att du väntar med att köra henne tills du vet att du får henne att lyssna som hon ska i ridningen.
Det är min erfarenhet sen jag arbetade med travhästar.. Efter snabbjobben var de alltid starkare i ridningen.
Sen vill jag bara tillägga att självklart ska man inte rida för mkt med hand men man måste tänka på säkerheten och veta att man kan få stop på sin häst.
Ett alternativ är att du rider mycket övergångar och inte i högre tempo än att hon/han lyssnar.. Mkt skritt-trav trav-skritt.. galoppfattningar galoppera ett par språng-sakta av..
Galoppera inte om du vet att pållen inte lyssnar ordentligt ..
Vet du att hon/han lägger sig i handen efter att du travat 30 meter så trava bara 20 och sakta av.. Så fort hon/han börjar ligga på sakta.av…
Sen skulle jag också vilja ge dig tipset att galoppera inte ute och på stora fält långa rakor om hon/han blir stark och lägger sig i handen då du måste kunna få stop när du vill…
Det finns många som inte får sin häst att stanna för sätet ute på en skogsgalopp:o)
Sen..göra många små halvhalter, då håller du honom/henne uppmärksam och lyhörd… var nogrann med eftergift så fort en förhållning går igenom.. Då får du snart en känsligare häst!
Lycka till!
#41, 42 Tack.. jag kan få henne väldigt lugn när jag travar och i bland i galoppen.. men speciellt på felt som du säger som hon lägger sig på bettet och när vi hoppar då drar hon jätte mycket oxå.. så det är dom två vanerna som jag vill få bort därför tänkte jag om ett skarpare bett skulle hjälpa?? men vi jobbar väldigt mycket i tempo växlingar och då är hon väldigt lugn men direkt om vi jobbar på ett felt eller ska hoppa så drar hon och lägger sig på bettet och vägrar att lyssna men hon blir bättre och bättre vid hoppning men inte på ängar:( men jag ska jobba mer på stigar där hon går mykt bättre!=) men tack alla som har gett mig så många tips..
Men hon kan köra men när vi är ute med vagnen så måste jag hålla emot hela tiden för annar börjar hon öka(tror dom gjorde så när hon gick på travet) asså när hon skulle springa snabbare så kanske dom minskade motståndet.. men det funkar att ha henne på 3 delade vid körning men man måste ha handskar på sig 
#33 att utvecklas är ju bra! Jag känner igen känslan ''ush! ta bort allt som kan bevisa att jag tänkte så!" ;) har haft den måååånga gånger.. men förhoppningsvis betyder det att jag lärt mig något på vägen :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Är det inte så att varmbloden körs med tyck i munen när dom ska springa och på lång tygel vid långsam takt. Alltså ju mer du drar ju fortare tror hon att hon ska springa.
Eftergiften är det viktiga, som får hästen att lungna sig.
#45 hehe okey det är tvärtom för min tös:) hon slappnar av när hon har trycket och springer tills tömmarna blir spända:P.. men hon kanske lärde sig tvärtom:P men jag har börjat att få leva med det sen är det olika från gång till gång oxå.. vissa dagar är hon helt lugn och vissa vill hon så gärna galoppera med vagnen:P men så är ju alla alla har ju olika dagar så är det ju med hästar oxå:P
#33 jo precis:) hehe då är vi samma:) precis så tänkte jag:) skönt att någon har varit samma hähä:P vet att jag inte är något "super bra ryttare" mjen jag är stolt över att jag har tränat min tjej så mycket som jag har och att vi har kommit så långt tillsammans och vi båda har utvecklats så bra:) och det känns så bra då när jag kunde göra tembo växlingar i travet för det var omöjligt att få henne lugn och fin i traven och galoppen.. men nu kan hon trava så sagta och lugnt att man nästan tror att hon måste gå över i skritt:p och samma sak i galoppen (men där är hon inte riktigt ren ännu) eftersom hon blir så sprallig på ängarna och vid hoppning så där är det mer tråning som gäller, men jag ska lyckas det är mitt mål men henne och att vi ska kunna komma ut på massa hopptävlingar (det kommer att ta tid eftersom jag har långt kvar) (har jätte dålig sits vid hoppning och är hopprädd):P.. men som sagt så ska vi komma långt tillsammans:D.. men som sagt så har hon kommit väldigt långt under denna korta tid som jag har ägt henne (5mån) så vi ska allt lyckas att få bort detta springiga i henne:P.. och det ska ske med mitt 3 delade bett:)
Någon som vill köpa ett kandarbett?
det är ett delat med snurfunktion:P

Båda mina tävlingshästar rids på kandar, 7 och 10 år. Det hör ju till klasserna att rida på kandar så man har ju inget val. Det är synd att det är ett måste tycker jag då min 10åring brukade vara jättebra på vanligt tränsbett men ju skarpare saker man sätter in i hästarnas munnar desto mer "döda" blir dom. Nu är hon inte speciellt kul på vanligt träns men tvingar mig själv att växla. Som tur är så är hon väldigt fin på kandaret! Kandar 'r ju väldigt skarp, och ska absolut inte användas av en orutinerad ryttare.. och ja, jag anser mig själv som rutinerad.. Tycker inte man ska rida med kandar förrän man har kommit till de klasserna, dvs Medelsvår.
Inom hoppning borde det också finnas gränser för i vilka klasser vilka bett får användas!

Kanske ska tillägga att jag rider med både bridongbett och kandar, inte bara stången =)
okey, men jag sak aldrig rida med detta bett igen
ska fortsätta på mitt 3 delade och sen kanske gå över till ett äpplebett som är 3 delat.. får se..
men idag var hon väldigt bra på sitt vanliga 3 delade.. tror jag tyvärr gjorde ett för hastigt köp och jag hoppas hon inte har skadats av detta dumma bett.. så idrag drog hon knappt ingen ting:9 är så lycklig att jag nästan släner detta bett hähä men det kanske är någon där ute som behöver nånt bett? vad tycker ni ska jag chansa på att sätta ut en annons på detta bett eller är det onödigt??
#47 håller med dig om att det är synd att det inte är valfritt.
Hade varit intressant att se om ngr valt att rida på vanligt bett isf.