Första ridturen m BILDER!
Igår lyckades jag för första gången longera min häst i bägge varven och han både lyssnade på mig och accepterade situationen. Tidigare har det blivit regelrätta bråk men nu hade jag tillräckligt stöd bakom mig i de andra som vart i stallet, de coachade mig coh hjälpte mig tänka^^
Känns väldigt bra att vara i ett stall där man kan lita på folk och man får hjälp när man ber om det.
Efter att ha longerat honom en stund så kom en av tjejerna i stallet med hjälm, en annan slängde upp henne på harrys rygg och sedan skrittades det ett antal varv på ridbanan.
Kan jag säga att jag var stolt som en androgyn tupp? Framgång! Nu vet jag hur jag ska göra med longeringen framöver och om allt nu går väl så kommer jag kunna sitta på honom nångång nästa månad!
Detta är ju vad jag ahr jobbat för hitendags, och det känns bra att hittat rätt, både med häst och stall och allt. självförtroendet är på väg tillbaka o allt känns så jäkla mycket lättare!
Tyvärr blev det inga bilder för det hade hunnit bli för mörkt då.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Härligt! Framgång gillas! =)
Idag fick jag med mig kameran och kan bevisa att han iaf går att longera nu :D och att han travar åtminstonne :D
Helena (från älgjaktsartikeln) som longerar så jag kunde fota ^^ Ingen annan begrep sig på min gamle kamera.

Men titta vad det går framåt! :)
Är han färdigväxt nu?

maj gawd vad grov hana blivit och stor lilla killen! nu har han inte den korta kroppen och långa benen längre.
#8 inte ännu, men tror han är rätt klar med att växa på höjden, en 2-5 cm till sen växer ha nnog inte mer, sen ska han ju bredda på framtill. Han är ju nästan 3½ nu så det är dags o börja jobba mer med honom nu.
#9 Han är fortfarande kort i ryggen men det tror jag kommer öka hans ridbarhet, han söker sig neråt i longeringen nu till och från och det känns väldigt skönt att se. Men Helena säger att det är som att sitta på en soffa ^^ Dock att han är väldigt vinglig fortfarande.

Han var löljigt stor!! :O
Men så duktig han är! =)
#11 vaddå löjlig? nu sårar du hans stora känslor ^^
Vet vad jag gjorde idag? :)
Idag red jag för första gången på min lelle häst! 1 varv runt ridbanan med svängar, halter och igångsättningar, o det gick finfint! :D Dock är min balans rent åt helvete, jag vart osäker i sitsen o han försökte balansera upp mig, så vi vinglade fram som värsta fyllbultarna utan att ha druckit nått alls ^^
Ska låna en av hästarna i stallet och sitsträna på nån dag i veckan nu framöver.

haha lilla vännen! det är ju jätteskoj.. =)
#13 jag är helt lycksalig ^^ det går framåt ^^

Va kul! =) Bilder på fylleparet? :P
Whooowhooo!!
Grattis och va roooligt
!!
stora grattiskramen!
#15 Tyvärr inte ^^ men det kommer nog inom kort, inte från igår men från en framtida fylletur….
Tjohoo! Det fortsätter i rätt riktning!
Förut när jag mocka o hade Harry i boxen så bruka han älga tvärs över rullebören och ut i stallgången. Idag stod han snällt där jag ställde honom i boxen, han försökte flytta sig så gott det gick när jag bad honom om det. Så jag både mocka ut och strödde när han stod i boxen idag o inga marodörförsök överhuvudtaget!
Sen fick han beröm av hovisen som vart i stallet, han vart ju snygg med mycket hovskägg men han trodde inte det minsta på att det vart shire i honom utan "alla ardennrar från skåne är höga" dock skulle jag aldrig släppa den hovisen i närheten av min häst…. för att beskriva det hela; det var som att se en hjärnkirurg operera med en motorsåg eller en rörmockare som ska utföra avancerad cardio-operation.

#18 Lina du har ju bilder på Harrys pappa, tala du om för den där token att han visst är efter en Shire 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#19, ingen idé o tjaffsa med en hovis som inte ens är min…. han kan få tro vad han vill. men tydligen är alla ardennrar från skåne giraffer… ^^

Oh va häftigt!!! =)
Gudars skymning vad stor han är!!!
gud va roligt :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#24 han växer ju som ogräs hästen ^^ förra vintern hade han 135 i täcken, i år 155.
#25 jag är så stolt at tjag håller på att gå av på mitten ;)
va härligt!!!!
vill också ha en paddock!
Grattis LinaN :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Vilken underbar häst du har Lina!!!!
Me loooove! :D
Om jag ger dig min postadress, skickar du honom till mig då? :P
oj vad duktig han är o du med förden delen :) vad stor han har blivit super fin kille du har där :)
#27 vi har en ledig plats i stallet för storhäst så flyttar du hit så finns det ledigt ^^
#28 tack :D så lycklig och stolt!:D
#29 tror de blir rätt kinkiga med portot på posten och skulle vilja se den som kör ut ett så stort paket ^^ tack så mycket ^^ han är en superhäst!
#30 jag börjar väl känna att jag inte riskerar liver längre var gång jag sitter upp på honom ^^
Det märks att han vill vara till lags och försöker förstå det man vill.

hur hög är han?
#32 ca 160 nu, ska nog ta o mäta nåndag ^^ mitten av sommaren var han 158 nånting…. några millimeter hit och dit.
Red idag igen, även när Lisa blev riden av sin matte i skritt trav o galopp på ridbanan o han skötte sig jättebra. Han höll det tempo som jag angav.
Dock så bockade han vid uppsittningen och även 4 gånger när jag satt på, inte några superstora bockningar utan mer jämfotaskutt som var nog så obehagliga. Men han varnar bra för han skakar på huvudet och sen kommer skuttet ^^
jag satt kvaar så ingen tårta nu heller ^^
Tömkörde lillkillen nu för första gången på 1½ år. Sist så slet han sig 3 gånger och det hela slutade i frustration och kaos.
men idag, han gick som en klocka, vänd snett igenom, volter mm på ridbanan, och sen så testa vi även att trava en aningens på volt och även halt och ryggning på töm, han vart helt suverän!
Sen tömkörde vi ut till stora vägen och hem igen. Han vart helt super! Verkar som om allt börjar klaffa nu, han är redo i huvudet att gå vidare i utbildnignen nu.
Tyvärr ingen kamera med idag men kommer bilder senare. :)
Så roligt att läsa om någon som är så nöjd och glad med sin häst!! Hoppas på fortsättning….
#35 Det kommer en fortsättning ^^ Det lovar jag
tycker det är gott när det går på rätt håll, behövs litet positivt i allt det negativa som händer med här (hästar som säljs, skadar sig, avlivas osv osv) med jämna mellanrum.

Va roligt att det går på rätt håll! Väntar på bilder på "Klumpen" ;)
Härligt! :D
Förstår verkligen hur glad man kan vara för ett ''litet'' framsteg! (dvs.. man ser så mycket bilder på alla duktiga ryttare och deras fina utbildade hästar när de vinner tävlingar och visar upp sig, och så blir man så glad för att någon kan sitta på ens häst i en lerig paddock :P För att man vet att det är ett stort framsteg mot hur det har varit, och man känner att nu börjar vi komma någonvart! Det är så himla roligt!) Fortsätt vara glad och stolt!
(Jag brukar känna mig lite dum när jag blir så glad över något litet.. som när min ridinstruktör satt upp på min häst.. :3 Fast jag vet att det är ett stort framsteg för oss.)
Kul att se nån som kan uppskatta när det går bra! :D
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#38 tack Zabbio! Jag har lärt mig vara glad över det lilla och de små framstegen, visst är det lång väg tills jag kan göra piaffer, öppnor och slutor och kanske till och med levader med min häst MEN det är inte glädjen att uppnå målet som är det viktiga för mig, utan att på vägen klara av alla små motgångar och sedan glädjas över att övervinna dem och att utvecklas, både för mig och Harry ^^ Jag gör likadant med min egna själsliga läkning, jag har mina mål, men gläds över de framsteg jag gör varje dag…. annars hade man hatt livet ur sig själv för att man ständigt gör sig själv besviken som aldrig når de höga målen.
Kom ju på igår att jag tog ju faktiskt en bild med min mobilkamera, så den mms-a jag till min bilddagbok och klippte sen ut därifrån så nu kan ni se litet hur det såg ut iaf när vi stod stilla ^^
Fruktansvärt dålig vinkel, men det ger ett hum om att han stod kvar och inte galoppera iväg ^^
Vilken fin pålle du har!!
Vilken underbart söt kille..
Tjohhooo!!!
Idag red jag och en annan tjej i stallet ut en sväng, den så kallade lilla rundan och det tog ungefär 40 minuter! trots han aldrig vart hemmifrån så långt så knallade han på, både framför, bakom och bredvid den andre hästen. Vid ett tillfälle blev han skraj och rusa iväg i nån sorts halvdan trav och när matte tog i tyglarna så stannade han lugnt o sansat ^^
Han vart så suveränt duktig! trots fladdrande presenningar mm så gick han som en klocka. Så imorrn blir det litet longering/tömkörning och i övermorrn får han vila men ska bara gå en kort promenad kanske tillsammans med misma som står i sjukhage pga kotledsinflammation.
Men är så jäkla glad idag! red MIN EGNA HÄST UTE!!! Helt underbart, är detta man väntat på sedan man köpte honom för 2½ år sedan!

Strot grattis LinaN, jag vet hur det känns, man är så stolt så att man nästan bubblar över eller hur?!
#43 höll på att börja lipa när jag kom tillbaka till stallet då jag vart så glad över att vi dels kom hem helskinnade och dels att vi nu vågade oss ut på så stora äventyr ^^
På lördag ska vi ut igen, fast med ett annat hästsällskap, så vi håller igång. Den rundan vart rätt lagom för oss ^^