köpa foderkalk
Vad kostar en säck foderkalk och hur skiljer den sig från vanlig kalk som jag kalkar boxen med? Hittar man foderkalk på granngården?
hur doserar man till en stor häst om iaf 600kg?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
puttar
Jag har köpt en hink foderjäst på granngården som kostade 149 kronor… det var med ett mått i hinken och så stod det utanpå hur mycket man skall ge dem beroende på storlek av häst. Du behöver blanda det med "något uppblött" då det dammar en del annars… lycka till.

#2 Jäst och kalk är väl inte riktigt samma sak, va? 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 men får hoppas kalken också har med ett mått eftersom det är för utfodring.

#4 Fast svaret i #2 är ju helt irrelevant för frågan, både angående priset och måttet. Det är inte alltid det ingår mått när man köper tillskottsfoder som kalk, soja, salt, etc.
www.stuteriprecious.se
#3 Rättelse foderkalk skall det vara… sorry

#6 Dåså! 
www.stuteriprecious.se
#2 Eftersom jag ger betfor så blandas det med mineraler och saltet, så det är inga bekymmer med det uppblötade.
Hurmycket var det i en sådan hink?

Varför ska han ha foderkalk?
#9 för han käkar upp all halm jag lägger in. Har testat ge mer hö men den ratar han. Och det är mkt kalk i halmen har jag hört.
Så då känner jag att jag vill testa o se om det är kalket han är ute efter.
Han äter ju saltstenen normalt nu. En sten i månaden give and take på en lite 2kg sten. Inte som förra året, nästan en sån sten vartannan vecka.
Så jag tror det kan vara viss kalkbrist som gör att han käkar halmen.

Är det inte tvärt om mina böcker är i garaget så jag få gå dit i morgon…..men akta dig för att bli en foder dattare, det skapar inga hållbara hästar.

Finns foderkalk på granngården. Så länge som det inte är något underligt tillsatt i din andra kalk så fungerar den lika bra och är väldigt mkt billigare.
Jag ger själv en snutt extra kalk till min unghäst, anser att skaderisken utav det är mkt mkt liten och vinsten till växande häst som fortfarande utvecklar sitt skelett är större.
Har tyvärr ingen koll på exakt pris då det ingår i min stallhyra.
#11 i enbart havre och hö finns det inte tillräckliga mängder kalk, inte för en växande unghäst modell bauta…. och i de mineraler jag ger finns inte kalk heller. och huruvida jag dattar (ordet måste vara en annan betydelse hos dig för hos mig betyder att datta att suga/dia på en kvinnas tuttar :P) eller ej, är helt upp till mig…
Däremot så tror jag inte att en häst med förlitet kalk i kroppen är särskilt hållbar heller…. Hellre vara en foderpytsare än ha en kuse som bryter benet bara han snubblar på en sten….. Färdigprodukter är inte alltid det bästa för en häst.
#12 håller med.

Ha ha duttar heter det ju.

Jag har bara en fråga i kalken finns det fosfor också då?
Annars skulle inte jag våga ge det.
Kommer inte ihåg vad den kostar p granngården men det är inte många kroner, ger gammle tanten det då hon behöver det för sin ålder, likaså kan unga hästar behöva det. Räknade ut att ca 1dl till stor häst i fodret. varar en evighet men allt man kommer i kontakt med blir vitt :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

För 20kg (tror jag det är i) gav jag runt 50-60kr, har jag för mig.
För den kalken jag köper till att strö boxen ger jag 50kr/säck o då är det nog 20 kg i…..
Så folk menar att sålänge det är ren kalk kan man använda den till hästen i fodret?

Den kalken du använder till boxen, bör vara foderkalk.

Men e det bara calcium den innehåller bör man väl inte ge den utan att även tillsätta fosfor. det är ju viktigt att det blir rätt balans med calcium och fosfor.

#20 Kan vara så att foderstaten är kalkfattig och därför behöver man tillsätta kalk. Men man får inte glömma att fosfor och kalk ska gå "hand i hand".
får kika på paketet sen när jag kommer ut i stallet idag se om det står ngt om fosfor.
annars, vart köper man fosfor o hur doserar man?
När jag skulle strö kalk i botten av bädden rekomenderade granngårds-gubben att jag skulle ta foderkalk. Han sa att det är bäst i fall att hästen får i sig av det kalket. Gör inte alla så?

Foderkalk är onödigt dyrt, kolla efter trädgårdskalk för att stö i botten. Mkt billigare, så länge som det inte är tillsatt några underliga medel så är det inte farligt på något sätt, utan detsamma som foderkalk.

Alltid foder kalt även i bädden till en häst, vanlig kalk bränner och kan orsak skada även vid vara inandning.

Du tänker inte på trädgårdskalk som jag pratar om, utan vanlig, osläckt. Trädgårdskalk är ok, den är släckt,
Tycker inte trädgårdskalk låter så ätvänligt…

Vad med trädgrådskalk låter inte ätvänligt?
Jag har folk i stallet som både har det i boxarna och fodrar med det, och de har inga problem…

Vad pratar ni om för kalk? Jag köper den där blå och vita säcken på GG. Vad för kalksort är det?
Sedan när jag har bädd så har jag den där som är röd i men svindyr.
kalk är något som alla behöver.
Nu vet jag inte på häst men på hund kan du kalka "mycke" för det som inte behövs kommer ut i andra ändan.
På Gotland så tror jag det är väldigt mycke kalk i betet.
Men det lätaste är ju om man är osäker o inte får ett bra svar här o fråga Vet. Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.

Bara foder kalk inget annat in närheten av djur osläckt eller släckt så är det inte bra. Det bästa är att ge kalcium genom fodret, allt annat är onaturligt.
Jag har en vit säck med blå text som är litet rosaaktig i färgen, 25kg i en säck…..
Prova att blanda i 2 msk fördelat på två mål tillsammans med betforen… får se om han äter det eller ej.