Rida med snodd?
Jag och min medryttare har en diskussion angående om min häst ska ridas med snodd eller inte.
Enligt hennes instruktör (som inte är någon instruktör egentligen utan bara en vän som hjälper henne med ridningen) skulle snodden hjälpa honom att bygga muskler för att kunna jobba i rätt form.
Problemet är bara att jag inte ser på vilket sätt? Som jag ser det så "drar" snodden bara ner huvudet på hästen, dvs han kröker på nacken. Det kan han alldeles utmärkt själv och det är ju inte bara det man vill åt så jag ser inte vitsen med snodd?
Det som händer när man rider honom i framför allt galopp är att han inte orkar bära sig ordentligt, han rusar gärna istället. Men rider man ordentligt med sitsen och benen så går det att få en ganska hyfsad galopp. Visst behöver han mer muskler för att kunna gå riktigt bra, men jag förstår inte riktigt hur snodden ska kunna hjälpa till?
Domaren på klubbdressyren idag skrev "När han går bra så går han jättebra". Det tolkar jag som att han går i en bra form när jag som ryttare väl rider honom på rätt sätt. Alltså behövs ingen snodd, utan det handlar bara om att orka rida bra själv?
Eller vad säger ni?
Jo jag håller med dig, en snodd löser inte alla probelm . Det används völl i samma syfte som graman om jag inte är helt ute på villovägar x), men att man ska hitta den rätta formen , typ om en häst har för hög form och behöver sänka den så kan man använda det för att hitta rätt. Men man måste ju endå orka rida ihop hästen, snodden ska ju inte vara nått som drar ned hästen i form, för då är det inte from. Form kommer från bakbenen :)
Men det är ju din häst så vill du inte att hon rider med det så säg det ! :)
puttar *
puttar *

Precis, det är min häst och jag bestämmer. Men jag vill ju veta om mitt resonemang är riktigt eller om jag är ute och cyklar. Jag vill ha argument som vilar på något liksom. För enligt henne har flera instruktörer hon pratat med tyckte att snodd är ett bra hjälpmedel för att bygga muskler…

Snodden kommer ju inte att lösa problemet! Om h*n går bra när du rider h*n ordentligt så ser jag iallafall ingen anledning! Ta tag i problemet i stället ;-). Det är samma sak som att ha en häst som går med huvudet högt när man rider och man sätter på den en martingal. Försök att förstå varför hästen gör som den gör i stället! Lycka till :-)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Hade aldrig ridit me snodd..
Det leder bara till spänd häst som drar in huvudet och ser "fin" ut. Med rätt ridning och fin hand så söker hästen sej självmant utan skumma "hjälpmedel"

Jag kan tycka att det är okej att rida med snodd om man är fullt medveten om att hästen inte trampar under sig bara för att den har huvudet nere. jag vet många som använder snodd för att hästen ska slappna av i undersidan av halsen (och därmed minska på den muskulaturen för att bli av med en underhals). även jag själv rider med snodd i skogen ibland (helt ospänd) för att hjälpa mig i nerförsbackar då Blacky ofta vill gå väldigt fort nerför backarna och inte sätta under sig. funkar jättebra
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
hur sätter man fast en "snodd" och vad är egentligen en "snodd"?
lite nyfiken bara, har aldrig hört om detta.!

#9 Snodd är samma som halsförlängare :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
hehe trodde man andvände en gumisnodd:P då förstår jag:)
Använder snodd när jag longerar vår ponny. Aldrig annars.

Snodd är helt förkastligt och jag har aldrig sett en häst bli hjälpt av det!
Hästen dras ihop och kan inte röra sig ordentligt. Många hästar tycker att trycket är så obehagligt att de fokuserar sig på att komma undan det och inte på arbetet.
jag tycker inte man ska använda snodd om man bara vill ha det för att hästen ska "se fin ut", altså att den ska gå på tygel. Men det är ingen långsiktig lösning om det är fromen man är ute efter. Formen kommer dessutom inte från halsen! Form kommer från bakbenen, så jag ser inte riktigt hur den ska hjälpa han/hon att gå i form? Men därimot kan jag förstå om det används för att man kanske ska hitta en mer korrekt form(ex. att den har för hög form och behöver sänka den) men då måste man givetvis klara av att rida hästen i form utan snodd, tycker då jag :)
#4- Men hur kan en snodd hjälpa hästen att bygga muskler. Visst rider man hästen i form så får det ju muskler av det, men det går ju utan snodd lika väl, och kan man inte göra det utan snodd så tycker jag Inte att man ska rida med snodd.
Bygga muskler kan man också göra av att klättra och rida efter stigar, det går lika bra det med ;)

Jag tycker att gummisnodd/snodd/halsförlängare är riktig skit.
Alla hjälptyglar är ju bara ett sätt att slippa som ryttare rida ordentligt själv, eller i vissa fall om man har något kroppsfel själv blir det för att stötta upp det.
Be henne rida för en person som hjälper henne att rida ihop honom själv istället för att sätta på prylar som ska göra jobbet, det är väll det som är meningen med att träna för någon ändå..?
paddie orksade inte heller bära sej i galoppen , pågrund av hennes byggnad och felridning. och jag red med snodd ca två dagar i veckan i kanske en månad, och det har hjälpt JÄTTEMKT. men bara för att man har snodd ska man ju inte sluta rida…..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Tänk på att rida kortare pass med flera skrittavbrott så att han orkar samt så han musklar sig ordentligt.
Många rider för långa pass på sina hästar och de orkar inte gå maximalt så länge..

#17 Där känner iaf jag att är lite av problemet. Senast red hon i två timmar på volten och efter det ville hon ha snodd…

#18 Går det inte att tala med henne om det här? Jag ser det som vansinne att sitta på ridbanan och rida en häst som inte är i högkondition i 2h!

#19 Jodå, det ska jag göra :)
Ville bara ha lite kött på benen och veta att det jag tänker är vettigt.
Jag tycker precis som du Jn84.
"formen" kommer frammifrån. När den i själva verket ska komma bakifrån. gummisnodd är big nono för mig.
/Elin
#18 Oj! Ja då är det inte konstigt att han inte går i korrekt form!
Hade som hästägare inte blivit glad om jag fått veta detta.o(
Jätte stor risk för skador…
Snodd/halsförlägare är i det stora hela ett redskap som ställer till mer problem än är till verklig hjälp. Många ryttare lurar sig att hästen går i form när den i själva verket knäcker av i nacken. Som många andra här skrivit det är bakbenen som ska jobba som ska komma in "under" hästen. Att rida med snodd på felaktigt sätt ser "lustigt" ut tycker jag: en häst som "går i form" med halsen och ser ut som en långtradare i kroppen.
Nej det är bara riktigt erfarna ryttare som kan rida en häst med snodd.
Jag använde snodd ett fåtal ggr på mitt sto, för at få henne att ta mer stöd på bettet och söka sig framåt/nedåt istället för inåt mot bogen.
Snodden är en bra hjälp om man använder den rätt och inte ofta.
TS häst verkar ju dock inte vara i behov av snodden, som jag förstår det så går ju hästen i bra form i skritt och trav, men i galoppen orkar den inte riktigt hålla ihop sig. Då ska INTE snodd användas, Om hästen inte orkar utan snodd, så lär den inte orka mer MED snodd! Detta handlar om muskler och träning.
Det som förmodligen kommer ske om du sätter en snodd på den hästen är följande:
Eftersom den inte har muskulaturen för att bära upp sig kommer den atumatiskt sänka ryggen och knäcka av i nacken, vilket kan ge skador under längre användande.
Att nöta i 2 timmar på en ridbana, förstår jag inte vitsen med… Kondition och muskel-byggnad går lika bra (eller bättre) att jobba med "off-road".
Nej, säg åt din "medryttare" eller vad hon nu var att antingen rider hon Din häst på Ditt sätt, eller så rider Hon inte alls!
hur har det gått?

#25 Kan svara lite, då jag rider hennes häst 2 dagar i veckan också. :) Han rids inte med snodd i alla fall. Jag har samma åsikter som jn84 om snodden, att den inte alls blir bra för honom. Han kan bli riktigt fin bara man låter honom få komma igång och man orkar jobba honom. Det är det som är grejen :) Orka själv liksom. Förr-förra gången jag red honom var han så sjukt fin att jag nästan flög ut sadeln av glädje. Men gången efter det gick det inte lika bra. Men den gången tar jag helt på mig själv, då jag hade alldeles för ont i mitt nyckelben för att orka rida och det regnade väldigt mycket så jag var otålig. Ingen bra kombination. Så vi avslutade när det gick hyfsat och skrittade ut en sväng istället. Ingen idé att fortsätta kämpa när man är sur, blöt och har ont. Hehe. Det blir inte bättre. Men jag ser det som så att han klarar sig galant utan snodd, han måste bygga muskler bara - och det utan snodd ;D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag tycker du ska sätta dig och prata igenom med medryttaren så att ni är överrens om dina "regler".
Hade det varit min häst och det skulle ha ridits 2 timmar på volten, hade jag varit vansinning.
För att stärka upp hästen, samt träna "lydnad" så skulle jag satsa på att rida igångsättningar och avsaktningar. Ingenting blir bättre av att bara fortsätta rida i en galopp som inte "håller", som igångsättningen blir, blir även galoppen.