Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 366 ggr
Lyrik
0

Veterinärbesök 2

Min vet kom igår kväll för att tandraspa och b-spruta gubben.

Först tittade hon på Karmas mugg som ser fult ut. Var infekterat så hon fick ut Hippotrim att ge i 5 dagar. Karma är dräktig, så man kan ju inte spruta med pc nu.

Lyrik fick en dubbeldos med b-spruta, kanske blir det fart på pälsfällningen nu…

Eftersom hans grimma är lite liten runt nosen, så fick han vara utan grimma helt när vet tandraspade honom. Han är ju så snäll, bara att stoppa in munrullen och raspa. Jag fick hålla i munrullen och lite runt hans nos. Hade bara lite vassa kanter på båda sidorna.

Eftersom det var lite mörkt ute, så blev det ingen hältkoll.

Min vet ska komma dit om 2-3 veckor för att spruta Karma méd abortvirus, Charm ska tandkollas och vaccineras influensa och lille Ludde (fölet) ska ha sin influensavaccin oxå, då får vetten titta över Lyriks ben.

Faxlin
0

Förlåt en/två dumma fråga/or men vad är ett abortvirus? Och varför ges det?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lyrik
0

Vet ej riktigt hur det funkar. FundersamStoet kan kasta fostret eller få ett dödfött föl om hon får virusabort. Tror man vaccinerar 3 gånger under dräktigheten.

Heter det abortvirus eller virusabort?

MiaMaria
0

Här kommer lite fakta om herpesviruset, som det heter på fackspråk.

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=42

Har själv varit med om det och det är verkligen inte kul. Stoet födde 1 månad för tidigt och fölet va jätte svagt, vi försökte med mun-mot-mun metoden, värme och hjärt massage men det hjälpte inte. Sen va jag med och obuserade fölet dagen därpå och det va totalförstört invändigt, tror det va levern (kan ha varit njurarna..) som va "uppäten" eller vad jag ska kalla det. Fölet va i övrigt superfint och välutvecklat. Så himla hemskt!

Lyrik
0

#3 Ok. Det var det jag letade efter i minnet.Fundersam

Karma är inte min pålle, utan en av hästarna i mitt nya stall. Ska ha föl i april.