Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1030 ggr
Peppe
0

Grundvaccination

Så jäkla irriterande! Vi har missat Blackys vaccination så nu måste vi börja om med grundvaccinationen. Egentligen har datumet varit i mitten av december men när vi var hos tandläkaren den 22 okt förra året så passade vi på att vaccinera samtidigt eftersom han ändå skulle vila en vecka. Tyvärr hade inte min hjärna registrerat detta så då blev det såhär istället…

Detta var verkligen vad vi behövde,mer utgifter. suck

För att komma till saken, mellan 2a och 3e sprutan ska det väl vara 6 månader, men hur långt ska det vara mellan första och andra?

en annan grej som inte är så kul är att vaccinationen nu kommer hamna mitt i sommaren. blää

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Beundy
0

När jag grundvaccinerade min ponny var det 5 veckor mellan 1:a och 2:a. Om jag inte minns helt galet..

[Jennniie]
0

Japp, ska vara mellan 4-6veckor mellan 1a och 2a vaccinationen.

Aribigga
0

Sex veckor ska det vara, jag lyckades missa på några veckor så det är bara att göra om för mig också :(

lurvponnyn.vimeddjur.se

[MartinaPettersson]
0

Ska det vara 4-6 veckor mellan första och andra, och seda 6 månader mellan andra och tredje? :O

Beundy
0

#4 Ja, fast min vet sa 5 mån mellan 2:a och 3:e men det är nog därimellan. 5-6 mån.

[MartinaPettersson]
0

Och man får inte tävla förrens men har gett hästen tredje sprutan?

Tusen
0

Fast vå veterinär sa att om hästen varit ordentligt grundvaccinerad tidigare behövs bara de första två (med 6 veckors mellanrum) Därefter kan man fortsätta med varje år. Den efter 6 månader är endast till för den som får sin första grundvaccination. Så fick vi som svar från vår veterinär i alla fall. "Peppe" om jag vore du skulle jag prata med veterinären när han/hon kommer ut så får du säkert svar på dina frågor.