Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2105 ggr
olina95
0

hur ofta tränar ni?

Hejsan! Jag rider då en häst som inte är min, men som bara jag rider, och ska nog slutmäta den i Mars/April och börja tävla den lite lokalt nästa säsong. Men nu undrar jag, hur ofta tränar ni inför instuktör? Jag gör det en gång i veckan, varannan vecka dressyr, varannan, hoppning. Men jag tränar också lite hoppning hemma, och även dressyr hemma på banan. Och rider sedan ut en hel del, så hon får stäcka på benen, om ni förstår vad jag menar. :) TACKSAM FÖR SVAR:)

swedensess
0

jag tränar inte inför instrucktör men har en kompsi som gör det hon tränar 1gg i veckan mest i hopnning men ibland dressyr.

tror inte du behöver träna mer än 1gg i veckan om du hoppar och så hemma med så att hästen inte tycker det blir för tråkigt =)

red förut måndagar hoppning, tis red ut, ons klättra för backar och lite sådant, tor dressyr, fre longerade elr gick ut och gå med henne, lö olika =), södag vilodag  ^^

ThunderClap
0

Just nu är jag jätte usel på att hålla igång och träna. Personen jag har ridit för tänker jag inte fortsätta rida för, men har tidigare gjort som så att jag tränat (dressyr) varan vecka för instruktör och sedan tränat lite varierat mkt i veckorna emellan.
Som det är nu har jag bara inte kommit igång varken själv eller med hästen, känner oss inte redo för att rida lektion något, utan har bara tagit hjälp någon gång till och från när det gått riktigt dåligt. Jag jobbar däremot på att komma igång och vi tränar på att börja träna om det nu är något.

tezzie
0

Nu är ju jag hästlös Gråter men när Folly bodde hos mig så tränade jag för instruktör en gång i veckan, ibland två. Oftast markarbete och hoppning =)

*** Kärleken övervinner allt ***

absoluutsofia
0

Jag tränar 2 ggr i veckan för tränare, 1 gång hoppning och 1 gång dressyr. Resten av dagarna tränar jag själv i dressyr/markarbete :)

Peppe
0

just nu tränar jag ingenting för intstruktör pga skadad häst

Har varit lite struligt fram o tillbaka i sommar (försäljning och sånt) så jag red bara för en kompis några gånger i veckan.

När Blacky är frisk ska jag träna dressyr "på riktigt" 1 gång/ vecka eller 1 gång/2 veckor. får se vad som hinns med och hur långt pengarna räcker. (kostar 300 kr för 30 min….)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

Jag tränar dressyr en gång i veckan, skulle vilja träna för en westerninstruktör en gång i veckan också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

fridak
0

jag tränar dressyr för tränare ungefär 1gg/veckan, försöker se till att ha tränat på egen hand en gång mellan de "riktiga" träningstillfällena.

Lindbygarden
0

just nu har jag ingen häst i ridbar ålder men sen baske mig ska jag träna!

Aribigga
0

#0 Jag tycker du gör helt rätt :) rider för instruktör en gång i veckan och övar hemma själv på det ni fick lära er på lektionen. Samt att rida ut mellan så det inte blir tråkigt, sanningen att säga så är den mest varierande träningen att rida ut :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

olina95
0

Ja, jag tycker om att rida ut, och liksom bara ''slapp'' rida, eller ja inte slapp, men alltså typ göra lite hur som hellst, och ibland rider jag kortare svänga och ibland längre, ibland tränar jag kondition, och ibland bara vanligt. Och jag tror att hästarna mår bra av att ibland få vara ute i naturen och inte träna så hårt. Jag tänkte kankse börja träna lite horsemanship själv, typ när jag inte orkar rida, eller bara någon gång ibland, eftersom hästen är lite tjurig och hellst inte vill att man ska fånga henne i hagen och så, men det funkar efter ett tag, och hon är jätte trevlig annars (förutom brunsten)

Tycker för övrigt att det är super bra på vintern att kunna träna regelbundet, eftersom det är halt, och ibland för kallt, när vi inte har något ridhus hemma, och då blir det inte så mycket hoppning och så, så därför tycker jag att det är skönt att veta att man får en ordentlig träning varje vecka, och instruktörerna är jätte duktiga, och det har bara gått 2 lektioner och jag har redan lärt mig jätte mkt, :D
Så min åsikt är att det är jätte bra att rida för instuktör en gång i veckan!:D

[slo]
0

Varannan vecka för tränare, gammal mysfarbror som rider akademiskt. 100 spänn för en timme :) Rider 2-3 gånger i veckan bara än så länge, så det passar perfekt.

olina95
0

:) Jo, jag rider ju 6 ggr i veckan som mest, ibland mindre också. Jag gör lite så att jag gör det jag känner för, fast har ju regelbunden träning på tisdagar, så då rider jag ju dressyr eller hoppning. Det är super bra, eftersom dom har ridhus där jag rider för instuktören, och det är ridavstånd dit ifrån stallet jag rider i. inte ens en kilometer dit, tar ca. 15 min att rida dit, och har 10gångers klippkort så jag kan rida dit om jag känner för det på vintern och träna lite själv också. Och eftersom banan hemma inte är den största (tillräckligt stor för att träna hoppning galopp osv. på) så rider vi dit ibland på sommarn också och tränar lite själva på utebanan:)

Har en till fråga som jag tänkte fråga:D
Hur ofta tävlar ni? och är det någon som tävlar kring Timrå, Sundsvall, Ånge, Matfors, Njurunda,?:)

tezzie
0

#12 Jag bor i matfors och har åkt på mindra hopptävlingar med min häst i matfors och njurunda, brukar även hålla till i Stöde =)

*** Kärleken övervinner allt ***

olina95
0

#13 Åh i stöde! Jah tävlar också mycket i stöde och på lindberga, i ede. Vilken häst tävlar du? :D
ska väll tävla lite i matfors jag också om allt blir som det är tänkt, och lite överallt här i området:)

Beundy
0

Försöker träna för min ridlärare 1 gång i veckan, ibland blir det varannan vecka. Annars tränar jag själv på plan och i skogen.

olina95
0

Okej:D

Jag brukar 'galoppträna' min häst, eller ja inte galoppträna precis men alltså galoppera ikapp med min kompis och hennes häst, och det gör att min häst får en bra kondititon som sedan är bra när man ska tävla/träna, och både jag och hästen tycker det är jätte kul! Och man märker klart att hon har tävlingsinstinkt i sig då hon trippar lite när man kommer ut på en lägde, eller när hon kommer till ställer där vi brukar galoppera, och sedan så känner man verkligen hur hon kämpar under mig och verkligen tar i, och självklart får hon en lång skritt stäcka innan vi är hemma, och oftast steching (stavning?), och det får hon oftast ändå, om hon anstränkt  sig. Och även lite käk, och några mumsbitar innan hon går ut i hagen. Brukar ni göra så?:)