Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 914 ggr
emsems
0

skum sjuka

i vårt stall händer dt konstiga saker. ingen veterinär vet vad det är, och inte vi heller.

fall1.det började med att en av ridskolans ponnyer kom hem från betet och var svullen i mankammen (stenhård och svullen). hon har för ca 1 vecka sedan  fått cortison då det inte gick ner sig trots vila. nu är hon även halt. (vet iofs inte om det är därför). å så tycker jag även att hon ser svullen ut och som "plufsig" ut på rumpan. (ca 4 veckorsedan första ggn vi såg det på halsen)

fall2. en privathäst kommer in från hagen i söndags. han är svullen och knölig på hela sig, som om att han har fått någon slags bula på ca 3*3 cm och 1 cm höga. överallt. allt från pannan till pumpan och tjocka ben. vi ringer veterinären som tror att den är getingstucken och ger cortison.

på måndagen (igår) så ser privathästen inte bättre ut, lite av knölarna har gått ner, men nu är halsen (!!) tjock och hård, och rumpan är svullen.

vad pågår?? vet trodde först getingar, sedan något fel i fodret, men då skulle ju itne ponnyn i fall 1 fått detta innan hon kom tillbaka??

sedan nu hörde jag att en annan privathäst var knölig.

någon?

gejsa
0

Ätit något olämpligt ute. Går dom på bete än?

emsems
0

nej alla går i vanliga hagar utan något att äta alls.. möjligen någon liten buske dom kanske skulle rört. men dom har inte hagar brevdis varandra, och nu växer ju nästan ingenting här längre…

steffy
0

det låter helskumt. du får forsätta att rapotera så vi får veta hur det går.

NinaToy
0

Konstigt…

ElinaK
0

jag undrar just varför man behandlar med cortison om man INTE ens vet vad hästen lider av… omfg..

emsems
0

dom antog att det var en inflammation..

[slo]
0

#5 typiskt veterinärer när dom inte hittar något fel… "Ähh, vi testar med lite korison och ser vad som händer…"

ElinaK
0

Mm precis.. Man kan inte bara gissa sig till o trycka i mediciner i djuren i onödan. kortison har ju en hel del biverkningar också.

[slo]
0

Nej verkligen inte!

ElinaK
0

Ja det va ju verkligen en bra veterinär.. bockar o bugar.

Lorita
0

Symtomen är troligen en allergiskreaktion och då är kortison är det riktiga. Det första jag kommer och tänka på det är knott/mygg, vi har haft en varm och torr sommar och då är ofta dom bitande insekterna extra giftiga. Jag hade valt att ta in alla hästarna och behandlat dom med symtom med kortison. Jag hade inte haft några hästar ute på natten utan försökt att hålla dom borta från den bitande plågan så mycket som möjligt. Självkart ska hästarna stå under noggrann uppsikt av veterinär tills dom är symtom fria.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

emsems
0

vi har varken mygg eller knott här.. bara getingar..

Lorita
0

Då kan det ju vara getingar (eller andar bitare) eller något dom ätigt men nog låter det som allergi alltid.

gejsa
0

Ja, kortison skulle jag inte ge mina hästar mer än om det verkligen skulle behövas. Det är ju fångrisk så det bara skriker om det. Om inte hästarna led av det så kunde man kanske vänta ett par dagar och se om det gick över av sig självt.

ElinaK
0

Ja, man ska väl ändå va säker på vad det är innan man ger kortison. Inte bara för vad man tror att det skulle kunna vara.. Då kan man lika gärna ge lite antibiotika o avmaskningsmedel.. Varför inte blodförtunnande också? För säkerhetens skull liksom..

emsems
0

vi väntade ju länge innan vi märkte att det inte gick bort..

men getingar skulle ju inte sticka typ över hela kroppen, och även om  typ 20 getingar stach honom på samma dag, så vore det väl konstigt att det itne gick över efetr fleera veckor, och att dom svällda på mankammen och rumpan??

ElinaK
0

låter konstigt det där. Men en veterinär borde väl veta om det är ett getingstick eller inte.. Har ni nå jordgetingbon i hagen? De kan ju ha klivit ner i en sån.. Men det borde ni ju ha märkt, för hästar REAGERAR. Så det borde varit ett j-a liv i hagen.

gejsa
0

Eksemhästar tex får ju stela och tjocka mankammar. Så ev allergi.

Men du skrev ju att dom var så där när dom kom hem från betet. Så det måste ju ha varit så att dom ätit något olämpligt på betet. Nu när gräset börjar bli slut så äter dom sånt som dom inte annars äter.

MiaMaria
0

Är det några prover tagna på hästarna??

NinaToy
0

Tror det är någonting som de har ätit, ljusa hästar förra sommaren i vårt stall, de fick utslag, svullnande ben osv pga en gul växt… Nu svullnar min D-ponny upp bakom ganascherna eftersom att han sväljer för mycket luft när han äter gräs. :P ;) :) :D

emsems
0

dom har ju fri tillgång på hösilage (en av dom) så nog finns det mat alttid. den andra äter hö, och rätt mycket för han har varit lite tunn.. så det kan varken vara hösilaget elelr höt..

ingen har märkt något i hagen, och i så fall borde hans hagkompis åxå blivit stucken vilket hon inte är.. en är skimmel, en är mörk fux. inegn av dem har exem eller liknande..

Lorita
0

Jag hade tyckt det var mer egendomligt om man inte gav kortison när hästarna som visar så klara symtom. Allergi och orsak kan vara svårt att utreda är det en insekt så är det svårt att veta vilken eftersom det kan vara en mycket kort period av påverkan, lika om dom ärigt något olämpligt. Men att inte behandla ett symtom är fel, kortison är ett kroppseget hormon och vist är det en något förhöjd fång risk, men riskerna med att inte behandla är större.

Det skulle ha varit som att inte ge min dotter behandling mot astma trots symtom, dom kunde ju inte hitta viket mögel hon inte tål att också stänga skolsalen det var lite svårare att få skolan att förstå men det gick det också. Det är ofta men behandlar utan att veta orsaken till 100 % och det är något man får leva med.