Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5645 ggr
steffy
0

spola hästens ben dagligen?

Jag undrar vad ni tycker om att spola av hästens ben när den kommer in från hagen? kan man göra detta varje dag(bara vatten) för att spola av all lera från hovar, karled och hovskägg?. Hästana står ju i leriga hagar nu under vintertide.Har hört att man bör spola varje dag.

tack på förhand

lisette
0

varför skulle man inte kunna göra det?

eller så borstar man bort det sen när det torkat.

steffy
0

1# för att man kan torka ut huden på hästarna, men de står ju i lera med vatten i, så att spola bort leran och ha hästen ren i boxen under natten bör ju vara lite bättre.

Tusen
0

Vad säger ni då om hästar som står i lösdrift? De spolas ju knappast av dagligen då de blir lika leriga igen då de släpps ut i hagen igen.Oskyldig

Molla
0

#3 Benen kommer att ruttna!!!!

*haha* skämt åsido, har ju också lösdriftshästar, nemas problemas! Cool

wewwa
0

Sålänge leran på hovar/ben är blöt tillför den fukt, men när den blir torr kan den torka ut hovarna ist vilket kan leda till hovsprickor. Både att stå med blöta ben från vattenslangen eller leriga ben kan ju inte vara speciellt bra, sen är det nog en fråga om kombinering mellan fukt och att låta de torka.. hmm

Däremot tycker jag att många "missbrukar" vattenslangen. ;)
Jag skulle inte tvätta benen varje dag på våra hästar, men det beror kanske lite på vad hästen står i för hage.

LinaN
0

Det är ju en sak om man rider varje dag och måste ha skydd på då, eller om man bara spolar för spolandets skull.

Jag spolar min häst kanske 1 gång i veckan, nu har det vart "torrt" några dagar och fruset i marken så då har det inte vart lervälling. Igår började det bli kletigt igen. Men idag bedömde jag att han vart tillräckligt torr/ren för att slippa spolas.

Jag har börjat spola när han är genomlerig, men inte om det bara är litet gegg som hänger i hovskägget. utan när det ser ut som om det kommer bli pansar när det torkat…. då spolar jag.

Jag har ju inga benskydd på honom, så att spola innan ridning är inte så noga.  Det är ju värre om man har lera eller lervatten som skaver under skydden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rita-S
0

Jag brukar lyxa till med att spola om det är kletigt på absolut hela benet över höverna. är det bara litegrann klet skrapar jag bara bord det på höverna med hovkrok och borstar rästen. Vissa gonger har jag tvättat bara själva hoven med svamp mäst för att jag inte gillar känslan av lera mot mina fingrar.. :) Skulle jag haft skydd på och där finns lera på benet skulle jag dock spolat.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[chriistina]
0

Här spolas benen varje dag när de går in. Och jag spolar av ponnyns ben om det är lera där skydden ska sitta. Sen torkar leran här ut deras hovar rätt ordentligt så ju mindre tid de kan gå med lera ju bättre.

lisette
0

#2 tror iofs inte att deras hud torkar ut lika lätt som vår gör.

Ahnna
0

I löpstall spolar man oftast benen varje dag, och det har jag hittills inte sett någon häst som farit illa av. Att däremot ha en massa lera och sand mot huden är inte bra. Om inte annat så för att huden blir rispad lättare vilket kan leda till väldigt smutsiga sår. Och så muggrisken, förstås, om man har mugg i hagarna.

Men jag skulle tänka efter både 1 och 3 gånger innan jag började spola och smörja med mjukgörande salvor m.m. eftersom det kan göra karleder och kronränder FÖR fuktiga istället, vilket kan leda till svamp och annat skit.

Spola rent och torka med en handduk om ni är oroliga att de står och är blöta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ledin
0

vi spolade av ett sto varje dag i förra stallet eftersom hon lätt fick mugg. Efter torka vi hene med handuk o smörjde in med helosan eller med barnolja. Hon fick lite mugg kan jag tilllägga ändå.

MagganS-B
0

Man gör det med travhästar så varför inte ridhästar, det är ju samma ras…..

Alex
0

Min erfarenhet är att de som spolas varje dag (eller väldigt ofta) får lättare att få mugg. Så jag skulle inte hålla på att spola benen varje dag utan anledning (sätta på skydd el. likn.). Då är det klart mycket bättre att vänta tills leran torkat och borsta bort den om man nu måste ha bort den. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

#12 ….Och många travare har också problem med mugg och liknande åkommor……

Ahnna
0

#14 Galopphästarna jag har jobbat med i alla år har faktiskt aldrig haft mugg, trots daglig spolning. Så jag tror inte att vattnet i sig är boven i dramat, snarare om man har mugg i hagarna eller inte och låter dem stå med leriga fötter mycket.

www.stuteriprecious.se

gotlandsruss
0

splar alltid av hästarnas ben/fötter om dom är leriga när dom kommer in

Ledin
0

varför ska hästar få mera mugg om man spolar av benen? För enligt de vetrinärer vi samrådade med så underlättade det å spola av leran än låta dom stå o självtorka leran. Men man skulle tänka på att man gärna smorde in benen (behövdes inte varje gg ) lite. Denna sot fick allså massor med mugg men när vi valde att spola av dom så fick hon bara några skorpor.

ThunderClap
0

Jag spolar varje dag vid behov.

Alex
0

#15 I våras hade nästan varenda häst i mitt gamla stall mugg. Var min och 3-4 till som klarade sig utan (totalt 15 hästar). Nästan alla spolades av varje dag, jag kunde låta min häst gå i en vecka med leriga ben. Så min tanke är att en häst som är van vid rena ben blir känsligare för leran än en häst som får gå med leran och bygger upp försvar själv.

#17 För att fukten främjar muggen. Har hästen mugg blir det ju värre om det blir blött. Man ska ju helst undvika att ha vatten på mugg, så helst inte spola av benen på mugghästar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ahnna
0

#19 Och inte smörja in en massa fuktighetsgivande salvor heller, så att karlederna och kronränderna blir mjuka och guckiga.

Har sagt det förr, men; man får inte mugg om det inte finns mugg i hagarna. Jag har t.ex. jättekleriga hagar just nu, men här finns ingen mugg. Alltså har ingen av mina hästar det, trots leran.

www.stuteriprecious.se

Ledin
1

#19 jaså men vi torkade av benen med handukar varje gg detta sa vetten att kunde göra. Sen detta med mugg finns i hagarna hur kan då 5 hästar gå i samma men bara 1 av dom får det varje år? E det inte lite så som oss får man svamp 1 gång så är det svårt att göra sig av med det? Trots man behandlar det så återkommer det ändå :S (som fotsvamp) bara en tanke dels har jag träffat flera hästar som haft det o trots flera hagvänner går i samma hage itne blir drabbade.

Yessica
0

Va? Ska man inte spola och smörja in mugg? :O Det jag har hört är att det ska vara så rent som möjligt…

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Alex
0

#20 Nä, det har jag inte påstått att man ska heller. :)

#22 Ja rent ska det ju vara, men man ska helst undvika att blöta ned det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MagganS-B
0

# 14 Många travare har problem tack vare att dom går i leriga hagar, som inte mockas…….slarviga ägare kanske!

Ett bra recept till mugg är omslag med torskleverolja, låt det sitta på ett på ett par tre dagar, sen är alla skorpor borta och skinnet är mjukt och fint! Torskleverolja finns på apoteket! OM man skall smörja, OBS, i förebyggande, så är Silonsalva eller nån anna salva man använder till babystjärtar bra, stänger ute fukten och bakterierna!

Ledin
0

#24 bra tips, det ska jag skriva ner o spara.

ThunderClap
0

#23 Fast när du säger att hästarna vars ägare sköljer benen på dem var de som fick mugg så låter det som att du anser att det är anledningen till mugg. När anlednignen egenltigen är som #20 säger, att det helt enkelt finns mugg i hagarna. Det har ju mkt lite med skötsel att göra då…

Sedan brukar ju vissa hästtyper/drag vara med benägna att få det och få problem med det.
Vet själv efter att ha jobbat på ridskola där 15ponnyer går i samma hage, dvs det finns mugg i den för alla att få, men man ser klart och tydligt vilka som kommer att få det, tinkrar och de med benhår. Inga utav ridpony typ får det i stort sett och rosa hud väldigt mkt mer än annan.

Alex
0

#26 Nej inte anledningen, men det "hjälper till" så de lättare får det. Hästarna gick i samma leriga hagar, och alla var islandshästar. Min har ju dessutom vita ben… Vilket det förutom henne bara var en skimmel och en skäck som hade. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tywysoges
0

Jag har en ras med mycket hovskägg… dom kan vara hur smutsiga som hellst runt benen (spec den som står på torv i boxen) men lyfter man på hovskägget är det torrt och rent i karleden…

CBA
1

Varannan vecka spolar jag benen på min häst och torkar torrt med en handduk och varannan vecka får han vara ospolad (jag jobbar tvåskift).
Han är en arab som har tunnare skin än många övriga raser samt att tre av hans ben är vita, men han klarar sig bra ändå.

Att börja smörja med mjukgörande salvor i tex karlederna tror jag kan vara lite galet då man skämmer bort huden med att bli tillförd fett utifrån istället för att producera eget.
Tex som så många av oss människor är hopplöst beroende av tex lypsyl eller andra läppsalvor. Våra läppar har slutat bilda eget fett och därför känner vi oss alltid fruktansvärt torra om läpparna om vi inte konstant smörjer.
Lika tror jag det blir med hästen om man efter varje gång (eller flera gånger/dag) man spolat benen smörjer hästens karleder. Vilket i sin tur gör att karlederna blir torra och lättare spricker och i dom små sprickorna lägger sig smuts/bakterier som i värsta fall blir mugg.

Min lilla teori ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

#29 jag tror du är läkare.

CBA
0

#30 He he toka :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

LinaN
0

Jag har hört ngt intressant från flera håll, att mugg inte är något markbundet utan det rör sig om en tarmstörning. Kanske på grund av stress och detta ger då upphov till att störa huden i de tunnaste områdena på kroppen på hästen, vilket är karlederna… till o med huden på mulen är tjockare….

Det är inte omöjligt att hästar har en stress som gör att de får utslag och mugg, jag vet att jag kan få stress-exem i armhålorna och mellan brösten om jag är stressad en längre tid, och det kan ju ha med att göra att min mage hamnar i olag….

Bara en tanke, som kanske har en viss del sanning i sig. Eftersom går 10 hästar i samma hage coh bara 1-2 får mugg så kan det ju inte enbart bero på marken…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ThunderClap
0

#32 Fast bara för att något finns i marken att plocka upp så betyder det ju inte att alla får det. Så är det ju med allt, att bara för att det finns där och risken att man får det finns, gör det inte att man har oturen och får det.

Jag tror helt enkelt att vissa hästar är mer mottagliga för att få det, för som sagt förrut, det var en väldigt tydlig typ utav hästar som i stort sett var de enda som fick det på ridskolan och det var tydligen samma gäng som fick det i stort sett varje år, för de var de som hade hovskägg eller rosa hud som var känsliga.

RiverDance
0

Nu måste jag få dyka in med en fråga.

Vad anser ni om hovskägget i muggfrågan, ska man klippa bort det eller låta det va kvar? Och då tänker jag inte på en tinkers hovskägg utan lite mer än "normalt".

Han har inte mugg nu utan det är i förebyggande syfte.

lisette
0

rör aldrig hovskägget på mina hästar. anser att det finns där av en anledning.

Peppe
0

#34 Jag klipper bort hovskägget dels för att det är snyggare så, dels för att det är lättare att hålla torrt och rent. hovskägget håller inte tillbaka någon längre stund, och i blackys fall har han bara en tuss på kotspetsen så han har inte ens nåt hovskägg i karleden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

Tror inte att hovskägget har relevans alls, faktiskt. Finns det mugg i hagen och hästen är mottaglig så kommer den troligen få lika mycket mugg med hovskägg som utan.

www.stuteriprecious.se

pippa__
0

Kände i Hercules karleder häromdagen, och de var snustorra trots att ben och hovskägg var dyngsurt och lerigt.. så det beror nog från häst till häst

Tusen
0

#24 Vilken tur vi måste ha ha i så fall, då våra just nu går i så leriga hagar att de i princip aldrig torkar upp. Har aldrig varit med om maken till regn. Så här leriga hagar har vi aldrig haft. Då våra går på lösdrift, som de i princip aldrig går in i, så går de i denna blöta lera vecka ut och vecka in. Inte en tillstymmelse till mugg eller andra problem med hovar och hud. Är tacksam för det.

Måste fråga er andra. Har ni också de lerigaste hagar i mannaminne? Här har det regnat konstant i flera veckor så marken är så vattensjuk att t.o.m. berg och grusåsar är leriga.

ew
0

Att hästen har lera på hovarna är bara bra! Det ger hoven fukt, vilket den behöver! Att leran på hovarna på en häst som var lerig när den togs in i stallet har torkar beror på att hoven har sugit upp vattnet ur leran.

gejsa
0

#39# Förra vintern blev det så lerigt som jag aldrig haft förut. Och eftersom jag inget gjorde åt hagarna så har dom nu trampat upp det igen. Så för mig är det andra vintern som det är så här lerigt. Känns inte roligt att släppa ut dom på morgonen när dom är torra och fina. Suck!

Denna kommentar har tagits bort.
may-britt
0

jeg torkar bena og har oliven olja på

wewwa
0

#34 Jag klipper aldrig bort hovskägget. Det finns där av någon anledning som lisette skriver, det skyddar till viss del och så tycker jag att det är mkt finare att ha kvar hovskägget på de allra flesta hästar.