Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1378 ggr
Cilla89a
0

kontrakt

kommer ihåg när jag sålde Schess att jag blev tipsad om ett kontrakt härifrån? det var väldigt bra och utförligt, man skrev in när dem senast blev skodda, vaccinerade, avmaskade, åt för foder m.m.

frågan är bara vad det var för något? tror till och med att det var Lorita som tipsade om det..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

ThunderClap
0

Heter det värkligen kontrakt när det är något man säljer? Är det inte ett kvitto bara som är mer utförligt? Finns väll iofs något som heter köpekontrakt, men låter väldigt underligt med det jag känner till om hur lagarna kring det ser ut… Vore intressankt att höra utav någon som är påläst om det hela, ska höra med stallets jurist imorgon tror jag, hon skriver kontrakt som yrke :)

Vet tyvärr inte om vad för något som var uppe förrut, så kan inte vara till hjälp med det

lisette
0

du kan ju köpa i ridsportsaffärer, eller skriva eget.

dock så kan vissa saker i ett kontakt inte gälla. så som förköpsrätt.

Cilla89a
0

#1 det var nått slags kontrakt jag fick av någon på ridsport, som jag tyckte var superbra och många viktiga detaljer..

#2 eller ta ett gratis på internet ;) har sökt på google och många bra kontrakt har kommit upp..

lisette
0

jag vet att jag har delat av mig av mina kontrakt, men jag kan inte hitta dem! ska försöka lite till.

lisette
0

här är mitt kontrakt, dock fodervärds. hittar inte köpeskontraktet, men det ändrade jag bara lite i för att det skulle stämma.

ThunderClap
0

#5 Kan inte vara mkt i det kontraktet som blev kvar, jag gjorde en redigering utav det enlgit vad jag känner till att man övht kan ha med i ett försäljningskontrakt/kvitto och blev ju inte mkt kvar..

Mitt eget kvitto på hästen ser ut enligt följande:
Namn och adress på företaget som ägde hästen
Namn och adress på köparen
Datum
Varan, dvs "I befintligt skick Fullblodshingsten Thunder Clap 4år" Sedan summa och i mitt fall moms
Och en namntecknign på att hästen är betald.

Behövs inte mer än så för ett vanligt kvitto på att en häst är såld. Nu köpte jag ju utan besiktnig utav något slag så blir ju lättare att skriva ut då, men är ingen större skillnad.

lisette
0

men kvitto och kontrakt är ju aldrig samma sak.

ska se om jag orkar skriva av kontraktet jag har där hemma senare.

Molla
0

Man måste alltid ha med vad hästen ska användas till, ägaren ska försäkra att hästen inte är pantsatt och att h*n äger hästen till fullo(har glömt formuleringen). Hästens id nummer ska stå med. Och hur det görs med köpeskilling.   + det Thunder Clap skrev

lisette
0

här är kontraktet jag hade när jag sålde min häst. har tagit delar ur andra kontrakt och skrivit ner det som var viktigt för mig.

Cilla89a
0

#9 det tyckte jag såg bra ut :)

lisette
0

lägg till vad schess har för chipnummer och de andra id sakerna så kan du ju använda det som underlag för ditt eget om du vill.

Cilla89a
0

#11 vet inte vad jag ska med Schess chipnummer till? ;) vore kanske bättre att skriva Schreks? :P haha, jag har också blandat ihop Schess och Schrek mycket nu senaste tiden.. kommer ihåg det som igår alla visningar på Schess :(

tack, så mkt tror faktiskt att jag tar det kontraktet :)

lisette
0

haha jag vet inte var jag fick det ifrån. förvirrad! =)

Molla
0

#9 Tyvärr kan man inte skriva som i punkt 7, förköpsrätt. Det är endast moraliskt bindande, ej juridiskt.

lisette
0

#14 i know, men för ens egen del så kan man ha med det ändå och hoppas att köparna tar hänsyn.

ThunderClap
0

Jag skulle personligen ta avstånd ifrån att köpa en vara ifrån en säljare som försöker att hyckla på mig något fuffens kontrakt som ändå inte gäller, jag anser att det helt enkelt inte är seriöst.

Var flera saker i det som jag inte skulle vilja iha i om jag vore säljare i det kontraktet för den dlen med.

Jag funderar fortfarande på vad i det hela som är ett kontrakt och inte ett kvitto på såld vara? Missade att fråga min jurist i stallet, men ska försöka se vad hon säger om det hela.För de punkter som skulle kunna ses som ett kontrakt och inte ett kvitto är inte giltiga.

lisette
0

#16 tycker iofs att det visar på att säljaren bryr sig om sin häst.

här har vi vad som står på hästlitteratur.se

ThunderClap
0

En säljare kan väll bry sig utan att skriva ogiltiga kontrakt som försöker lura in köparen i något…

Har försökt läs på lite (inte kunnat fråga min jurist) och  i Sverige så är det onödigt att skriva köpekontrakt vid försäljning utav häst, då man helt enkelt endast kan upprepa köplagstiftningen som redan gäller och ha med samma delar som i ett kvitto.