Hjälp, skolarbete
Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor?
Vilka likheter och skillnader finns mellan Antiken och Renässansens dramatik?
Vad är typiskt för Shakespeares dramatik?
Vilka renässansdrag finns i Shakespeares dramatik?
Vad är utmärkande för Shakespeares språk?
Vad handlar "Så tuktas en argbigga" om?
Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor? Ska ha prov på det..
har du ingen bok som hör till?

Jo, men jag hittar inte svaren på dessa frågor. Har ca. 30 frågor som ja ska svara på..
aha… drygt…
Hittade sveret på en fråga i alla fall..
Den handlar om hur maken Petronius till slut lyckas slå sin bråkiga men charmfulla hustru Katarina. Det sägs ibland att argbiggan var en skildring av Shakespeares vasstungade hustru Anne och samtidigt en liten hämnd i fantasin.
från Wikipedia.. Ger inte så mycket info, men du kan söka mer på google.. :)
Lycka till!! :)
Du skulle antingen kunna testa att googla eller kolla på wikipedia men läs med mycket kritiska ögon om du hittar saker på nätet (på wikipedia kan ju vem som helst "rätta" texter)
Jag är tyvärr inte så bra på shakespear och litteratur, så ingen hjälp från mig, tyvärr =/
Vilket ämne rör det sig om? Svenska?

ja, det är svenska b eller c.
Men är det den där mannen träffar en ny fru och då förbjuder den förra frun honom för att träffa barnen och det slutar med att hon dödar barnen?

ja, det är svenska b eller c.
Men är det den där mannen träffar en ny fru och då förbjuder den förra frun honom för att träffa barnen och det slutar med att hon dödar barnen?
Mer info ang. den pjäsen:
Från filmen:
Det slår gnistor om Elisabeth Taylor och Richard Burton, och de framkallar leende efter leende genom deras roller som Katharina och Petruchio i William Shakespeares klassiska satir om mansgrisar och kvinnofrigörelse på 1500-talet. Petruchio, en stilig adelsman från Verona reser till Padula för att finna en rik hustru. Där möter han den temperamentsfulla Katharina, en viljestark, plump kvinna som under en lång tid leker med Petruchio ända till han besegrar hennes motvilja att gifta sig. Deras smekmånad blir till ett muntert slagsmål med sarkasmer och spydigheter, då Katharina är lika besluten om att behålla sin självständighet som alltid, men Petruchio vill tämja henne. Då det utmattade paret åker tillbaka till Padula, hjälper Katharina Petruchio att vinna ett vad om att hans fru är den mest lydige hustrun. Men i verkligheten visar det sig att den sluge Katharina bara har hittat ett ännu mer effektivt sätt att dominera sin make.
Där kanske du kan få ut lite mer? ;)
Det första jag tänkte på när du skrev "..och det slutar med att hon dödar barnen?" är Medea, men jag vet inte.. :)

Jaha, då var det Medea jag tänkte på =)

*fnissar* har läroplanen i skolan ändrats sen jag tog studenten? trodde man själv skulle leta svaren… :D

Svenska B måste det vara. Svenska C är retorik. Bra Linnea att du har koll på vilka ämnen du läser ;P

Vi läser B och C samtidigt…

Vad är det för idioter som lägger en läroplan så att två svenska-kurser ligger samtidigt? Vilka nötter!

Vi har samma lärare och lektionerna samtidigt, hon väljer om vi ska ha b eller c på lektionen.

Vilket punchhuvud. På riktigt alltså. Finns det nåt mer förvirrande än att ha två ämnen nästan samtidigt? Jo, det finns de tju såklart. Om hon skulle välja att ta en kvart svenska b, en kvart svencka c. Och hålla på så tills lektionen är slut.
Där drog det iväg igen med mitt huvud. Men du… jag fick svar på min fråga!!!… fast nu har jag ju glömt svaret =( Frågade en kille på jobbet =)