Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1093 ggr
Arkan
0

För lite mat?

Alltså, jag vill verkligen inte klaga på min kompis men jag måste verkligen få reda på om deras hästar får för lite mat! Det känns verkligen som det Förvånad.

Dom har
1 varmblod
1 Halvblod
1 ganska grov korsningsponny stooor kat D
1 Grov fjording
1 Arabkorsnings ponny kat C

ALLA hästarna delar på 2 balar grovt hö och 3 små skotkärror hösilage om dagen, och skottkärrorna brukar knappt vara överfulla!! En höbal väger kanske, 7kg. lite mer/mindre beroende på bal
+ att dom får typ 1 näve müsli & havre efter ridning som kanske är 2 ggr/veckan. Det låter lite för lite eller hur?
Dom gav iaf detta i helgen när jag var där i 3 dagar..

Arkan
0

Kanske kan tillägga att hästarna går ute dygnet runt, året runt, dom har en ligghall med halm i.. Men det är väl inte speciellt mycket näring i Halm, Och jag vet inte om dom äter den heller!

Och hösilage blir ju dåligt om det står för länge? Max 5 dagar väl. eller nåt sånt?

gejsa
0

Dom får nog hösilage i lösdriften för skulle dom få så lite är dom snart döda annars. Vad blir det 14 kg hö och lite hösilage delat på alla hästar.

Zabbio
0

Ser dom magra ut då? Annars är det väl inga problem, bra med mycket mer grovfoder än kraftfoder.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

14 kg hö och minst 14 kg hösilage, beror ju lite på hur stora skottkärrorna är…
skulle de vara hungriga så skulle de äta upp halmen i ligghallen också.
ser de magra ut så behöver de nog mera och ju kallare det blir nu i vinter så lär det ju få mer mat också.

Lindbygarden
0

låter lite med 7 kg balar samt en vanlig skottkärra rymmer nog mer än vad man tror i viktväg..

Balvikten brukar ligga på ca 10-12 kg på småbal.

Man får helt sonika göra som Zabbio skriver.. se hur hullet är.

Ledin
0

det där låter lite i grovfoderväg men ha kollen på hur de ser ut i hullet har de täcken på sig kan man ta in en hand för att känna hullet lättare. Men känn på dom för ofta ser bra ut med vinterpäls på det bedrar än. Tror det e 5 dagar en bal har på sig sen säger man att den e gammal men inte 100 på det.

AnnaLundin
0

#5 - jag har haft balar från 4,5 kg till 15-15, det beror på om de är hård- eller löspressade och hur stora balarna är. Går inte att generalisera.

#0 - Det som är viktigt i den här frågeställningen är: Hur ser hästarna ut? Är de magra eller i gott hull?

Om de är magra är det kanske dags att slå en signal till djurskyddsansvarig, som du når via kommunens växel.
Är hullet okej på dem så får de nog i sig vad de behöver.

gejsa
0

Fast än så länge kan dom leva på hullet från betet om dom fått betat sig tjocka i sommar. Det brukar synas vid årsskiftet oftast.

AnnaLundin
0

#8 - mja, det beror nog på hur noga man tittar på dem, mina har definitivt tappat beteshullet - trots att de har hösilage i hagen nu (med rätt låga värden i)…

Denna kommentar har tagits bort.
gejsa
0

Och så beror det givetvis på hur lättfödda dom är.

AnnaLundin
0

Pja, till och med min mest lättfödda shettis har blivit smalare… Det lättfödda fullblodet, som har en förmåga att se ut som en ardenner, har tappat massor…

gejsa
0

#12# Men om du redan har fått för smala hästar redan så ger du ju också för lite mat. Att magen går ner efter betet rätt så snart vet nog dom flesta. Det är just hullet runt revbenen som jag menar. Och det tror jag nog du med förstår.

AnnaLundin
0

#13 - mina hästar har fri tillgång till hösilage i hagen, problemet är att de hellre går och gnager på det i det närmaste obefintliga gräset i stället. Det smakar väl bättre, antar jag.

Och det är över revbenen de har blivit smalare, faktum är att rygg och rumpa finns kvar även på fullblodet.

Arkan
0

Nee, dom har ju hull, och bete har dom gått på hela sommaren/våren. Men dom kanske inte får för lite, men de kändes som det när man stog där :P

gejsa
0

#14# Om dom får fri tillgång och är redan smala över revbenen så klarar dom ju inte att få fri tillgång. Då måste man ju fordra upp dom med lite mer protein. En häst som går ute dygnet runt måste ha lite mer hull för att inte frysa. Fast det där vet du ju.

AnnaLundin
0

#16 - ja jag vet det Cool och ja de får annat tillskott.

Men det jag ville få sagt var att det inte är självklart att det dröjer till jul innan man ser viktnedgång efter sommarbetet, inte ens på lättfödda shettisar.

Och detta fullblodssto är faktiskt också väldigt lättfödd, hon brukar se ut som en tunna… Hon har klarat flera tidigare vintrar på fri tillgång, senaste dräktigheten helt utan kraftfodertillskott till och med…

gejsa
0

#17# Normalt så brukar man se det till årsskiftet OM dom får komma in och då äta av det man ger i boxen. Ditt fall var ju lite speciellt där äter dom ju inte av ditt hösilage. Då självklart rasar dom ner i vikt.

Men en häst som äter det dom ska och grovfodret har för dåliga värden tar lite längre tid. Så vi har nog båda rätt i detta fall. :)

Lindbygarden
0

mina går också hellre och knaprar gräs:o(

AnnaLundin
0

#18 - VAD är normalt? För mig är det inte normalt att beteshullet är kvar oförändrat fram till årsskiftet oavsett om hästarna går ute eller står inne på nätterna, utan jag reglerar fodertillgången efter behov så att de har normalt hull.

Trådskaparen frågade om hästarna ifråga fick för lite mat. Och OM de får för lite mat så lär de inte ha något beteshull kvar i dagsläget.

Jag har för övrigt inte skrivit att jag har någon mager häst utan bara att de tycligt har tappat vikt efter betet trots att de har hur mycket de vill att äta. ÄVEN shettisarna.

gejsa
0

#20# Nu orkar jag inte förklara mer för dig. Du verkar inte ens vilja förstå hur jag menar vilket jag tycker är mycket märkligt eftersom du kan så mycket om foder. Var har jag skrivit att man behåller beteshullet vid årskiftet??? Jag skrev att hästen är tunn då, det är oftast då man börjar märka att man ger för lite protein.

Du skrev att dina hästar har blivit smalare och det kan tolkas hur som helst.

Sedan är det alltid individuellt hur hästen mår och behöver.

AnnaLundin
0

#21 - jag förstår vad du menar men jag håller faktiskt inte med.

Man kan se betydligt tidigare än årrskiftet ifall hästen får för lite proteiner. Är det ett tydligt underskott så ser man skillnad på ett par veckor. Väntar man ett par månader till med samma underskott så börjar hästarna se bedrövliga ut över rygg och rumpa.

En häst som blir smalare har minskat i hull. Hull är för mig likställt med underhudsfett. Tappar den utfyllnad i rygg och rumpa så tappar den muskelmassa och det är en annan sak.

gejsa
0

#22# I stort sett menar vi samma sak.

Fast vi pratar om olika stadier? (heter det så) på hästen. Jag menar när någon som är orutinerad och inte vet hur en häst ska känna när den är lagom i kroppen osv.

En mer rutinerad både ser och känner det mycket tidigare.