Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1608 ggr
swedensess
0

shire

kollade på häst annonser och såg en shire till salu och började fundera… hur många kg hö ska en shire äta ca? Flört

exitingsvillemo
0

1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt…Skrattande = En hel del :O)

swedensess
0

ojdå dom måsste vara väldigt dyra i det långa loppet Förvånad

exitingsvillemo
0

hittade på nätet att dom väger ca 800-1200 kg

• 800 kg=12 kg hö/dag
  • 900 kg=13.5 hö kg/dag
  • 1000 kg=15 kg hö/dag
  • 1100 kg= 16.5 kg hö/dag
  • 1200 kg=18kg hö/dag

räkna ut det på ett hö som väger 2:-/kg

Tacka vet jag shetlandsponnysar :o)

tezzie
0

Tänk oxå på vad hovslagare kostar till en shire….

Många stall har inte heller rätt takhöjd och tillräckligt stora boxar, nä det finns hästar som är lite mer billig i drift!

En häst som äter 18 kg hö per dag skiter ju oxå mer, och bara det blir ju mer jobb ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

exitingsvillemo
0

hihi… Takhöjden och boxstorlekarna gör att jag faktiskt KAN ta in 2 shire… Men, Nej Tack.

Dom är jättefina, verkligen urtjusiga, men på håll, så man kan låtsas att det är en shettis med jätte mycket hovskägg

tezzie
0

jag tycker oxå att de är vackra att se på, helt underbara!

Men det är inte en häst som jag är ute efter, jag vill nog ha lite mera action i en häst ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

exitingsvillemo
0

I dagsläget får jag plats med mina 4's skit i en skottkärra, väligt lämpligt tycker jag.

Hr man en shire får man nog backa in släpet, när det är dags för mockning.

Fick en konstig bild i huvudet nu: Har ni sett Jurassic Park-filmen, när hon doppar armen i den där dino-bajjan…?

Ledin
0

hehe skiter mera ja det gör dom säkert o rätt stora med gämnfört med plyttebajsarna shettisar gör :) Finns ju ett stall som föder upp dessa stora hästar (finns säkert flera men en jag hittat o har skit fint stall o bra info om detta med mat osv) Ska kolla om jag hittar den sidan igen :)  Men dom ser ju maffiga ut o jätte fina ut iaf.

Ledin
0

http://www.stallherkules.com/info_koprad.html där är hemsidan jätte bra info om dessa bamsingar.

LinaN
0

Min häst, 3 åring och halvshire, äter 8kg högvärdigt hö om dagen…. Samtidigt som han står och trycker i sig massa halm varje natt, så jag ska nog börja ge en 3-4 kg av fjolårshöet så han har ngt o tugga på, för fjolårshöet får vi ta gratis.

Har tur att det är så bra värden i höet…. när jag stod i ett annat stall så gav jag 6kg middag, och 10kg natt, sedan hade de fri tillgång ute. som tur var var det fri tillgång på hö/silage i det stallet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Maja
0

Våran kommer att få 20 kg hö nu när han kommer.. Hihi.. ^^

exitingsvillemo
0

Jesses… 20 kg hö skulle räcka till ALLA mina :o)

#10 Ja, man kan ju välja billigare alternativ det är väl tuggbehovet som ska tillfredställas i uträkningen 1,5kg/100kg kroppsvikt.

Frågan är ju om det blir så mkt billigare, eftersom man måste tillgodose näringsbehovet på annat vis, genom kraft-foderObestämd

OM man inte har kanon-hö förståss

LinaN
0

#12 han får ju i dagsläget 8kg högvärdigt hö. så egentligen behöver han inget extra rent näringsmässigt, utan det är enbart tuggbehovet som jag vill tillfredställa med fjolårshöet…

Med tanke på att en hel halmbal kan försvinna över en natt så käkar han ju halmen om höet tar slut o hellre äta massa gammalt men fint hö, än att bara käka helt "näringslös" halm som dessutom är dyrare än det gamla höet :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

swedensess
0

haha tack  för alla svar ;)

är inte säker på om jag ska ta en shire eftersom det är en hel del jobb men sen när man har fått jobb så kanske det kan bli en Flört