Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 3536 ggr
Lorita
0

Föl i träning

Denna fölunge den kommer säkert var lätt att köra in i framtiden, härlig träning Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elin
0

Ser väldigt trevligt ut!

/Elin

Anna
0

OJ vilken duktig liten krabat som är lugn trots det där ljudet! Wilda skulle flugit i luften direkt och hon är ändå 2 nu…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lorita
0

#2 det är därför jag tycker just träning av föl är viktig. Jag märkte på senast utställingnen vad mycket jag lärt karisma och hur miljötränad hon var. När den andra partbriden (4år) som också gick till final hoppade i luften när några spran på läcktarna i det lediga ridhuset så fortsatte Karisma (1år) att stå och halv sova. Och detta trots att andra hästar blev rädda och hoppade högt.

Karisma är inte slö eller avtrubbad bara så van vid att det låter och händer saker att hon inte bryr sig om inte matte blir upprörd. När man är ute 16 timmar med sin häst så är det ju så skönt att hästen kan koppla av.

bubbelbubbel
0

sedär ja, dom lär nog inte ha några problem inte. :)

lisette
0

vilken bra idé, ävne om jag inte tyckte det var vidare smart att ha fölisen bunden… men det är säkerti nte första gången de gör så med fölis. =)

Mangis
0

Jag blir lite lycklig när jag ser sådant. Så skapar man sig en häst som vet när den ska arbeta, och som är trygg med sitt jobb.

Lorita
0

#5 jag tömkörde Kiara mycket förra sommaren med Karisma bunden vid sidan, värdens bästa sätt att lära en häst att gå i grimma. Nästa sommar hoppas jag Kiara är inkörd och kan ha med sitt föl bunden vid sidan om. Man jobbar ju inte mer än någon timma eller så när fölet är med. Det är en fantastisk träning och ger så mycket gratis när man sen ska börja rida in sin häst.

#6 mmmmmmmmmmm, jag med tänk om alla föl fick en så bra start.

Mandysan
0

Kommer nog inte att vara problem där inte :)

Har en fölis i stallet (fullblod/quarter) som är ca 2 månader gammal och har redan åkt på lunginflammation :-( Det positiva är dock att han är ruskigt van vid sprutor, mediciner och främmande personer. Reagerar knappt när man sticker eller sprutar in i munnen =)

lisette
0

#7 det är skillnad på att tömköra och vända hö… ;) att tömköra låter inte så mkt… =)

AusaBausa
0

Härlig film…:-)

SÅ viktigt att miljöträna alla unghästar när dem är små så det blir lättare när de ska ridas/köras in..ja allt arbete..

Lorita
0

#9 jag åkte flera timmar transport med henne som föl också för att ställa ut och Kiara tävlade i unghäst talangen just i tömkörning med Karisma vid sidan, sen var det löshoppning och då fick karisma stå i ett hörn när Kiara visade vad hon kunde och sen åkte vi på premiering i flera timmar och in och visa Kiara för domaren…Karisma åkte nog "bara" 16 timmar transport första sommaren.

Jag kan ju säga det att jag ser hur mycket efter den femåring jag försöker rida in nu är mot mina. Femåringen har bara gått hemma i hagen och skrotat och nu ska hon läsa in hela grundskolan på kort tid för att bli in riden. Ändå är jag snäll och tänker ge henne lite mer tid, vilket många inte har.

Ledin
0

jag har vart med o kört föl o nordsvenskt sto med timmer i skogen dom lär sig massor av att vara med. nu vet jag inte om det fölet vart körhäst men det tippar jag på. Men vad härligt det är att se så fint föl o sto tillammans som denna film :)

Lindbygarden
0

jätte härligt!

jen
0

vad härligt det ser ut. Att använda hästen som man gjorde förr. (mer miljövänligt också) :)

Perfekt träning för ett föl, att redan som liten höra ljudet med trygga morsan bredvid

Anna
0

#3 håller med totalt! önskar jag hade haft möjlighet att träna henne mer när hon var yngre.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

bebbe
0

Så gjorde man alltid förr, då var man beroende av att stoet kom i arbete så fort som möjligt, det är en jättebra träning, det är därifrån ordet "följa" om fölen har kommit ifrån.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Hallonbuske
0

Håller på att träna min lilla också som följe. Men vad kan man använda som bindrep? Vanligt grimskaft blir ju en jättelång ände över. Gummirepet är för långt. Någon med en smart aning? Ska vara lätt att koppla till och från (shettisföl)…

Tusen
0

#17 Pröva med transportgrimskaft. De har ju dessutom panikhake. Annars kan man ju kapa an grimskaftet om det är för långt. Ett tips också om man är rädd att fölet ska råka i panik de första gångerna är att fästa grimskaftet i ett snöre. Då går det av om fölet kastar sig.

Vi har alltid med oss våra föl på mindre turer. Antingen lösa eller uppbundna. Anpassar man turen efter fölet kommer de att bygga upp en naturlighet för att röra sig. Vilda föl lär sig tidigt att vandra långa sträckor. Så all typ av träning i små doser är utmärkt att göra med föl. Man får så mycket gratis i framtiden.

Lorita
0

Jag har fäst två panikhakar i ett delta, det är helt riktigt det är faligt om man binder för långt.

Hallonbuske
0

Jo jag funderade också på transportgrimskaft.Men då lill skiten är mer sjövild än "tam" vid just själva ledandet så tänkte jag på om hake utlöser och fölet kommer löst.Har inget ingärdat område att vara på…

Eller de kan inte utlösa haken? Tänker på en liten shettis styrka nu :)

[MartinaPettersson]
0

Fölåt att jag kastar mej in, men hur gör man när man ska åka med fölet i transport? Ska det stå löst? :/ Jättefin film, men har alltid funderat på vad som kan hända i fall stoet sulle ticka iväg och fölet sitter fast? :/ hmm…

Lorita
0

#21 ett föl ska alltid var fös i transporten så den kan lägga sig ner.

exitingsvillemo
0

puttar upp denna tråd lite.

Jag har samma fundering som #21, vad gör man om stoet blir skrämt och sticker? Med en fölunge fastknuten vid sidan?

Lorita
0

#23 man får ha rätt sto Flört

exitingsvillemo
0

#24 jag är nog lite mesig, eller så har jag helt enkelt inte rätt sto :)

Bara tanken på ett skenande sto med en fölunge fastknutet vid sidan… *rys*. Skulle inte våga det.

Men så är ju mitt ena sto mer som ett fullblod i hjärnan än en shettis ;)

Lorita
0

#25 skenade häst med sina egna barn bak i vagnen, då kan man snacka om rysning. Det har jag nästan varit med om mina barn åkte turen innan skenfärden…så vist ska man ha respekt för häst framför vagn.

Ahnna
0

Har kört mitt sto med hennes föl fastbunden vid skakeln, korta rundor på ca 10 minuter. Går galant! Men det beror mycket på stoet, som inte får ha minsta tendens till sken eller hysteri i sig. Alla hästar kan förvisso bli knäppa om nåt speciellt händer, men just det här stoet är en klippa och hennes dotter är likadan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Storvreten
0

Jag håller på att tränar min ardenner med allt möjligt :D Drar tömma burkar efter, lägger granris längst sidorna till bakbenen när jag tömkör, leker med presseningar (stavning?), mm. Pressening tycker hon är skitkul :P Står och krafsar på den, biter, mm så jag har tagit det till nyare steg - lägger den på henne :) Över hals och hela kroppen förutom huvud. Hon bryr sig inte ett dugg ^^ Går runt med henne så. Jag fresten ut och gå med henne och ha en pressening släpandes bakom, på och bredvid henne och hon gör inget :) Ska snart sätta henne för vagn, måste bara veta att alla hjälper inom tömkörning är korrekt och att hon måste möta vagnen några gånger :P

Härlig film! :D

exitingsvillemo
0

#27 det ena stoet skulle jag aldrig våga med, hon kan bli rädd för en brevlåda som hon gått förbi 100 ggr, hon har aldrig dragit iväg, men gör lite skutt och kan slänga sig.

Det andra stoet däremot, verkar vara en "riktig" shettis :o) Inte rädd för ngt, bara gör det man ber om, så där kasnke det kommer funka i framtiden.

Eftersom jag inte haft henne så länge så väntar jag tills jag känner henne bättre och vet hur hon kommer reagera vid olika sammanhang.

Jag skulle isåfall vilja ha fölis bunden längre bak, närmare mig, så man snabbt kan hinna dra i panikhaken OM ngt skulle hända

Ahnna
0

#29 Problemet med att ha fölet i bak är att han/hon lätt kan hoppa fram och få in ett ben mellan ekrarna på ena hjulet. Jag skulle aldrig ha någon häst bakom vagnen, inte ens en vuxen, men framförallt inte ett föl. (De har inte vett att låta bli att bralla och sprätta med benen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se