Utbildning?
Någon som har koll på vad det finns för utbildningar inom ridsport/hästar?
Vart kan man hitta det?
Någon som har gått någon utbildning?
finns ju naturbruks gymnasie med inriktning häst. sen finns det ju hippologen..

Det finns hur mycket som helst om du kollar på t.ex. Strömsholm och Flyinge. Jag har gått amatörtränarutbildningen (galopp) på Strömsholm.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
frågan är väl mera vad vill du utbilda dig till? finns som sakt var allt möjligt :) Sök på google som utbilding inom hästar kanske du kan hitta något?
Ridinstruktör/tränare, hovslagare, kiropraktor/equiterapeut/massör, veterinär, tandläkare… Beror ju helt på vad du är intresserad av.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag vill bara komma med en kommentar angående detta med att utbilda sig och jobba med hästar.
När jag var yngre drömde jag också om att jobba med hästar och jag har så gjort i flera omgångar, både som ridinstruktör och som häst- och stallskötare hos hästutbildare.
Det som slog mig på det sista stället jag jobbade var hur bedrövligt tråkigt det blev att sätta igång att jobba med sina egna hästar på kvällen efter att ha jobbat hela dagarna med andras hästar.
Detta fick mig att fundera en gång till på vad jag verkligen ville och det var faktiskt att i första hand ta hand om och träna mina egna hästar. Så jag valde medvetet bort att jobba med hästar.
Med detta vill jag säja - tänk efter en gång extra innan ni satsar på en hästinriktad utbildning. Jag vill inte avråda, bara uppmana till eftertanke!
det låter som med kockar… dom vill inte ställa sig och laga mat när dom kommer hem…

då har väl ja en bra utbildning hos anky, där ja får träning med min egen häst under dagen! men kommer iofs ha med mig en häst till när ja åker tillbaka, då får de bli en även efter arbetet. Men, om du kan hitta en utbildning där ridning av din egen häst ingår är ju det det bästa!

Kan hålla med Anna om att det är jobbigt (fysiskt, inte minst) att jobba med andra hästar en hel dag och sen komma hem till sitt eget stall och allt jobb som väntar där. Det blir slentrian av det hela efter ett tag. (Jag har försörjt mig på att jobba med hästar i omgångar under rätt många år nu och det blir aldrig bättre eller enklare att komma hem och se en massa omockade boxar och otränade hästar.)
Men många som utbildar sig på t.ex. Strömsholm gör det ju för att kunna utbilda sina egna hästar bättre, inte för att försörja sig med ett nytt yrke. Och det finns många som lyckas kombinera båda delarna på ett bra sätt - jag avundas dem! 
Min galopptränarutbildning går ju enkelt att kombinera med egenägda hästar och andras, förutsatt att jag bara har galopphästar i stallet. Men som verkligheten ser ut idag så har jag inte det, och därför har jag inte kunnat försörja mig som galopptränare ännu. Drömmen lever kvar, förstås, det handlar bara om tillfälligheter och planerande i rätt proportion till varandra.
Som så mycket annat.
Jag tycker att alla som vill utbilda sig ska ta chansen, det finns mycket bättre utbildningar nu än för 10-20 år sen. Om man sen vill göra ett yrke av det eller bara ett extraknäck kan väl vara en senare fråga - gå utbildningen först och bestäm sen!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
mjo, men det e väl olika med hur man är :P inte är alla dagisfröknar trötta på barn då dom kommer hem :P jag jobbade som det ett tag visst var man trött på alla höga ljud o sånt som hör till. Men ni har så rätt det kan vara rätt trist o ha sitt nöje/intresse som jobb om man har egen häst/ar.

#1 - Glömde kanske skriva att jag är 20 år, så gymnasiet är lite sent.
#5 - Jag vet inte riktigt om jag vill jobba med hästar, utan mer lära mig mer och kunna rida och ta hand om min/mina egna hästar.
#8 - Just nu är jag less på mitt jobb och vill lära mig och utbilda mig om sånt jag är intresserad av. Men är som sagt osäker på om det är något jag vill jobba med 8h 5dagar i veckan. Jag vill lära mig mer för att kunna köpa en ung häst och kunna ta hand om mina egna hästar och kunna utbilda de själv.

varför inte försöka gå beridarutbildningen i tyskland? vet inte hur erfaren du är, men det finns många ställen som behöver hjälp med unghästar och svenskar är nästan alltid välkomna! även om du inte vill gå beridarutbildningen ( som är på 2-4år) kan du ju åka ner dit och jobba på ett stuteri. Neustadt Dosse är väldigt fint och har även en stor hingststation. Jag brukar stalla upp där när ja åker genom europa.. Även Böckmann är också bra.. det är ett annat ställe jag brukar stalla upp på. Berätta lite mer vad du är intresserad av.. ja kanske kan hjälpa dig ;)
Finns en hel del KY-utbildningar runt om i landet!
om du bara vill lära dig mer om hästar och unghästar så tycker jag att du ska skaffa en praktikplats. de har jag och jag har lärt mig massor. annonsera på buke å skriva vad du vill lära dig, så gjorde jag och fick många svar och nu har jag praktik på ett jätte bra ställe som jag har lärt mig massor på!
man kan även få bidrag från arbetsförmedlingen eftersom man inte brukar få så mkt lön från praktikvärden.

#11 - Jag vill inte flytta, då jag har både häst, stall och sambo här.
Jag är väl mest intresserad av att utbilda mig själv för att sedan kunna utbilda hästar och speciellt kunna rida mig egen häst ordentligt. Även kunna hästhållning, räkna foderstater osv osv.
Inte världens bästa förklaring kanske :)
#14 - Kolla upp utbildningar på distans! Vet inte om det finns inom hästvärlden, men det är mycket möjligt!
Enklast för dig vore väl att läsa i Uppsala om det inte finns på distans? SLU har ju många bra: http://utbildning.slu.se/vara_utbildningar/
Tycker det låter som att en praktikplats vore bättre än en utbildning för dig i så fall. En bra praktikplats där du får träna hästar och dig själv. Man lär sig sjukt mycket om man hamnar på rätt ställe!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst