kotledsnflamtion?
hej!
Igår så åkte min fodervärd till kliniken med Toni för att en "benknäckare" att sagt att Toni kändes öm i vänster fram. Där skrupar sig veterinären sig i huvudet och vet inte riktigt vad det kan bero på. Sen efter mycket om och men så tror hon att de tär en kotledsinflamiton vi pratar om.
Jag har läst om det och vet vad det innebär men jag har aldrig stött på det. Skall se om jag kan få tag på veterinärn och prata med henne och se vad hon säger och tycker.
men finns det någon annan här som vet något om kotledsinflamtion?

Det kan komma av i stort sett vad som helst. Några anledningar:
- Dåligt underlag
- Dålig hovvård
- Överansträngd
- Ojämnt tränad (dvs hårt vissa dagar och sen vila flera dagar och sen hårt igen osv.)
- Trampat snett i hagen
- Belastar snett (dålig utrustning/sned ryttare/rider i samma varv jämt t ex)
Här är några anledningar. Man behandlar inflammationer med cortison/tuppkam. Kotledsinflammationer är fruktansvärt vanligt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jo jag har funderat och tänkt och funderat och tänkt lite till vad det kan bero på.
Vet om att fodervärden har fått för sig att det är bäst att bara rida i ridhusbotten. Men eftersom Toni är fullblod med långa skenor så är det bra om han kan gå på hård mark.
Och så har det varit sadel så ryttaren har fått fel sits (sitter väldigt fram åt lutad). Hovarna har jag haft problem med länge och det blev inte bättre av att den hovslagaren som fanns i stallet envisades med att Toni inte hade såna fel som han har i sina hovar.
Så jag börjar nästan bli rädd för att allt som du, Peppe har skrivit upp har han varit med om.
Suck…. skall försöka få tag på veterinären och se vad hon sa och tycker vi skall göra.

#2 det är inte så kul åt andra hållet heller, dom enda alternativen kvar för min Blacky är: trampa snett i hagen, dålig sadel/sned ryttare. Trampa snett i hagen är ju inget man kan rå för. Sadeln sitter inte rent dåligt, men kanske inte helt perfekt heller, men den borde inte kunna orsaka detta. Jag känner att jag är sned och doktorn sa det också, men när dom röntgat mig så sa dom att jag inte var sned :S
så jag är ett stort frågetecken vad gäller Blackys ben.
En tanke bara… Dom gånger jag har råkat ut för kotledsinflammationer har det varit reaktioner på andra fel som gått obemärkta förbi tills det har blivit en överbelastning i motsatt ben och slutat med kotledsinflammation.
Enligt en veterinär jag pratade rätt mycket med för några år sen var det sällan kotledsinf. var ensam orsak, utan oftast ett resultat av någon annan skada/överansträngning eller liknande.

#4 ja ofta är det så
Blacky hade tydligen inflammation i höger bakknä från början, men när han avlastade det så fick han även i framknäna och vänster framkota. (väldigt små inflammationer som dom inte ens hittade på Mantorpskliniken)
Nån som har förslag på varför han fick inflammation i bakknät? (alltså knät, inte hasen så ingen missuppfattar) han är ej hoppad mycket alls. Har hoppat totalt 7 ggr sen i slutet på januari.