Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3304 ggr
LinneaG
0

katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår när jag kom hem till killen märkte jag att Tigge, katten, betedde sig konstigt. Han kom inte fram till dörren när jag kom, det gör han alltid. Sen när ja kom in i köket så låg han kvar på samma ställe, kom inte fram och hälsa. Han såg lite hängig ut på ögonen och andades konstigt, när han reste sig upp jamade han och för varje steg så jamade han. När han la sig ner igen kände jag igenom honom, om han hade gjort illa sig, då kände jag att magen var väldigt hård och när ja tryckte på den så jama han.

Sen så försökte han kissa hela tiden, men det kom inget. Men killen åkte in med honom akut, och de sa att det var njursten/urinstopp. Han har legat inne under natten och ska opereras, men de vet inte om han kommer klara sig…

emsems
0

huvva… hoppas det löser sig..

steffy
0

hoppas alt går bra. det är aldrig kul när djuren mår dåligt. jag håller tummarna för er. gullig katt du har

MiaMaria
0

Hoppas det går bra!! Min fasters katt gick igenom en sån operation i somras och han mår jätte bra efter det! Håller tummarna för er!

gejsa
0

Jag har haft en sådan katt som har haft urinsten. Ett år hade han det 3 ggr t o m. Men han visade det väldigt tidigt. Gick då och kissade i badkaret så man såg att det var grumligt och väldigt lite kiss. Då var det bara att åka in för operation.

En katt kan dö av det om man inte opererar direkt. Blåsan spricker.

Konstigt att dom inte operererade på en gång i natt. Hoppas att det går bra för er katt. Efter det måste katten äta en särkilt foder som gör att dom inte får urinsten mer. Eftersom jag hade då 8 katter var det lite svårt att bara ha det framme. Därför blev han sjuk ofta. Men när han blev äldre så blev det bättre konstigt nog.

Yazmine
0

Hade det problemet på en av mina hankatter,och jag ringde direkt och fick komma in på kvällen,han sövdes ner och vet,tömde blåsan och spolade ur,det kom ut lite grus och sedan skulle han äta specielt foder som han ska hela livet,han mår bra i dag och har inte haft problem nåt mer.Hoppas att det går lika bra för din katt  =)

Linda
0

Hur går det med Tigge nu?

LinneaG
0

Vi har inte fått tag på veterinären än, men de skulle ringa när de va klara..

LinneaG
0

Veterinären ringde nyss och sa att det inte hade gått så bra. När han vaknat efter operationen så drog han ut karteten som de satt in och hjärtat lät inge bra. De skulle operera honom igen nu och se hur det gick. Men de sa att chansen att han skulle överleva var liten….

Marre79
0

oh tycker synd om dig!!!

bubbelbubbel
0

ooh neej. så tråkigt ! men än finns det hopp, och jag hoppas det löser sig.

gejsa
0

Men vad är det för kateter? Vad jag vet så är denna operation inte alls så farlig. Men det beror väl på hur länge man väntat innan operation isf. Hoppas att din fina katt överlever.

Julia
0

Va tråkigt, hoppas på han!

__iE
0

usch vad tråkigt o hemskt :/

hoppas det är/blir bättre med honom..

Sandra
0

Usch, nej! =( Hoppas han klarar sig nu. Håller tummarna jättehårt!

Yazmine
0

Tycker som dem andra,men undrar ju lite om det är en så alvarlig operation så borde han ha  haft problem länge,inget som du har märkt ?

Det är alldrig roligt när djuren mår dåligt Gråter

MinnaA
0

hur mår lilla Tigge nu?

LinneaG
0

Tigge ska opereras igen idag eller ikväll eftersom han råkade ta bort kateten som de satt dit. Får svar imorgon om hur det gick. Han hade också ett s k blåsljud när de lyssnade på hjärtat.

gejsa
0

Blåsljud på hjärtat betyder ju att katten har det fel på hjärtat. Det hade min hund från ca 7 års ålder. Då fick han äta medicin tills han dog.

Hoppas att hjärtat pallar med en sövning till då. Hur gammal är katten?

LinneaG
0

Han är tio år. Veterinären som ringde sa att det kunde bero på antingen sövningen eller om de hade satt kateten fel..

gejsa
0

Oj, om dom satt kateten fel. Om dom erkänner det så begär ersättning. 10 år kan ju vara att han var sjuk innan också. Men var sätter dom katetern då i urinblåsan eller? Mina katter har inte behövt någon kateter. Det är därför som jag undrar.

LinneaG
0

Jag själv har inte pratat med veterinären, men de pratade med killen. De sa iaf att de inte satt dit den ordentligt, därför han kunde ta bort den. Men den här andra operationen betalar vi inte för och inte den andra natten då det inte hade behövts om de satt dit den ordentligt från början. Jag tror de sätter kateten i urinblåsan så att han kan kissa..

gejsa
0

Ok! Hoppas att det går bra nu då. Dåligt av dom att göra fel. Det är ju katten som får lida.

LinneaG
0

precis, iaf när han är gammal och ska egentligen inte sövas när de är så gamla. Eller han är väl inte gammal, men de säger ju hela tiden att man inte ska söva äldre djur.

gejsa
0

Nja, gammal är väl inte din katt om den är 10 år eg. Hade det varit en hund så.. men visst är det farligt att söva djuren. Det kan ju gå fel. Och är nu hjärtat dåligt så är det ju ännu sämre. Ska dom göra en ny operation i morgon bitti?

gejsa
0

Nja, gammal är väl inte din katt om den är 10 år eg. Hade det varit en hund så.. men visst är det farligt att söva djuren. Det kan ju gå fel. Och är nu hjärtat dåligt så är det ju ännu sämre. Ska dom göra en ny operation i morgon bitti?

gejsa
0

LinneaG
0

De skulle operera honom idag. Men jag vet inte om vi får svar idag eller imorgon.

gejsa
0

Men då måste dom väl ha gjort det i dag. Lustigt att dom inte ringt och sagt att det har gått bra eller så. Förstår att ni är oroliga.

LinneaG
0

Jo, vi får hoppas på att de inte ringer för att det har gått bra..Men det känns ju inte som om man kommer kunna sova inatt!

Robin
0

Hej hallå. Jag är den beryktade "killen"

Anledningen till att dom sätter en kateter i urinröret är pga av att det svullnar igen annars. Det var det som hände på en gång när han hade tagit bort den, så blåsan fylldes på igen och blev stor som en apelsin.

Efter att ha läst lite om "blåsljud" osv och vad man ska uppfatta av det vetrinären sa, e väl att det inte behöver vara direkt livshotande, finns katter som har det och klarar sig bra. Han har aldrig undersökts tidigare så det kan ha funnits där tidigare oxå.

Har hoppet uppe då dom inte ringt något under kvällen nu.

Jag sa till dom att dom skulle ringa omedelbart om hans tillstånd försämras eller om priset stiger.

Så med lite tur så kanske man kan hämta hem honom imorgon!

Men man ska väl inte hoppas för mycket….. 

Men det tråkiga med det hela är att det finns ju alltid en överhängande risk att det kommer tillbaka. Som sagt så får vi något speciellt foder vi ska ge honom.

Urinkristaller bildas förövrigt av att katten får för mycket proteiner, finns även en del mindre bra ämnen i just torrfoder + att torrfodret inte sköljer ur njurarna ordentligt, så det e till att rekomendera att inte enbart ge katterna torrfoder och fixa en försäkring på eran lilla "tiger"!

Jag är förövrigt lillebror till "Linda" och "Kille" till Linnea.

gejsa
0

Ha, ha vad kul att du vågar dig fram "killen". Tror inte att vi har träffats bara pratat i telefonen.

Men eftersom jag har opererat min katt flera ggr och dom har inte stoppat dit någon kateter så måste det ha gått långt med din katt.

Dåligt av dom att göra fel också. Ang blåsljud i hjärtat så skrev jag ju det förut att min hund har haft det. Är död sedan många år. Men med medicin så klarar sig katten många år till. Det är ju just vid sövning som det är större risker med hjärtfel på djur ja även människor ju.

Hoppas att ni får hem er katt iaf. Ang fodret så är det ju viktigt att dom får det. För har det väl börjat en gång med sten i urinen så är det mycket lätt att få tillbaka det tyvärr.

Robin
0

Okej ska höra mig närmare för om blåsljudet imorrn när dom hör av sig. Har haft Tigge sen han var kattunge och fäst mig vid honom riktigt hårt. Han är som en familjemedlem lixom. Så någon avlivning kommer inte på tal! Är hellre bankrutt och se att han överlever än att ha pengar kvar och avliva honom. Finns ett par som har lagt komentarer som "hur i helvete kan du lägga ner 7 tusen på en katt?!" då svarar jag "hur i helvete kan du lägga ner 20 tusen på en ny dator?!"…

gejsa
0

Håller helt med dig! De man älskar, djur eller människor finns det inga gränser för hur mycket det ska kosta för att få dom friska.

Ha, ha du är lite lik Linda där tror jag. Hon betalar ju också utan att blinka för sina djur om det är något fel. Fast jag är likadan om jag ska vara ärlig. *ler*

Veterinären kommer nog att säga det i morgon.  Att din katt får äta medicin resten av sitt liv. Men vad gör det? Det lider den inte av. Att äta medicin alltså.

Lycka till med katten!

NinaToy
0

Vår förra bondkatt fick njursten, han klarade sig och levde tills han var 16 år och det blev bättre och bättre hela tiden, hans bror som vi också hade dog när han var 20 år!!!! (avlivad) Vår nuvarande katt har oxå haft njursten men klarade sig och han äter inget special foder, men så lite torrfoder som möjligt. En bild kommer med på en av våra kullar. :)

LinneaG
0

Fick svar imorse, tigge hade haft ut kateten en gång till och nu ville de inte stå för en till operation. Så antingen får vi betala för en till operation, eller så ville de prova med dropp och se om han klarar det själv, annars sa de att det var lika bra med en avlivning. De var hur otrevliga som helst!!

Wiemona
0

Ett djur man älskar över allt annat vill man rädda till varje pris. Men vid sådana här situationer kan man inte bara tänka med hjärtat…Det är djurets bästa man vill och då är det hjärnan och förnuftet man måste lyssna på. Om dessa operationerna innebär ett stort lidande för en tio år gammal katt både under och efter operation då hade jag avlivat honom.

gejsa
0

#35# Det var värst vad livlig er katt är då. Men pröva med dropp då. Otroligt att dom kan vara så elaka.

#36# Ang att lida! En katt som har blivit opererad så här lider inte så förskräckligt faktist. Tycker inte att 10 år är så gammalt på en katt. Är den frisk för övrigt så……Det var väl inte detta som byebye ville läsa precis. Lätt att sitta och säga att du hade alivat katten. Jag hade iaf inte gjort det. Tur att det finns folk som vill rädda sina djur tycker jag. Nu för tiden så avlivas det hej vilt olika djur alldeles för snabbt och tidigt.

Wiemona
0

#37Ja det är lätt att sitta och säga. Jag vet inte vad denna operationen innebär för katten- rätt, men jag står fast vid det jag säger. Förstår inte vad du menar med att det "nuförtiden avlivas hej vilt". Görs det? Är uppväxt med djur och arbetar med djur. Allt från katter till kor. Min bestämda åsikt är att i sådana här frågor kan man inte enbart tänka med hjärtat(därmed INTE sagt att trådskaparen inte kan tänka förnuftigt!!!)Alla djur ska självklart få en chans, men det finns flera exempel på djurägare som inte avlivar sina djur när det är dags utan tvunget ska hålla liv i dem för sin egen skull(och detta gäller fortfarande INTE trådskaparen). Jag älskar mina djur, alltifrån katter till kor, men jag är inte rädd att ta bort dem när det är dags.

gejsa
0

Nej, det är inte jag heller. Men när man sitter och läser hur folk tar bort sina djur utan att ens försöka få dom friska så blir man väldigt ledsen och besviken. Och med hej vilt så menar jag att dom inte ens har försökt många ggr. Det avlivas så många friska djur varje dag bara i Sverige så man törs inte ens tänka på det. Många ggr för att dom ska åka på semester eller helt enkelt tröttnat på djuret.

En katt kan ju leva i 15-20 år ev ännu längre ibland så då är inte 10 år någon särskild ålder tycker jag själv iaf.

Jag är också uppfödd med djur men inte med kor. *ler*

Robin
0

Hallå. Som sagt så har min katt lyckats med att ta ut katetern igen.

Enligt dom så är det inte så bra med en till nedsövning.

Just nu ligger han med dropp och så visar det sig om han kan kissa eller inte. Om han nu inte kan det så känner jag lite som Wiemona lite grann. Man kan inte försöka hur länge som hellst. Han mår inget bra i främmande miljöer och operationer hit och dit.

Sen dessvärre så kan jag aldrig för tillfället skrapa fram dom summorna dom vill ha för ytterligare en operation och en dag på sjukan.. Jag är extremt ledsen över detta. Men enligt mig så har jag gjort ett ordentligt försök och det tyckte vetrinären oxå.

Man kan aldrig förutspå framtiden, men låt oss säga att katetern lossnar en 3dje gång. Och han mår ännu sämre. Skulle känna mig ännu mer FÖRBANNAD!! på vetrinärerna och tigge skulle få lida ännu mer. Vet såklart inte om han lider eftersom han får mediciner osv.

Förstår inte hur dom kan stå för det första gången men inte andra gången. Måste ju gå att sätta dit den så att den sitter kvar. Har jag väl betalt för en operation som slutade misslyckat så tycker jag att dom ska åtgärda det. Samtidigt så förstår jag dom då dom har säkert 100 djur inlaggda och säkert sjukt mycket att göra..

mvh: en ledsen robin..

Eve
0

usch, Robin, fy, vad tråkigt. Förstår hur du känner dig. Jobbigt val det där. Vill ju låta katten leva, samtidigt som du säger, man har inte hur mycket pengar som helst, såndär är ju hur dyrt som helst.

Lider med er..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

#39 kan ju säga att jag hade aldrig aldrig aldrig försökt fixa vid hugin om han hade överlevt olyckan. han hade aldrig kunnat få ett drägligt liv igen. så som han levde, så ska han leva. inte som ett kolli…. man tänker med hjärtat ibland, men man får försöka att tänka med hjärnan med…

Struten
0

hojja ..hoppas de går bra..lyckatill!!

Robin
0

Är extremt glad nu. Dom ringde och sa att han har börjat kissa. Åker in och hämtar honom kl 15:00, linda o linnea följer med.

Slutnotan: 8500kr sen tillkommer väl eventuella hjärtmediciner och special foder.

lisette
0

har ni inte honom försäkrad? vad skönt att det gíck bra efter så många om och men..

Julia
0

Ja!

Vilken tur att det gick bra!Skrattande

Eve
0

Robin . Skönt att höra. Men du kom lindrigt undan med betalningen tycker jag. när min brors katt hade hoppat ner från sjättevångingen så undersökte de honom bara, det gick på 7000

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Skönt att höra Robin. Roligt med glada nyheter emellanåt tycker jag. Skrattande

Själv har jag en honkatt som ev kan sten i urinen just nu. Hon har fått antibioitka men det har inte hjälpt. Hon går och småskvätter överallt. Men hon kan iaf tömma urinblåsan. Gubben är och hämtar en annan medicin just nu åt henne. Går inte det bort med denna så är det operation som gäller för henne med. Trodde inte att honkatter kunde få detta. Men dom kunde få det fast det var sällsynt. Typiskt att vi skulle få en sådan katt då.

LinneaG
0

Nu är Tigge hemma igen! Han är lite tillbakadragen, men det beror väl på att han vart borta några dagar, annars är han som sig själv igen!

LinneaG
0

Nu är Tigge hemma, och han verkligen njuter av det!

gejsa
0

Åh, vad söt han är. Så nu är han ok och kan kissa ordentligt då?

NinaToy
0

ByeByeSandy! Så bra! :D 10 år är ju inte så gammalt…

GEJSA: Hade en blandningsras här hemma och mååånga Maine Coon katter, så började blandningen att skvätta överallt, kom fram till att han inte trivdes och han fick flytta hem till farmor och farfar. Där lever han ett jättebra liv nu, är en ensamkatt och har aldrig skvätt sen han kom dit!

LinneaG
0

Än så länge har allt gått bra, han får medicin två ggr per dag som han ska få i en vecka. Men som sagt kommer det ju ofta tillbaka

gejsa
0

#52# Jo, fast min småskvätter pga att hon inte kan kissa ordentligt. Har blivit undersökt av veterinär och får medicin nu. Normalt sett kissar hon bara i lådan när hon är frisk. Dom är ju utekatter alla mina 6 katter så dom går och kommer när dom vill. Utom när någon får medicin. Då måste dom hållas inne så att dom får medicinen varje dag. Risk för att dom vill sova ute än när det inte är så kallt än.

NinaToy
0

Gejsa: Okej,, våra är innekatter eftersom vi inte bor på landet.

Morrhoppa
0

Vad skönt att det ordnade sig med Tigge :D

Funderade lite på blåsljudet, har lite erfarenhet av det själv eftersom jag har hål i hjärtat sen jag föddes. Jag vet ju såklart inte hur det är för djur, men för mig är det så att man måste lyssna på ett speciellt sätt för att höra det. Han kanske har haft det hela tiden?