Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 672 ggr
Thorsson
0

Vad tiden går fort!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag haft Lord i redan 8 månader, det är inte klokt! Vad mycket som har hänt under dessa månader, det är helt galet! Lord har börjat om igen, jag har ridit honom på bett och han trivs bättre på det nu igen. :)

Det går mycket bättre med att ställa och forma honom, och han går t.om på tygel nu i skritten, det är så långt jag ahr hunnit att jobba med honom nu! :) Är stolt över min älskade häst! :)

Testade med gummisnodd när jag red honom på bett, men hade den knappt inspänd. Många av er kommer säkert att reagera negativt, men eftersom att jag inte spände in den utan när han höll huvudet normalt så var den fortafande slapp, den kunde dingla, men höjde han huvudet och sänkte ryggen kände han av den och då tog han ner huvudet och höll det så hela tiden och han jobabde ärligt. Han blev mjuk och fin, men när jag skulle trava ( första gången på länge, så han avr pigg och glad. Lite för glad! ) Så fick han en fin trav först, men sedan blev han framåt tung och i galoppen så var han stark. Jag ska få låna Annas (Attlid) graman och testa på honom, och det kommer bilder i helgen då Anna ska fota oss när vi jobbar och sedan ska han få leka, det har vi inte gjort på länge! :)

Första bilden, tog jag igår så den är färsk, jag har klippt han kort, men han är fin i det, men stackars hans svans.. ^^,

Thorsson
0

En bild från i sommras med <3 :)

Thorsson
0

En till <3 Massa mys i hagen ska man ju ha, skönt att bli kliad!

Thorsson
0

Sista! :)

tezzie
0

Vad kul att det går så bra för er. Jag tycker inte alls att det är dumt att använda snodd ibland, speciellt inte på travarna som är vana att gå med huvudet högt och ryggen lågt =)

Han är snygg =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Thorsson
0

Tack så mycket Tezzie, men ibland kommer det några med väldiga protester mot att man använder snodd så ^^

Och tack så mycket, han är dock lite tunn över rumpan ännu. =)

Anna
0

kul att du gillade bilderna, tänkte det är alltid kul att ha bilder på sig & sin häst :)

fler bilder blir det i helgen :D

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

#6. Älskar dom anna, har inga andra på när vi gosar så :D

Ja, fler i helgen :) hopaps på nogorlunda väder ^^

exitingsvillemo
0

#0 snodd är inte fel om den används på rätt sätt :o)

En travare kan det vara bra att använda snodd på i början, för i deras värld är det fel att gå med huvudet högt, därför måste man lära om och ibland är snodden ett bra hjälpmedel.

När hästen sen förstår vad du vill av den, kan du ta bort snodden helt.

En snodd ska, i mina ögon, inte användas i syfte att fåhästen i form, däremot kan den hjälpa en häst att sänka huvudet. och sen kan man arbeta vidare utifrån det.

Lycka Till med "nya" fina kille :o)

Smex
0

Om alla ridskolehästar använder snodd så skulle hästarna inte vara så stela. Många tyska ridskolor använder snodd på sina hästar just för att eleverna skall få fokusera lite mer på sina hållning och kunna ha lätt för att arbeta med hästarna. Det är därför vi har så många bra ryttare ifrån Tyskland.

Och snodd är så otroligt mild hjälptygel så jag ser heller inget fel att använda den. Då är jag mer emot gramman. Men om man kan rida med det så är det självklart. Red på graman på min travare. problemet med honom var att han inte arbetade klokt då jag satte på den =P

Men jag är jätte glad för din skulle med din snygga kille och det kommer säkert bli ännu bättre sen i sommar =)

Repoort
0

Provade att ha snodd på Reddie sist jag red. Satte på den efter 40 minuters uppvärmning i skritt, trav och galopp och hade den i ca 10 minuter.

Nu var den så löst spänt att även om huvudet var högt så var inte snodden spänd. Men han får vänja sig vid den sakta men säkert så kanska jag kan spänna den lite mer om några veckor.

Thorsson
0

#8. Ja, han höjde ju inte huvudet nu iaf. :) När han förstog att huvudet inte ska vara uppe i himeln, så sökte han sig framåt neråt och var lättare att rida i form osv. :)
Tack så mycket :)

#9. Hm, det är sant! =) Enda felet med snodd är att man inte kan släppa efter på det, utan när den väl sitter på så sitter den där, det är possitivt med graman. Hoppas han funkar på graman, för i traven så verkade det som att han började gå på bogarna, för han blev rätt framtung :)
Tack så hemskt mycket =)

#10. Ja, man ska ju ta det sakta. Han har haft snodd ett par ggr innan, först vid tömkörning, och då var den helt utspänd, sedan har jag spänt in den lite i taget. :)