Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 4298 ggr
Thinka
0

Hingst i stallet

Vad bör man tänka, på vilka säkerhets åtgärder bör man ha i åtanke. Jag är sto ägare så jag funderar ju. Givetvis ingen hingsbox vägg i vägg med ett sto. Tips tages tacksamt emot.

Ledin
0

1 bra säkra hagar med strömmen på. Ha gärna en hage så hingsten inte ser pullorna för mycket kan då leda till att han inte har "tid" att äta, eller har inte ro att ta det lugnt i hagen. Hoppas den får en bra vän i hagen o att den är snäll själv. Stalle ja där kan jag tänka på boxen den bör inte stå i gämnter ett sto. Alla hingstar är ju så olika vissa strunar i ston OM dom inte burunstar medans vissa e på hugget hela tiden året runt :). Hoppas han tillhör den softa typen.  Har pysslat en del med hingstar väldigt många har vart av den lugna typen men oxå då vart över 5år kanske vet dom när dom ska vara hingstiga då o när det e "önödigt" att vara det. Hoppas du får bra tips av andra.

Ahnna
0

Säkra hagar, som sagt. Vad som är tillräckligt säkert beror på hingsten, men glöm inte att ston och valacker också kan rymma… Och smita in till hingsten!

Boxen kan mycket väl vara bredvid både sto och valack om alla parter klarar av det. Det beror mycket på hingstens humör. Många uppfödare har alla hingstar tillsammans i samma stall och det brukar gå hur bra som helst.

Sällskap till hingsten i hagen så han slipper gå ensam. Kan vara annan hingst eller valack, men ta det försiktigt med ihopsläppet. Märker man att det inte går (börja med att ställa dem i boxarna bredvid varandra) så måste de säras direkt.

Ställ aldrig hingsten i gången om det står en annan häst där. (I gången, alltså.) Har hört om många olyckor där hingsten har sparkat mot den andra hästen och träffat sin skötare istället.

Gå inte med andra hästar precis utanför hingstens box i onödan. Många hingstar ogillar påtvingat sällskap, särskilt ifrån valacker och andra hingstar. Ston kan ha motsatt effekt, att hingsten blir retad och eggad och försöker ta sig ut.

Det är lite pyssligt med hingstar, men man vänjer sig. I stort sett är de som vilka andra hästar som helst och ska behandlas därefter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Thinka
0

Tack för era svar blev jag klokare? Fniss, fick mer huvudbry.

ursäkta min okunskap om hingstar, men jag trodde att de skulle gå själva. Jag känner inte direkt att jag vill släppa ihop nån av mina valacker ihop med en hingst. Kan den gå ihop med ett får? (herregud vad ska jag stalla upp ett får?)

Sedan är det ju så att stallgången där vi binder upp hästarna är precis brevid boxen till en av mina valacker som är dominant. Ska jag sätta upp galler på hans box? Så att de inte blir dumma mot varann? Jag kanske ska säga att det är inte jag som ska ha hingst, men det drabbar mig eftersom två gårdar hör ihop och en ladugård är omgjord till stall.

Maja
0

Får man fråga vad det är för hingst? Ålder, ras? Det spelar ganska stor roll.. =)

Hade två shettishingstar i en hage tillsammans med några kor och det fungerade galant! De var 2 respektive 8 år och jättesnälla mot alla!

I en annan hage hade vi cirka 15 valackar (islandshästar) och tre hingstar (island, welsh, shetland) och det gick bra det med! Visst märkte man vilka som var hingstar, men det var inte några problem med dem alls. Inte heller när man skulle leda/rida ett sto förbi hagen. =)

Men jaa, starka, säkra staket till ALLA hagar (som #2 säger - hingsten kan rymma men det kan även rymma hästar in till hingsten), lekkamrat (valack/hingst, bara de går ihop). :)

Thinka
0

#4 Det här beskedet om en hingst släpptes ner som en bomb för ett par dagar sedan. Jag vet inte mer än att det är en arab i just nu läget.

ThunderClap
0

Jag har hingstar både på jobbet och hemma i stallet där jag även tar pass. Jag skulle säga att överlag är det inte så mkt problem för andra i stallet, utan lite planerande ifrån stallägaren och mest ifrån de som ska hantera hingsten, för utav mina erfarenheter brukar det inte vara så mkt problem i stallet, utan mer vid hantering.

Vi kör som säkerhet iallafall att ha rejälare staket (3 trådar), hagar där de inte ser ston och att de får gå ensama (vilket mer antagligen också beror på att de alla vuxit upp med det och känns riskigt att nu släppa ihop plus ägarnas önskemål).

Det är annars mkt individen. Vi har allt ifrån hingstar som man inte kan gå förbi med andra hästar, oavsett kön, ser han en hästbak så ska han upp på den… Och vi har allt ifrån hingst som ston vid bara åsynen av dras till och som skriar på ston till hingstar som man kan binda upp eller ha löst brevid ston utan att någedera reagerar det minsta.

Thinka
0

#6 Hantering, hur menar du då? Är det risk för att jag som går med käpp av o till och har dålig balans , kan få problem?

Ledin
0

haha ja vissa hingstar ska bara på sen om det e rätt lr inte skiter dom i :D men jag har träffat äldre o dom runt 5år dom har vart snälla i alla lägen dok vid brunst har dom ute snabeln hela tiden o vissa upp sig lite extra men ut o köra o rida har funkat (med ston,val i grupp) Samma är det i stallet en del har funkat bra att ha ett sto medans en annan inte klara av det alls. Hingstar e lika tåliga som alla hästar så att du har käpp kan vara en vane sak med :) Hästar läser ofta av oss rätt snabbt o ser om man har något fel tror itne du ska vara orolig alls för det. Önskar grabben lycka till i erat stall :)

Neywaz
0

Jag har och har haft flera arabhingstar och till största delen har det inte varit mer konstigt än att ha en valack, men något mer hormoner på. De har allihopa kunnat gå med valacker i hagen, men stått vägg i vägg med ston ändå. De har inte betett sig speciellt annorlunda än de andra hästarna, kanske bröstat sig och skriat om han fått hälsa på ett nytt sto eller liknande.

Om det går, om hingsten är trevlig så är det bästa för honom självklart att få mycket kontakt med de andra, kanske ha en kompis eller fler i hagen. Om han inte kan ha kompisar så iallafall så han kan se och prata med de andra. Isolerar man dem helt slår det ofta fel, de blir "knäppa" och svårhanterade, det säger ju sig självt att det inte är roligt att inte ha hästkontakt, de är ju flockdjur.

Är det en hingst som är svårhanterad trots att allt görs för hans välmående, så borde den bli valack…

[Teddy]
0

Tänk på att det ALLTID är hingstägarens ansvar om något händer. Att ha en hingst i inackorderingsstall kan vara vanskligt. Ifall någon öppnar dörren av misstag kan hingsten springa ut och även då är hingstägaren ansvarig. Ägaren ska se till att sådant inte kan hända! Alltså -istort sett- hänglås på boxdörren!!

Tusen
0

Alla hingstar är inte tokiga. Många hingstarfungerar utmärkt att ha i samma hage som en annan hingst eller valack. Ibland kan det även gå bra under själva betäckningssäsongen också.

Har varit på en liten hopptävling en gång för länge sedan och fick bassning för att jag stog och höll mina hästar i grimma på tävlingsplatsen Oskyldig (vet nu att hästen måste vara tränsad). Hade dom dessutom vetat att dessa två individer som jag höll i varsin hand var två godkända avelshingstar hade de nog svimmat.Tungan ute De stog helt lugnt brevid mig och käkade gräs. De kände varandra väl och såg sig inte som konkurenter. Den ena var en shettishingst och den andra en russhingst. Två riktiga gentlemen av olika åldrar 24 resp 8 år.

CBA
0

#0 Kolla upp så det inte är någon regel om hur lågt stängslet får vara som lägst åt en hingst.

I ett stall där jag har stått så var det en tjej som köpte en hingst och stallägaren var tvungen att bygga ett minst 160cm högt stängsel till hans hage enligt någon regel…värt att kolla upp kanske ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

det finns inga regler om höjd på staket till hingst. Själv tycker jag att man ska ha dubbla taket till hingst, så hingsten inte får noskontakt med oönskade hästar.

Man råkar ut för det mest konstiga när man har hingst som sto ägare som bara går garm och låter hästen nosa på hingsten för att testa om hon är bunstig (har hänt mig och Ametist)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#12 finns det verkligen någon sådan regel? det är säkert en rekommendation, men regel vettekatten.

hemma går sto och hingst brevid varandra med tre trådar utan problem. stoet kan stå i gången utan att hingsten bryr sig och likadant när vi går förbi honom.

det är ju olika från individ till individ.

Ahnna
0

#12 Det finns mig veterligt ingen regel som säger att man ska ha en viss höjd på staketet till hingstar. I så fall har alla stall jag jobbat i brutit mot den regeln, och det inkluderar stuterier med ett flertal hingstar med mankhöjd uppåt 170 cm. Men om det finns en sån regel så skulle jag vilja veta hur den är fomulerad.

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

Det kan ju finnas någon lokal regel, eller om man hyr stallet ev komunen tex.

Sen hoppar väll inte en hingst utan spränger väll troligen staketet om den vill ut.

Ahnna
0

#16 Nejdå, de hoppar… De är inte dumma bara för att de är hingstar. Flört (Klart att det förekommer att hingstar "går rakt igenom" ett staket, men har han respekt för det så hoppar han hellre.)

www.stuteriprecious.se

CBA
0

Jag skrev att det är värt att kolla upp ;o)

Jag har ingen aning utan skrev bara vad jag hörde sades i samband med att den hingsten kom till stallet :o)

#16 Ja vill de ut så kommer de ut ändå, just den här hingsten hoppade över sitt 160 cm höga staket (fälttävlanshäst).

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

jag menade mer vill dom ut så kommer dom ut, bygger man tillräckligt högt så tar sig en häst ut ändå.

Jag har sett en C-ponny ta sig över ett industristaket på två meter, inte illa, han var valack Skrattande

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har dubbelstaket mella hingst och stohagen…inga problem, som ni ser på bilden så är det ca 120cm mellan de båda staketen så de har sällskap utan att nå varandra.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
0

#20 det är mycket säkrare än att bygga högt Skrattande

Lindbygarden
0

Jag har haft det precis som bebe visar på sin bild. Staket som är 1.50 med gång.. Tre hingstar har gått där och det har fungerat utmärkt:o) Tre olika under olika tidsperioder..