Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6080 ggr
LinaN
0

Mugg och rasp *suck*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland är man så jävla pantad som hästägare att man börjar ifrågasätta sig själv och sin lämplighet…..

Har totalmissat att Harry har mugg och nu tydligen även rasp. Igår hittade jag en knöl på hans ben, ena fram bakom knät, det satt i pälsen så jag tänkte att jag tar och klipper bort det när jag duschar honom nästa gång. Vilket blev idag. Klipper loss tussen och en vit sörja rinner fram…. mums! var! dock inte jätteinfekterat men ändock var…. klipper rent och ser att det är stort som en femkrona.

Känner nu igenom andra frambenet och hittar mindre sårskorpor men som ser ut o luktar på samma sätt…. yay! rasp på bägge frambenen. på andra benet var det som gamla 10-öringar.

Jag har alltså totalmissat detta på min lille kille. jag har känt efter mugg på honom sen i somras men det har ju aldirg vart hårt knöggligt och stelt. Utan mjukt och följsamt, kanske litet svampigt….. fuktexem eller liknande har jag tänkt… Men tydligen har det vart mugg på honom. *suck* ibland är man så jäkla dum o korkad! För detta kna inte ha uppkommit bara på några veckor det är för omfattande och redan förra månaden var han svampig i karlederna…..

Jag är så jäkla dum ibland *suck*

ska ändå ringa vetrinären imorrn o boka tid för vaccinationen, och att kolla tänderna på honom, då kan jag lika gärna passa på att få litet penicillin mot muggen o raspen så det försvinner fortare…

Någon annan här som gett penicillin för mugg/rasp?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

höger fram

Molla
0

Jag trodde inte att det kom gucka från rasp. Gör det alltid det?

Ledin
1

rasp e mindre kul :S mugg e ju lindrigt gämnfört med det. Vid rasp har vi fått rakat ena bak benent på kliniken o fick en salva jag e inte 100 på om det var nån pencilinsalva men det tror jag. Bra vart hon iaf men det tog tid ursh mycket pyssel som ledde til latt hon kickade sen varje gång man skulle lyfta det benet, antar hon vart bra även för det sen med det oxå ägaren gick bort o hästarna såldes.

LinaN
0

#2 troligtvis så har det blivit guckigt då pälsen tovat ihopa sig o blivit litet sårskorpig och och sen när det blivit sår av raspen så blev det instängt o äckligt….

#3 fördelen är ju att han älskar när man kliar och pillar honom på benen…. Han stod o grejja med läpparna i luften när jag smorde in honom… smorde med mjukgörande kamfersalva till en början med…

Jag funderar ju litet på att behandla mot benskabb när jag ändå ev blir tvungen att klippa av honom allt hovskägg, men ska höra med vetten o se vad han säger.

[Teddy]
0

När vi hade ardenner och någon fick rasp avrådde vår veternär BESTÄMT från att raka bort hår. Det håret som finns kvar är ju ett skydd, och i o m klippningen retar man huden ännu mer. Man ska försöka hålla så torrt som möjligt. Tvätta med såpa ibland, och smörja. Det finns en uppsjö av salvor, men vi hade alltid vanlig Helosansalva.

Kimpa
0

Fick lov att sätta min på behandling efter att varit på hingstbete i tre månader. När jag hämtade hem honom hade han lymfangit på alla fyra och sår ända upp över knäna.
Fick först hipptrim som inte hjälpte, utan fick till slut ställa in honom på Strömsholm för behandling. Rakade alla benen för att kunna hålla rent. De tog även prover på muggen för att kunna ge rätt behandling då det tydligen kan behövas olika mediciner beroende på mugg.
Salvan jag fick på recept därifrån var en sulfasalva som heter Fucidin och den var SUPER BRA.

Idag ett år efter denna händelse är det bara massa vita fläckar i pälsen kvar då det blivit en pigmentförändring av alla sår.

linasvovvar
0

Jag tycker det ser ut som skabb. Har du kollat om det är det?

[MartinaPettersson]
0

Hade mugg på travaren vi fick hem i Augusti. Han såg inte alls kul ut, men nu är det helt borta.

Vi fick med hibiscrub och mjukgörande salva från ägaren, jag köpte även aloevera i sprayflaska som tydligen skulle ha en bra effekt mot muggen. Jag smörjde två gånger om dagen med dessa produkter och efter nästan 2 månader fanns inget kvar!

Kimpa
0

#5 det beror nog på hur mycket/ illa det är ang rakning.
Med så mycket sår som min hade gick det omöjligt att behandla såren om pälen satt kvar. Han skulle göras ren med hibiscrub, torkas torr, försöka få bort de skorpor som gick för att salvan skulle ha någon verkan. Efter salvan lindades benen för att hållas torra. Denna procedur upprepades varannan dag i en månads tid.

För 18 år sedan fick jag också höra av alla att man skulle ha Helosan och det var därför jag tog upp det med vetten. Veterinärerna sa att Helosan var absolut inget att rekomendera då det istället kan reta såren. Vanlig vaselin var däremot bra. Håller mjukt och fukten borta.

Kimpa
0

Glömde tillägga att det klart hästen ska ha sitt skyddshår kvar på benen och hovskägg, men om det väl blivit massa sår är det mycket lättare att hålla det torrt och rent när det rakas bort. Med en massa hår som denna årstid är blött på benen får det lite motsvarig funktion, Det skyddar inte, det försvårar bara att hålla rent och behandla.

[Teddy]
0

#10 Det finns nog lika många behandlingsmetoder som veterinärer!

LinaN
0

Som det är nu så kommer man inte in genom hovskägget på honom, änsålänge sitter det rätt högt upp de riktiga såren. Så dit kommer inte så mkt skit. o jag komemr få göra rent varje dag ändå….

jag tvätta rent med alsolsprit för det var det enda jag hade  istallet idag, sen smorde jag med en hud/karledssalva med litet kamfer i.

#7 förra gången han hade skabb såg det itne ut såhär, men då råddes jag att klippa av allt hår och sedan dränka benen i sebacil, har ju kvar av det medlet så ska höra med vet om han tycker vi ska komplettera med en behandling mot det också. Dock har han ju inte uppvisat några symptom denna gången, förra gången kliade han sig hysteriskt och stampade, strök benen mot boxväggarna osv. inget sånt alls nu…

Menska som sagt ringa vet imorrn på hans telefontid mellan 17.30 o 18.00

Ledin
0

skabb har jag aldrig hört att häst har haft :P e det skabb från räv som smittar då?

LinaN
0

#13 det är benskabb, ett kvalster som bor i hudlagerna, vanligt hos kallblodshästar i England, dvs att raser därifrån såsom shire och tinkrar ofta får det här. Så det är inte rävskabben som smittar ^^

Men skabben "sitter i marken" och smittar från mark till häst och sedan från häst till häst. Vad jag vet så trivs kvalsterna sällan på halvbldoshästar och andra hästar med litet hovskägg, det är iaf den förklaring jag fick av vetrinären.

Men då jag behandlade honom mot benskapp förrförra vintern så kan det ju vara det men samtidigt behöver det itne vara det.

mazze
0

#13 Vad tråkigt! Hoppas han blir bra fort.

Hur gör man bäst för att få bort smittan från marken om nu det går?

LinaN
0

#15 mugg/raspsmittan eller rävskabbet?

Bra fråga, när det gäller mugg/rasp så att mocka ur hagarna regelbundet och ev gräva ut den värsta leran o ersätta med "osmittad" jord/grus/sten whatever….

Men om man ens kan bli av med benskabbet ur markerna vet jag inte, har för mig att de kan dö om det blir för kallt…. så ett visst frysgrader men det är väl som med fästingarna. våra kalla blöta vintrar är inte tillräckliga för att ta dö på dem….

mazze
0

#16 Var skabben jag syftade på.  Håller iaf tummarna att ni får bort den.

lisette
0

men rasp blir det väl ändå när muggen inte tagits om hand rätt? det är alltså en biverkan av mugg menar jag.

LinaN
0

Rasp är mugg som klättrat högre upp på benet…..

försökte få tag på vetten på hela hans teletid, kom inte fram så imorrn åker jag till djurapoteket och bokar in en tid med honom för han jobbar extra där och vaccinerar och grejar om dagarna när han inte har hembesök.

Det ena såg bättren ut idag, medan det andra vart litet plus minus noll.

Tvätta, torka och smorde på salysyvase-salva….