Longering med hjälp av tömkörning?
Hej!
Nu är det så att jag undrar om någon provat med att rida in/longera med hjälp av tvåtöms tektiken eller
tömkörning som det kan kallas.
Det är nämligen så att jag hjälp en vän med en 3åring.
Han har otroligt fin gång och förvånande bra balans för
att vara en ohanterad och otränad treåring. Men ett av
varven i longering går bara inte tro inte han tror på sig
tillräckligt så jag funderar på att pröva tömkörning för
att sträka honom så han känner mer stöd och vågar.
Han har tydligen enligt information varit allas hack-
kycklig i hagen och stallet och hos förrförra ägaren fick
han lära sig att bita. Den ovanan han han nu lärt sig av
med men jag vill kunna hjkälpa både honom och min
kompis att rida in honom, men hon har alldeles för
bråttom och bli sur när han inte fattar eller gör fel, det
är som hon tror han tramsar, jag tror inte han förstår.
Men hon blir i alla fall rycker i honom och skriker.
Inte bra!
Vad säger ni?? Några förslag?
Vi tömlongerar våra ponnysar vid behov. Har också gjort det vid inkörning men också för att lära dem svårare dressyrrörelser. Använder aldrig longerlina.
Mitt tips är att du tar hjälp av någon duktig körinstruktör för lik väl som du använder instruktör för din egen ridning och ev tillridning så är instruktören jätte viktig även här. Om inte viktigare eftersom det handlar om en unghäst. Är du inte van att jobba med töm så kan du skada mer än hjälpa.
Tyvärr är det alltför många som drar sig för att betala och ta hjälp av duktiga körinstruktörer, vilket är helt galet då du får så mycket gratis den dagen du ska rida din häst om den är ordentligt arbetad från marken. Konstigt tycker jag eftersom många glatt betalar en hel del för ridinstruktörer.
De är alltid svårt att försöka få en vän att förstå, jag har haft liknande problem där de verkligen inte gick att få henne att förstå så jag slutade hjälpa henne för jag orkade inte kolla på och se henne "förstöra" hästen lixom.. Även fast han blev inriden så var det inte på rätt sätt. HJättehård i munnen och förstod inga hjälper eller nåt.. Tråkigt.
En instruktör låter väldigt vettigt. Det hade jag gjort. :)

Mm tyvärr tror jag inte hon har pengar nog att betala en instruktör, det här hästköpet skedde för att hon vill "göra" något på sin fritid. Hästen är helt underbar och helt tokig i sin ägare, ser henne nog lite som räddaren i nöden om nu hästar kan göra så. Hon räddade honom från en säker död då hästhandlaren som hade honom inte tycker om stora hästar och därför tänkte slakta honom, han var mager, söndersparkad då hon köpte honom, nu är han relativt fin, otroligt kännslig för röster och troligen för hjälper med.
Men jag tror inte han litar på sig själv. Han har en flytande härlig gång som verkligen lovar för något bra, och en fantastiskt balans föra att vara en otränad treåring.
jag frågade min kompis om jag fick ge henne ett råd och det fick jag, så jag sa till henne att vara lugnare med honom, inte skrika eller vara arg.
Önskar hon kunde lugna sig för hon har haft honom i en månad och tänker bärja träna honom med sadeln på nu. Visst det kanske går bra men allvarligt talat tror jag mer det skadar.
Jag har gått hästhållning i tre år och vi hade bland annat tömlongering, jag fick rätt bra betyg på det men eftersom detta är en unghäst känns det bättre att hämta lite information.
Samt måste han lära sig att stå still då man pysslar med honom, i såväl box, stall, hage eller ridbana. Han stissar runt och står inte still.
Jag vill verkligen denna häst det bästa då han är urgullig, kärvänlig och verkligen älskar att arbete. Det syns i hans ögon att han verkligen VILL men han förstår inte han försöker och försöker men litar inte på sig själv eller oss än. Det kan inte vara lätt för en hunsad häst att känna tillit med en gång, men gud vilken vilja han här.
Ska lägga in en bild på honom här så snart jag kan!
#3 Tvivlar inte på dina kunskaper men har man köpt en häst måste denockså få kosta. Försök att övertala henne om instruktör i alla fall. Förhoppningsvis behövs det inte så många lektioner och behöver inte bli så dyrt om du dessutom är med under instruktionerna. Varje häst är ju unik så där kan ni få mycket tips.
Men om det finns andra saker han behöver träna på så börja med dom istället. Vänta med det andra. Vardagstträning så som att stå stillosv. är en förutsättning för att fortsatt arbete ska gå bra.
Men vad vill du egentligen veta om tömlongering?

Jag skulle fundera på om han inte kanske är lite sned i kroppen och därför har svårt för ena varvet? Eftersom han nu gör rätt i ena, men inte i andra. Tyvärr kostar det pengar med kiropraktor, men vill hon hjälpa hästen så måste man ju ha pengar för att ge den den vård den behöver.

Jag vill bara vet om någon har något tips, kan man lägga en tömen smått runt bakom på honom så man lite stödjer upp honom inte mycket men som en liten hjälp till honom så han börjar lite på det hela samt hjälper honom att förstå för det borde ju rama in honom lite men samtidigt fungera som lite pådrivande.
Alltså synligt sätt finns inga texten på fel i hans kropp exteriör-mässigt sätt, han har mjuka fina gånger och bjuder gärna på. Dock är han lite nervig av sig och stressar lätt upp sig för inget detta beror nog mest på att han sån jäkla koll, han ska se och undersöka och vara medveten om allt runt honom. Och på grund av detta tappar han rätt lätt fokus.
Har ni några tips för hur man bäst tränar en häst att stå still, visst man kan ryta rycka och gorma, locka med godsaker och hålla på. Men jag vill inte använda någon av dessa vägar. Jag vill kunna vara bestämd. Erbjuda en godbit ibland om han gör rätt ifrån sig, jag vill att han ska veta och förstå att jag bestämmer men att han kan lite på mig!
Det ska inte behövas lockbete ifrom av socker för att få på en grimma varje gång. Han ska vet att jag ska kunna sätt på grimman utan ständiga lockmedel och samtidigt vara säker på att det inte kommer att skada honom.
När jag tränar att stå still med mina unghästar så går jag jämte dem och så säger jag ptroo, då ska dom stanna. Flyttar dom sen på sig, så är det bara att baxa tillbaka dom till platsen där dom skulle stå, säga ptroo igen tills han stått still tillräckligt länge.
Tjat och gnat så lär dom sig.
Sen ska dom kunna stå still även om du rör dig. Då säger jag ptro och tar längst ut på snöret och går runt hästen. Ser du att hästen funderar på att flytta sig säger jag ptro igen, hjälper det inte så är det bara att flytta tillbaka till där han skulle stå, och börja om igen.