Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 340 ggr
Yazmine
0

Nån som vet ......?

Hej !

Jag är på jakt efter nån som tillverkar vindskydd eller nåt liknande åt hästar,vet ni nån sida på internet som man kan finna det ?

zimba92
0

Vindskydd är inte svårt att göra själv. Det är 3½ vägg och tak. VIndskyddet ska vara så stort att dom kan ligga och vändasej där. Jag brukar räkna med ca 2½ boxstorlek ( 3½x4m). Men ja tror att du kan finna svar på jordbruksverkets sida. Lycka till.

Cattis
0

#0 Alla mått finns i reglerna för hästhållning. Det är inte billigare att köpa färdiga vindskydd än att bygga egna. Glöm inte att du inte får bygga utan att länsstyrelsen förprövat ritningarna, det måste de göra även om du köper färdiga vindskydd.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

mirre
0

#2  Måste man ha  det även om det är en jordbruksfastighet?

lisette
0

jag tror inte du måste det faktiskt. ring kommunen och kolla!

1111
0

Tror jag sett flera företag som annonserat bland boxar och ridhus i Ridsport även har haft vindskydd…

/V

jen
0

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131

här finns det olika mått, kolla om det står här.

lisette
0

det lättaste är nog att bygga själv. eller om man har en händig gubbe.

har fått förslag en gång som jag tyckte vad väldigt smart. man gör en stomme av trä, sedan istället för träväggar så spänner man upp en presenning och sätter fast ordentligt. det kan hända att man måste ha en del tvärslås för att det inte ska fladdra så mycket. plåt/plasttak till.

Cattis
0

#7 Problemet är att få det godkänt. Länsstyrelsen, som skall förpröva aollt detta INNAn det sätts upp - vill veta materiel, exakta mått, ventilation, lutning på tak osv.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

lisette
0

jag tror inte det gäller på jordbruksfastighet. de brukar vara undtagna det mesta.