Första natten inne
Mån: Äntligen var stallet så klart så att hästarna kunde sova inne om nätterna. Det är mkt jobb kvar för stallägaren att göra, men det går att ha hästarna inne iaf.
Städade ur boxen, hängde upp en vattenhink (blir vattenkoppar sen), ströade upp boxen och blandade mat till kväll, morgon och middag.
Stallägaren (AU) skulle ta in pållarna senare, när de har gjort klart gallret för fönstrerna.
Tis: Tog en VAB (Vård av barn
) från jobbet, eftersom Peter (hovisen) skulle komma vid lunch och sko Lyrik. Hojade ner till stallet lite före 12, nästan framme så ringde Peter och frågade efter vägen till stallet. Så det var bara att hämta in Lyrik från hagen och borsta och kratsa hovarna.
12.30 kom Peter och skodde. Det blev de gamla ringskorna, nya sulor (köper själv på GG), nya skor bak med fyrhål, han borrade 4hål i ringskorna oxå. Lyrik skötte sig fint, nu var det hb som han mest krånglade med, annars brukar han mest krångla med vb. Ska ringa Peter om 7 veckor, så han kommer vecka 8. Släppte ut honom sedan och betalade Peter, 850 kr.
Mockade, det var väldigt rörigt i boxen, stor pisspöl mitt i boxen. Funderar på att skaffa något som kan torka upp på piss-ställena. Spån att lägga bara där? La in en halmbal, det behövdes.
Bytte vatten, la in kvällshöet 5 kg. Killarna får än så länge bara hö på kvällen eftersom det finns hyfsat kvar med gräs i deras hage.
Blandade kraftfoder till kväll, morgon och middag. Tog in Lyrik sedan igen och oljade in hovarna och la på regntäcket eftersom det började regna. Fick sin middag ute på stallplan och släppte ut honom igen.
Fick avtalet av AU. Det såg bra ut, så jag skrev på det.
Stallhyran blir 2500kr/mån, då ingår det hö, halm, havre, korn, betfor, salt, mineraler, alla fodringar och täckesbyten. Ev. kan hyran blir högre, beroende på höpriset.
Nu får Lyrik denna meny:
Morgon - 5 dl havre
Middag - 5 dl havre, 5 dl betfor, 5 dl hack, 20 ml B
Kväll - 5 kg hö, 5 dl havre, 5 dl betfor, 3 dl Edel Luser, ½ dl Miner Blå, ½ dl foderjäst + hans pulver (biotin, kiselgur, flexijoint, bakteriebalans).
Ska räkna foderstat sedan när gräset försvinner och analysen på höet kommer.
Varför får han så mkt pulver sorter?
Är dem 5 dl betfor torr eller uppblött?
Verkar vara ett bra stall :) Fast dyrt, fast det beror ju på vart du bor nånstans. Vi gav 1500 kr för allt det du också får, fast vi bor ju i en liten håla i skåne :P
# Han får biotin+kiselgur för hovarna, flexijoint för lederna, bakteriebalans, foderjäst, b-vitamin för päls och mage. Har en problemmage, även dåliga hovar och artroser. Tokosel har han fått förrut, vet ej om det behövs nu, tänkte fodra upp burken iaf. Får linfrön oxå, men det blir längre fram.
5 dl torr mängd betfor. Blir bra i magen av mkt betfor, därför får han 1 liter/dag, torr mängd.
Det är billigt för att vara i Uppland.
I det gamla stallet (Surmulen) betalade jag 2470 kr för hösilage (hösilage tål han ej, så jag fick köpa in eget, dyrt hö, inget avdrag på hyran) och vardagsmorgon med utsläpp. Insläpp och kväll vardagar och helger morgon, insläpp + kväll, fick vi hästägare ta. Blev 2-4 pass/mån. Halm/spån och kraftfoder fick man köpa in själv. Jag hamnade på 3600-3800 kr/ mån för hyran, hö, halm, kraftfoder och pulver.
I nya stallet kommer jag hamna på ca 2800-3000 kr med hyran, lusern, Miner (köper egna) + hans pulver.
Oooj, alltså mkt, mkt bättre i det nya stallet :)
Får väl hoppas det…
Han var väldigt stressad när de kom in första natten. Skrek och sprang runt. Även på morgonen. Skulle foort ut, hade ingen ro alls för att äta maten. Han brukar vara lite så även i gamla stallet, men han lugnar väl ner sig efter tag. Allt är nytt för honom: nytt stall, nya kompisar, nytt folk. I det gamla stallet tog det ca 1½ mån innan han kom in i rutinerna.
Tänkte låta honom vila tills han har vänjt in sig i stallet. Måste även klippa honom.
Är 5 kg hö lagom mkt att ge en kbltravare modell större, 158 cm hö, väger ca 650 kg. Något för rund, har gått upp sedan han kom från sommarbetet, mera bete i hans vinterhage (oanvänd i år) än i sommarhagen…
Får bara hö på kvällen än så länge, tills det blir mindre med gräs i hans hage.

Finns det inte ett gammalt mått som säger att man kan beräkna 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt? Eller är jag helt ute och reser nu? Fungerar det inte att ge honom i princip "fri tillgång"? / Ej foderexpert

#5# Ja, om hästen fortfarande går på bete så går det bra. Men efter det så måste du ju ge mer.
Själv går min också fortfarande på betet och får inne ca 5 kg hö och ca 1 kg ute på morgonen nu. Har beräknat att han ska äta ca 12-13 kg hö vintertid. Är ju halvblod/fullblod på 158 cm.
För du ger ju även kraftfoder ser jag. Som även jag gör. Jag ger även ca ½ kg lusern strå, ½ kg groov 125, lite havre några dl bara, betfor 2 dl, äpplen och mineraler.

Jag räknar på 1 1/2 kg per 100 kg hästvikt på hö, sen beror det ju på kvalitet på höet… (absolut ingen expert)

#8# Man rekomenderar det som minsta högiva. Men en häst mår bra med mycket, mycket mer grovfoder. Helst ska det ju vara fritt så dom kan äta när som helst. Men jag har det inte själv. Men ger så mycket att det oftast finns kvar från natten. Det är det bästa.
#7 Han brukar få 10-12 kg hö sen när betet försvinner. Kan ju börja med 5 kg på kvällen och öka sen upp till 10-12 kg varefter gräset tar slut.
Han får ju även 3 dl lusernpellets, 5 dl lusernhack per dag. Troligen kommer jag ej behöva ge så mkt lusern, beror på vad höet innehåller.
Är urdålig på att räkna foderstat. Har inte haft analys pga att jag bara har köpt 1 ton hö åt gången.
Eftersom han har en problem-mage som kräver mkt fibrer och betfor, så får han mkt av det.
La in 5.5 kg hö igår. Få se hur mkt han har ätit upp av det.

Det blir nog bra!
Kan man lägga in kalk eller spån på piss-ställena? Det var mkt igår, aldrig varit så mkt förrut under de snart 10 år jag ägt honom. Kan det bero på att han är lite stressade pga nytt stall mm?

Det är klart att man kan göra det. Har du bara halm annars?
#13 Japp. Han är allergisk mot spån och torv. Hostar då. Men ej av halm. Tvärtomhäst!
Spån eller kalk, vad är bäst? Behöver något som suger upp pisset.
Mockar vanligt, ej bädd. All piss och skit åker ut varje dag, sopar golvet.

Tja, spån suger väl upp bättre. Men det blir ju dyrare att ha. Jag brukar inte ha bara halm. Har ju bädd med torv under.

Nu har jag kollat på min påse med foerjäst.
Man ska ge 200-400 g per häst och dag.
#16 Ok. Då blir det 2½-5 dl foderjäst per dag. Tror aldrig att jag får i honom så mkt. Får med nöd och näppe i honom 2 dl/dag, det är max. Nu får han bara ½ dl om dagen. 80 gram väger 1 dl.
Igår var det torrare i boxen, så jag kanske slipper inhandla spån.
Gubben har blivit lite för rund sen han kom hem till nya stallet, han var hyfsat lagom innan. Ska minska ner på lusernen lite.

#17# Nej, det låter lite torrt med så mycket foderjäst. Dom gillar ju inte det så speciellt heller.
Det luktar lite speciellt, så det är väl därför de flesta nobbar det. Får blanda ut det ordentligt i betforn för att det ska slinka ner.
Han är väldigt stressig nu. Tar väl ett tag att komma in i de nya rutinerna med allting, nytt stall, nya kompisar, nytt folk. Är en lättstressad typ.
Tömkörde ca 20 min på trädan tillsammans med Karma igår. Studsade fram mest. Blev helsvettig av den lilla turen… Knäppte då och då i höfterna. Ska höra med vet när hon kommer.
Vet kommer 25/9 för tandrasp, b-spruta, hälsokoll mm.
Hans massör kommer 29/9 för en genomknådning av gammelman.

#19# Eftersom den hästen jag gav foderjäst inte tål betfor fick jag späda ut det med vatten bara. Därför tyckte inte min häst om det speciellt mycket. *ler*
Min tål betfor bra, blir bättre i magen av det. Nu får han 1 liter torr mängd varje dag.
Hans mage håller sig iaf lugn, men han får lite bakteriebalans oxå i kvällsmaten. Ska ta bort det när han är "invand"i stallet. Bara ge det foderbyten, medicin mm.
Tömkörde på trädan ensam i fredags. Ca 20 min.
Lyrik var PIGG och glad, lite för pigg bara… Skulle egentligen behöva börja rida honom men min svanskota gör ont och jag fick tid först den 16:e oktober hos läkaren!
Fick trava lite på rakt spår - då galopperade han! Var helt fräsch vad jag kunde se, även i vänster varv i trav, i höger varv markerar han på hf som vanligt (strålbenshältan). Blev helt dyngsur av svett av den lilla stunden eftersom en viss herre stressar upp sig och studsar mest den korta biten upp till stallet. Har mkt päls oxå - MÅSTE klippa honom snart.
en liten fråga bara. varför tog du VAB på tisdagen?? hästen räknas väl inte som ett barn 
vad härligt med ett nytt stall!! hoppas ni kommer att trivas 
#23 Finns ju inte VAH (Vård av häst). Så jag tog en VAB.
Skämt åsido, jag tog ut en semesterdag, har 14 dagar kvar att ta ut.