Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 921 ggr
emsems
0

nosgrimmor

det är ju mycket prat om hur olika bett påverkar hästen och varför man använder tex 3 delat gentemot vanligt tränsbett… men otroligt sällan man diskuterar varför man har olika nosgrimmor. tex så har väl de flesta aachen för att det är "normalt" eller pullarträns för att det är snyggt.

vilken inverkar har egentligen de olia nosgrimmorna, och varför använder man just denna till just denna häst? tex ofta har man ju remont på unghästar, men varför?

Peppe
0

Remonten ska visst vara den mildaste har jag hört. den ska inte sitta för hårt och ger då inget tryck över nosryggen eller nåt liknande.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

emsems
0

finns ingen lista över alla nosgrimmor med inverkan osv??

Mandysan
0

Tog inte /V upp en sådan i ngn annan tråd? Men det är klart det kanske var hennes personliga åsikt.

Sehvrin
0

Jag kan inte exakt hur nosgrimmor påverkar hästen, men jag kan säga av egen erfarenhet vad jag tycker om vissa slags nosgrimmor iaf:

Remmont: En sån här hade Lolly när hon först kom till oss. Den passade inte så bra till henne, då den gled neråt pga hennes nos är förkort, så sådana passar kanske inte riktigt till shettisar. (EDIT: men som sagt är det min erfarenhet av det hela, tydligen har andra andra erfarenheter =)

Engelsk/Aachen: Funkar rätt bra på Lolly, alldeles utmärkt på Lina. Har inte så mycket klokt att säga om den…

Pullargrimma: Är det jag har nu på Lolly och jag är riktigt nöjd med den. Lolly är rätt stark, speciellt när hon tömkörs brevid vagnen, men jag märker så tydligt att hon lyssnar bättre på mig med pullargrimman (och hon verkar trivas i den).

Här är en sida där det står om nosgrimmor (och annat) http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#noseband 

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Peppe
0

jag hade inga problem med remont på shettisen jag red. det kan ju oxå vara hur den är anpassad?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sehvrin
0

#5 Sant, men hon går ivilket fall som helst bättre på de andra *ändrar lite i mitt förra inlägg*

1111
0

De vanliga nosgrimmorna som bara har som funktion att trycka ihop nosrygg och underkäcke har bara en skillnad mellan de olika modelerna- vart tryckpunkerna sitter.

En pullar trycker exempelvis ihop nosryggen och underkäcken med ett tryck på mitten av det mer stabila nosryggen och på två ställen på underkäcken, rättså långt ner nedanför nosgrimman och högt upp under ganachen. En pullar ger ett snett tryck, spänns den in så att det blir ett tryck kommer underkäcken få ett tryck som ber den höja underkäcken och ge viljan att få den att komma uppåt.

En remont tex sitter nere på den mer känsliga delen av nosryggen där benet tunnas ut och är lätt att spänna in fel. Spänner man in den hårt och fel är det risk att man skadar benet i hästens nosrygg! En remont klämmer ihop hästens mun/käft långt ner och jag skulle säga att det är en SKARP nosgrimma jämfört med tex pullarn. Försöker en häst bråka och öppna munnen emot en remont sitter trycket så att det faktiskt kan göra ont och inte bara ta stop. 

Sedan så finns det nosgrimmor som har flera funktioner så som kinetonnosgrimman - men jag hoppade över dem nu ovan.

Kan säga att jag inte gillar nosgrimmor. Kan tänka mig själv att det inte vore särskilt kul att inte kunna öppna munnen till och från lite grand och att jag lätt skulle gripas av panik om min mun helt plötsligt var ihopspänd… Rider därför med nosgrimmor som sitter rejält LÖST och bara är rent estetiskt. Är det så att man tycker att man behöver en nosgrimma är det något feligt enligt mig, för varför ska hästen vilja gapa när man rider den? Att den gapar visar på att något gör ont eller stör hästen, man bör istället för att spänna åt nosgrimman mer se över utrustningen och sin hand och ta bort anledningen till att hästen gapar…

/V

Sehvrin
0

#7 Då har jag en fråga till dig Glad(detta är inget påhopp, bara nyfikenhet =)

Om man har en stark häst, tycker du då att det är bättre att betsla upp än att använda nosgrimma ist? För jag upplever det som att nosgrimmorna också hindrar hästarna i viss mån att bita tag i bettet. (det är för att mina hästar drar som jag har nosgrimma, inte för att de gapar)

1111
0

#8 Jag tycker inte att man ska varken dra åt nosgrimman eller betsla upp i annat än i nödfall - jag gör hellre som så att jag jobbar på att få upp lydnaden på hästen och känsligheten så att hästen slutar försvara sig med att dra i bettet.

Finns ju en anledning till att dina hästar drar, vet du varför dem gör det? Eftersom du har problem med att mer än en häst drar för dig så skulle jag tro att problemet inte sitter hos hästen, utan hos dig och i din ridning…

/V

Sehvrin
0

#9 Iofs inte ridning utan körning Flört och den ena av mina hästar är en tjurskallig liten dam som inte gillar om man försöker arbeta med henne (tex ställa) då tar hon bettet. Jag är inte jätteduktig på att köra: Jag har aldrig kört för instruktör. Men jag känner iaf att jag måste ha kontroll via tömmarna (bettet) för att jag ska kunna köra säkert, och betsla upp vill jag inte, då hästen är kräsen med bett och nöjd med det hon har nu (ett rakt applemouth-bett)

1111
0

#10 Isåfall är det nog för att du ber henne på fel sätt när du försöker ställa. Ett rakt bett är även svårt att ge små ställande hjälper med om man inte rider och har ett säte att be med även, det är stor risk att man inte bara kan vicka den i mungipan, utan allting kommer även hända på andra sidan.

Kör du enbart hästarna eller tränar du dem på något annat sätt vid sidan av körningen?

/V

emsems
0

tack alla, men jag undrar,  remonten är ju så skarp på nosen (hört det innan åxå å det är ju rätt logiskt) men varför har du då den fota på unghästar? jag menar, borde man inte ta något mjukt och snällt mot dem?

1111
0

#12 Jag tror det är mkt tradition som ligger bakom det. Och varför man började med det var anatagligen just för att den är lite skarpare och då lärde man unga hästar redan på en gång att det gör ont att öppna käften…

/V

Sehvrin
0

Mestadels blir det bara körning (men om min syster är hemma samtidigt som jag så tömkörs en av hästarna brevid vagnen, men det är min syster som kör Lina (hästen som tar bettet) då). Mina hästar är inte så vältränade eftersom jag inte bor hemma och kommer inte hem så ofta, så jag vet att jag inte kan begära för mkt av dem. Men för att undvika olyckor använder jag de hjälpmedel (i det här fallet nosgrimma) som finns.

Det är iaf bättre att köra dem än att låta dem stå när jag ändå är hemma.

Men vi kanske ska återgå till ämnet "nosgrimmor"

(ta inte illa upp, V, men för tillfället behöver jag inga tips, utan jag vet ungefär vad jag borde jobba med och jag har lite för mycket på min hjärna och för lite tid med hästarna för att kunna bearbeta tipsen =)

[slo]
0

#7 för en gångs skull har vi samma åsikter om något ;)

emsems
0

självklart är det bra att kunna rida utan nosgrimma, men om man tex har en häst som lägger tungan över bettet så är det knepigt att vara utan..

1111
0

#15 Någon gång måste vara den första :) 

#16 Så som jag ser det är att hästen försöker lägga tungan över bettet något man ska jobba bort, inte täcka över genom att stänga igen käften på hästen… För varför försöker hästen lägga tungan övet bettet? Antagligen för att den inte tycker om bettet eller att betet klämmer påt tungan. -Min lösning är att hitta ett bett hästen trivs med eller lära hästen att betet inte är något farligt.

/V

emsems
0

jag har själv inte haft problem med detta, red själv ibalnd utan nosgrimma, men det gick inte alls lika bra som vid ridning med. fick inte samma snabba respons på tygeltagen.

men tex vid kandarridning är det ju vanligt att hästen lägger tungan över iaf ena bettet. men du måste ha detta bett när du tävlar MSV… och antar att du måste ha nosgrimma på tävling åxå?

1111
0

#18 Kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter och andra jag pratat med på det här området (tungan över bettet) och så som jag ser det har det alltid varit lösbart med lite jobb.

Likaså vid tubbla bett /kandar så har jag bara stött på hästar som lägger tungan över bettet pga något varit fel (bettet, invänjningen eller ridningen oftast…).

Jag rider rätt ofta med nosgrimmor på av estetiska själ, men sedans å behöver man ju inte spänna in dem så att de sitter åt. Jag har dock blivit tillsagd på tävling att jag behöver spänna åt min nosgrimma mer ett par gånger…

/V