Påbörja longering/tömkörning
Wilda är 2½ nu och hon kan fortfarande inte longeras korrekt, utan hon svänger bara in till mitten hela tiden. Allt annat är hon superduktig på, men arbete på töm verkar inte vara hennes grej.
Däremot är det ju nyttigt för henne att få jobba på töm också och jag vill så gärna lära henne! Hon älskar att prova nya saker, men hon verkar inte förstå just detta.
När man ska longera henne försöker hon antingen bara gå iväg med mig i släptåg i linan, eller så går hon in till mig i mitten, eller ännu värre - ställer sig och försöker beta av de växter som finns i paddocksunderlaget (vilket jag tkr är ganska respektlöst mot mig, hon ska rikta sin uppmärksamhet på mig när vi jobbar!).
Om någon hjälper till och går med henne runt runt i skritt så går det ju bra men hon verkar inte så nöjd utan piskar med svansen och är märkbart irriterad på den som leder henne, hon vill liksom jobba ostört. Men släpper ledaren så går hon in till mitten (visserligen med öronen framåt, men ändå..).
Tömkörning har jag inte provat än. Har tillgång till gjord & tömmar men vet inte hur jag ska påbörja.
Några tips?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Precis så gjorde vårt russto då hon var yngre. Vi slutade longera henne då hon uppenbarligen inte gillade det. Istället tog vi hjälp av en duktig körinstruktör som visade oss hur vi kunde tömköra och tömlongera henne istället. Det gick mycket bättre och numera är hon superduktigt på tömmen.
Har en bra bild på detta men tyvärr ligger bilden på en annan dator.
Mandelman höll också på så förut vid longering, och kan fortfarande göra. Han fattade liksom inte vad det gick ut på.
Det absolut viktigaste är att inte ge upp. Hästen ska göra som du säger, men å andra sidan är det också viktigt att berömma mycket när den gör rätt, så att hästen förstår skillnaden mellan rätt och fel.
Vi testade också med ledare, men det gav väl ingen direkt framgång vad jag märkte.
För det första är det viktigt att man aldrig är framför hästen.
Om den går in till mitten kan man först pröva att använda longerpiskans handtag som en skänkel och trycka lite lätt mot hästens sida så att den går undan för "skänkeln". Men eftersom Wilda ju är en unghäst så vet jag inte om man kan göra så?
Annars kan du pröva att gå tätt intill hennes bog på en volt och liksom trycka på bogen så att hon flyttar sig undan för din vikt. Så att hon förstår att hon ska gå på en volt. Öka sedan avståndet mellan er succesivt. Målet är ju att hon ska kunna gå runt dig, men det kan behövas flera försök.
Eh..kanske lite flummigt förklarat (?) men ja.
Lycka till!
#2 bra tips, tack! ska prova.

Nu läste jag bara första biten om att hon inte vill bli longerad och svänger runt. Ett tips är att byta position. ställ dig/gå mot hennes bak. det inverkar drivande frammåt och bjuder inte in henne till att vända.
det är superviktigt att du aldrig hamnar framför en speciell punk (va kan man kalla den?), vet inte hur jag ska förklara heller. det är mer en känsla av att man ska stå på ett visst ställe i förhållande till hästen. äsch jag lägger ner, haha
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 det har jag aldrig ens tänkt på, tack, ska prova!

#5 du kan även förstärka genom att titta på hennes bakdel för att driva frammåt.
ser du att hon börjar vända (var uppmärksam på minsta lilla energiminskning i steget osv, det gäller att du reagerar i rätt ögonblick), så ta några kliv mot bakdelen, då lämnar du vägen frammåt öppen samtidigt som du driver och stänger vägen bakåt. händer det inte så mycket så förstärk med blick, peka och kanske t.o.m smacka eller veva med en repstump. viktigt att se till så hon inte tänker bakåt

Mitt bästa tips med unghäst som kanske behöver stöd för att hitta volten är att bygga upp ett voltspår i början. Antinge om man har det lyxigt och har en särskilt bygd plats för att longera eller har som de flesta normalare personer, en ridbana och spärar av en rund volt. Då kan man med rätt position trycka ut hästen och driva runt den på spåret, underlättar massor.
Försökte hitta bild på det Peppe beskriver som är riktigt viktigt, dvs rätt position. Finns i stort bromsande, icke invärkande och drivande position. Sedan gäller det att annvända kroppen rätt för att trycka ut hästen emot spåret, be om mindre volt osv. Se om inte gamla ridläror du har hemma eller biblioteket har inte har bilder på iallafall det förstnämnda, brukar finnas.
Jättebra tips alla, tack!
Jag har bara longerat "självgående" hästar förut som själv hittar ett voltspår och sedan håller sig där i alla gångarter, så det blev genast lite svårt när hon inte ville :P
Men nu kan vi nog lösa det när jag har fått så mkt tips och idéer. Som sagt, jag tror att hon vill lära sig, hon förstår bara inte riktigt.
Jag har först nu börjat kunna longera Harry, och han är 3½ nu på ett ungefär. Han vägrade gå ut på spåret, drog in mot mig och blev ståendes eller sprang som idiot ifrån mig.
Men så fick jag rådet att när han går mot mig fortsätta driva med pisken, så han går utåt, och när han börjar dra iväg utåt från mig bara "hänga kvar" i linan det tog 2 gånger innan jag fick honom att förstå och ju fler gånger vi longerat dess bättre går det.
Ska se om vi kan filma det eller om han blivit förduktig ^^
oftast så fegar man själv ur… jag drev inte tillräckligt och lät mig skrämmas när han tjaffsa emot, när jag fick stöd så klarade jag av det och kunde genomföra hela grejen ^^
Ska börja testa tömkörningen sen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#9 skönt att man inte är ensam om att ha envisa unghästar iallafall!
nu har jag inte läst alla andra svar, men jag har en unghäst och när han är på väg att svänga inåt mot mig så tar jag fram pisken mot huvudet, så han går utåt. detta har min dressyrtränare lärt mig. jag menar inte att man ska piska mot huvudet, utan mer "peta" ut,
har fått höra att den neutrala positionen är mitt för bogen.. ett litet steg mot huvudet verkar saktande och ett litet steg mot rumpan verkar drivande…

Utvecklar #12: Den som håller i linan ska aldrig stå framför bogen i förhållande till hästen, eftersom signalen då blir att hästen ska vända och gå åt andra hållet. (Men först saktar de förstås av.) Håller man sig precis bakom bogen och har antingen en longerpisk eller armen utsträckt så blir signalen drivande. Flaxa inte med pisken eller armen, håll den bara stilla. Vill du ha ett högre tempo så brukar det räcka att höja pisken/armen och eventuellt smacka lite. Vill man sakta av hästen så sänker man pisken/armen. (Jag brukar låta änden på pisken peka rakt i backen när jag inte vill driva hästen längre.)
Det kan ta några gånger innan hästen har lärt sig att läsa signalerna, så förstärk gärna med rösten i början. Och var konsekvent!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Idag provade jag lite av det ni sagt!
Hade mamma med mig som medhjälpare ;) Lät henne stå i mitten för att hålla i linan och driva med pisken när det behövdes. Själv gick jag bredvid Wilda, runt, runt, runt - tills hon förstod (i både skritt/trav). Sedan gick jag längre och längre ifrån henne och tillsist gick hon helt själv både i trav & skritt, åtminstone något varv i varje gångart.
Framsteg!
Hade tyvärr ingen som filmade/tog kort, men nästa gång kanske :)
Om jag kommer förbi en viss punkt på min lelle häst så stannar han. Jag driver först lite och ökar successivt om jag inte får en reaktion, så snart hästen reagerar så slutar jag driva. Nästa gång går det litet lättare.
Ska se om någon kan filma mig o harry när jag longerar nästa gång. o likadant vid tömkörning…. :D
Det enda problemet som kvarstår är att hon inte lyssnar på piskan övht. Man kan snärta hur mycket man vill, eller låta den "smeka" henne på bakdel/rygg - inte en min rör hon. Det är därför väldigt svårt att driva henne framåt om man inte är två.
Några tips på att få henne att förstå att piskan är ett "drivmedel"?
#16 Harry är inte det minsta rädd för pisken, har vääääldigt dålig respekt för den. Det finns flera alternativ, eller iaf två som jag tänker ta upp just nu.
nr1. Rappa till henne med pisken så det gör förjävla ont bakifrån så rörelsen kommer bakifrån och driver framåt….. jag gillar inte denna varianten, men folk använder den.
nr2. Börja driva smått, öka och öka och öka viftningarna, närmare o närmare om det behövs, Flytta dig så du driver hästen med hela ditt kroppsspråk, överdriv dina rörelser, kör bort henne från dig men hon ska ändå stanna i linan, var itne rädd för att inte göra perfekta volter, ta hela ridbanan i anspråk… Så gjorde jag med Harry…. o det funkade. När hästen flytta sig framåt för drivningen så ger man eftergift genom att sluta driva, nästa gång så provar man mer o mer eller på annat vis.
tipsar igen om ellen ofstads filmer som är jäkligt bra isånna här sammanhang ^^
#17 nr2 låter bra, ska prova :)
Hon är även ganska "respektlös" när man jobbar med henne. Hon försöker hela tiden gå ut till kanterna av paddocken för att äta, man får slita i henne ordentligt ibland. dessutom tar hon alltid ner huvudet såfort man släpper efter på linan, men hon gör ändå små framsteg hela tiden så förhoppningsvis lär hon sig snart…

#18 börjar hon äta så driv henne framåt istället för att dra i linan
Vad menar du med tar ner huvudet? Rycker hon eller bara sänker hon ner det? Att hon sänker huvudet är en positiv sak =) sänker hon för mycket och tappar energin så driv =)
#19 hon tar ner huvudet rätt ner i backen och letar efter saker som är ätbara :P
här. bild från ett löslongeringspass i somras.

#20 i det läget skulle jag driva framåt =)
ok, tack :)
det är just det som är svårt bara… att driva henne framåt. hon bryr sig inte om hur mycket man en viftar med piskan bakom henne. men såfort hon ökar det minsta så berömmer jag, så förhoppningsvis lär hon sig väl snart!
Jag tycker att du gör ett jättebra jobb med Wilda! Ni är så duktiga :)
Jag vet själv vilket helvete det var med att uppfosta och utbilda polly (och tyvärr hade jag inte så stor koll på vad jag gjorde) men på drygt 1½ år fick jag henne att gå från en människoätande barbar till en sadelvan ungponny som småbarn kunde rida, men longeringen lyckades vi aldrig med, så på den biten har jag inga tipps att ge.
#23 tack linda.. :)