Skillnad
Idag var det premiären på mitt nya 3 delade bett och vilken skillnad det var! Hade ett pessoa innan. Tänker nu, hur kunde jag rida på pessoa? Mitt nya bett är 1000 ggr bätte. NU känner jag vilken skillnad det är på pessoa och ett "vanligt" tränsbett. Nu fick jag kontakt med munnen, med pessoa känns det som att bettet inte ens är i hästens mun. Jag behövde knappt ta i tyglen för att han ska stanna, med pessoat ville han bara springa ifrån det.
Ta inte illa upp nu, ni som rider på pessoa, men vilken skillnad det är jämfört med att vanligt bett.

Haha, ta inte ut glädjen i förskott bara. ;)
Min häst är lika dan när man byter bett. Går skiiiiitbra de första 2-3 veckorna sen är hon lika jävlig igen. ;)
Hihi, närå! Grattis till dig. Det är kul med framsteg. Lycka till med det nya bettet. :)
Åh, vad glad jag blir när jag läser ett inlägg som går åt det hållet jag tycker är bra. :)
Vad kul, hoppas det fortsätter bra, lycka till. :)
#1 Det är därför man ska rida med olika bett och inte använda samma en längre tid. Bra att byta varje dag t.o.m. eller för olika ändamål/övningar.
Inte på alla hästar… Vår ponny blir jättejobbig när vi provar nya bett och börjar lägga tungan över bettet!
hihi. äntligen :D :D
haha nej, men jag är tyvärr en av dom som är emot pessoa xD
vad roligt för dej :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#4 för att bibehålla en "känslig" mun och kunna använda sig av minimala hjälper, så rekomenderas det att man ofta byter bett
kul att det funka så bra. Hmm #3 men om det funkar bra med att avndvända samma bett ska man ändå byta? För det har jag aldrig gjort på nån av mina hästar ändå har dom lyssnat bra.

Det är Torbjörn (någonting) som har kommit på att man skall helst ha tre olika bett till sin häst. Ett bettlöst och ett lagom skarpt och ett milt.
Men bara för det så bettyder det inte att det skulle vara bra för en häst. Vissa hästar trivs bäst med att gå på samma bett hela tiden.
Upp emot elit klassarna så rider elit ryttarana på samma bett igenom alla sina träningar inför en tävling.

Det är Torbjörn (någonting) som har kommit på att man skall helst ha tre olika bett till sin häst. Ett bettlöst och ett lagom skarpt och ett milt.
Men bara för det så bettyder det inte att det skulle vara bra för en häst. Vissa hästar trivs bäst med att gå på samma bett hela tiden.
Upp emot elit klassarna så rider elit ryttarana på samma bett igenom alla sina träningar inför en tävling.
Jättegrattis! Hoppas det håller i sig! :D
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Men dom byter förmodligen bett, när dom rider "vanligt" hemma.
Många har ett bett till träning/tävling och ett, eller ett par, annat, eller andra, bett till "vanligt".
Det har med "prägling" att göra.
Ett visst sorts bett gör att hästen VET att det är dags för träning/tävling=sköta sig och ge allt den har
Ett annatbett talar om för hästen att; nu ska vi köra.
Ett tredje bett talar om att; nu ska vi bara rida ut i skogen och ha kul :o)
Min shettis använder olika bett.
ridning= 3delat tränsbett el. oledat tränsbett
dressyr på töm= samma som ovan
tömkörning/körning= liverpool el grodbett
longering=kapson

#11 det jag menade elit ryttarna så vet jag om att inom dressyr så tränar man bara på kandar under hela tävlings säsongen. Då kör dom inte på något annat inte för än då säsongen är slut. Men då brukar hästarna få vintervila.
Vet om att hingsthållare har ju ett speciellt träns just då hingsten skall betäcka. Och de lär sig fort då dom skall få "komma till" =P
Vet ju om på flyinge så finns det en tjej som alltid tar ut hingstarna då det är dags för dom att hoppa upp på bocken. Så fort hon går in i hingst stallet så blir alla herrerna jätte glada och står bara trampar tills hon har gått. Lite kul faktis =)

Haha tack :D
Jag brukar inte byta bett speciellt ofta om jag ska vara ärlig, men min häst har ganska känslig mun ändå? Kanske är olika från häst till häst…Men får väl se nu hur det går med nya bettet.