"Blodsto"
Hej !
Såg tre annonser ang. att "rädda" tre islandsföl då mammorna är blodston.. Vad menas med att de är blodston ? :S
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=205378
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Ósk-hjälpen förmedler avlivningshotade islandshästföl från Island. Vi förmedlar föl till så kallade "blodston", ston som betäcks varje år och sedan under några veckor tappas på 4,5 liter blod tills stoet slutar producera ämnet PMSG (pregnant mare serium). Av blodet tillverkas sedan hormonmedicin för slaktsjur (kor, får & grisar) . När fölen är avvanda skickas de flesta till slakt eftersom de inte har någon fortsatt funktion i tillverkningen. Några av stofölen sparas och blir själva blodston när de blir vuxna.
Fannas med på http://neverneverland.se/horses/ en av annaonsernas hemsida

Var kanske lite snabb :)
Men hormonmedicin? Jag fattar inte till 100 
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Inte jag heller. :P Jag vet inte alls vad de handlar om :P Råkade bara se de på deras hemsida :) Verkar helt sjukt :S
Stona får föl endast för att producera det hormon som man utvinner ur deras blod. De tankas alltså på blod medan de utsöndrar hormonet ifråga. Fölen har ingen annan uppgift än att födas så att stoet producerar hormoner.
Det är ju då också så att det inte har skett något genomtänkt hingstval utan stoet har betäckts med nån hingst i närheten, typ.
Jag vet att det finns många åsikter om detta och att många vill rädda dessa föl till livet. Frågan är om det alltid är så bra…

#4# Klart det är bra att rädda fölen så dom slipper slaktas. Men felet var ju kanske att folk som kanske inte skulle skaffa ett föl köper ett pga ev slakt annars. Dom ser ju till att använda bra hingstar också.
Jag kan inget om detta med blod sto. Varför vill man ta deras hormoner? Är det till något "bra"?
Delad glädje är dubbel glädje :)

Dom gör medicin av det om jag förstått det rätt.
PMSG är någonting som bland annat läkemedelsindustrin är i behov av. Stona ger 4,5 liter blod (skadar inte stona, se det som att de "lämnar blod"). Fölen skickas till slakt om de inte säljs.
Ska jag vara ärlig (vill inte starta någon "men-vad-dum-du-är-som-tycker-så"-debatt) så tycker inte jag att det är så hemskt. Visst, det är ju inte så att jag är hyperglad, men fölen får ju ett dunderbra (om än kort) liv om man jämför med till exempel svenska grisar, kor, lamm med mera. Fölen lider ju inte det minsta. De föds och får leka med kompisar på stora ytor, fria som de ska vara! =) Finns ju till och med stall som är inriktade på slakt på Island.
Ser dessutom hellre att fölen får ett bra, kort liv än att de säljs "bara för att räddas". För i sådana fall blir det ofta så att vem som helst kan ta hand om fölet och sedan kommer på att de inte har tid, råd eller lust att ta hand om det när det väl kommer hit till Sverige. Kan ju säga som så att jag har sett måååånga annonser några månader efter denna period med just "XXXX säljs på grund av bristande intresse. H*n var ett av de föl från blodstona på Island." Inte bara en annons alltså, utan det kan vara upp amot 8-10 st av de drygt 25-30 föl som kommer hit..
Men, men, min åsikt bara. =)
#8 håller med dig där.
Dessa föl hamnar många ggr väldigt fel, eftersom de säljs mkt billigt.
Hur är det egentligen med hingstvalet till dessa sk blodston? Jag har hört att det inte finns ngn planering av hingst what so ever.
Typ fribeteckning, med första kandidat som dyker upp, är det så Juve?
OM, det är så, blir dessa föl då "ostammade", alltså skrivna som okänd härstamning?
Att detta görs, låter säkert hemskt i vissa öron, men finns det inget annat vis att få fram denna medicin så är det ju så.
#8 Tack för info!
Jag kan hålle med om att i många fall är det bättre att låta slakta en häst i stället för att rädda den. Har många gånger sett den räddade hästen ute på annons igen efter ca 2 månader. Och i det nya hemet har den fått stanna i 2-3 månader. Vem ska hästen lita på?
Delad glädje är dubbel glädje :)

#9 så trodde jag med det var, men om jag inte minns fel så finns det inga dåliga hingstar på island…
De använder ofta vettiga hingstar. Stona vet man ju dock inte så mycket om…
Och ostammade blir inte hästarna, eller ja, de får registreras som islandshästar även i Sverige oavsett om de har känd stam eller inte. Efterso det bara finns islandshästar på Island så är det ju ingemn tvekan om att hästarna därifrån är renrasiga. ;)
Men fölen går ju inte till spillo om man säger så, till skillnad från här finns det gårdar som föder upp hästar för slakt på Island. Och fölkött är en delikatess där. De har ju ett kanonliv den tiden de lever, går ju fria och halvvilda på stora ytor.
Att skiljas från mamma, sättas på ett flygplan och flyga i fyra timmar, troligtvis åka transport en längre sträcka och sen hamna i ett helt nytt hem, i ett totalt främmande och annorlunda land, och dessutom (oftast) helt plötsligt ha en massa kontakt med människor, det tror jag de flesta kan förstå hur extremt stressande det kan vara för ett föl.
Även jag har sett ett flertal annonser på dessa föl inom några månader efter ankomsten till Sverige.
Så ja, i vissa fall kan nog slakt vara att föredra för dem.
Faktum är att jag har svårt att tro att det är så värst många som tänker köpa ett föl från Island och sen upptäcker dessa slaktföl och väljer att köpa ett av dem. För vill man köpa ett föl därifrån så har man oftast ett syfte med det. Man vill ha en viss stam, eller nåt föl som har chans att bli riktigt riktigt bra.
Och då är nog inte slaktfölen de bästa att välja. Vilka hingstar som använts får man oftast reda på. Men stoets stam vet man väl för det mesta inte om alls. Och är man då ute efter ett speciellt föl vill man garanterat veta om stoet har bra stam och/eller presterat nåt. Så ja, jag tror tyvärr att de flesta som köper slaktföl gör det mest för att rädda dem.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
känner dessvärre till folk som köpt in just sånna föl, bara för att dom är billigare…

#13# Dom är inte billigare än vanliga föl på Island. Och så är det ju samma resa oavsett om det är blodsföl eller födda hos en uppfödare.

Annonserna är ju inte ens aktiva längre..
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#14 Ja, personligen har jag ju ingen aning, eftersom jag aldrig varit i den svängen själv, men enligt personen ifråga så hade h*n fått köpa fölet billigare just för att det var ett sådant föl.
Beror ju helt på vad för föl man jämför med. Klart de är billigare än ett lovande föl med stam och gångarter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

http://www.neverneverland.se/horses/
Här är deras hemsida iaf.
#17# Klart att det kan skilja några tusenlappar på ett väldigt lovande föl. Men dom brukar ju kosta mellan 4-7000 kr oavsett var dom kommer ifrån har jag sett i annonser. Sedan tillkommer ju den dyra frakten över eftersom dom måste flygas hit.
Men man ska inte skylla på att det är synd om dom för att dom måste komma till ett främmande land. För det får ju även dom sk lovande fölen göra. :)
Är man sugen på att köpa ett föl så ser jag inte något som hindrar att man kan hjälpa just ett "blodföl". Eftersom dom har en bra pappa oftast med bra Blup och så som du förklarade sist vi hade detta på tapeten för ca 1 år sedan.
Nu är det ju värre för dom som jobbar med detta eftersom den som var mycket drivande i det här och även åkte till Island för fölens skull tydligen har dött ung också. :(
#18 Nja, ett mer lovade föl får du ge runt 15-20 000 svenska för. Idag. Så det är allt lite skillnad. ;)
Och ja, pappan är oftast fin och med bra stam. Men vad vet du om mamman? Inte ett dugg. Och ett föl får gener från två håll. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#19# Inte när jag tittat på annonser från Island. Det är oftast då unghästar som man då även kan få dräktiga i det prisläget.
#20 - Jo, men frågan igen - hur lovande är de? Hittar du en mycket lovande unghäst (speciellt dräktigt sto) så får du ge betydligt mer än 15-20.. Ett sto som är som "vilket som helst" och som man bara har slängt in med vilken hingst om helst blir ju givetvis billigare! =)

#21# Det kanske också beror på vad man menar med lovande. En helt vanlig isis med normal stam är den vanligaste som vi "medelsvenssons" köper. Som jag tex. Jag har inga förhoppningar eller funderingar att tävla. Då passar en vanlig isis mig och många andra. Men du är ju mer inriktad att kanske vilja tävla inom loppet av några år kanske då måste du ju hitta en mer lovande häst. Och då givetvis betala mycket mer också. :)
Nej, precis. Ska man "bara" ha hästen till skogsmulleridning så kan ju en "vanlig" häst räcka, men har man planer på att ta sig ut på tävlingar, visa hästen med mera vill man ju vara säker på att hästen håller och har bra meriter på moderns och faderns sida! =)
#20 Jag pratar inte dräktiga ungston, utan föl. ;)
Och med lovande menar jag en häst lämpad för lite högre tävlingsklasser och/eller avel. Ingen skogsmullehäst. Men ja, de flesta föl du hittar annonser på är ju med största sannolikhet i den lägre prisklassen. Eftersom det är de fölen de inte vill ha kvar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Precis och dom räcker gott och väl åt oss vanliga som inte är intresserade av att rida högre klasser och tävla. Det var det jag menade.
#25 Jo men då kan man ju lika gärna köpa ett föl i Sverige om man nu ska köpa ett föl. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#25# Om man ändå ska köpa ett föl som är passat för oss som inte ska tävla så ser jag inget fel i att köpa ett blodsto i stället för att ge lika mycket för ett föl här i Sverige. Man gör en god gärning och låter fölet få överleva. Ser absolut inget fel i det.
personen jag talade om, köpte INTE för att "vara snäll och ge hästen en chans här i livet" hon köpte den för att den var billig och hon fick erbjudande om att den skulle stå kvar på island för betäckning.
Hästen är alltså köpt som föl (undan blodsto) ska stå kvar på island 3 år och är dräktig nör hon kommer hem, detta för en "billig" summa.
H*n tyckte att h*n gjort en jättebra affär. Stoet som kommer hem ska visas och användas i avel, vad jag har förstått…
#28 - Nä, så kan man ju givetvis göra! =) Men vad händer om hon får taskiga resultat sedan?

#29# Vad menar du med taskiga resultat? Hon kanske inte ska tävla. En tanke bara.
Sedan finns det ju inga garantier att ett "lovande" föl ger några bra resultat sedan heller. Så jag håller fortfarande på att det spelar ingen roll om man köper ett blodsto eller inte. :)
#30 - Citerar #28: "Stoet som kommer hem ska visas och användas i avel". Alltså taskiga (dåliga, sämre, inte så bra) resultat när hon visas.

#31# Den raden missade jag. :)