Olycka!!
Va nere i stallet idag, då kommer hon in genom dörren och ska ut och rida, gör iordning hästen och drar, jag lämnar stallet och åker hem. efter ca 10 minuter kommer svärfar ner springande och säger att de hänt en olycka med häst. jag förstår att de är hon, skyndar mig ner till stallet och ser henne liggande på marken med två ambulanser och en brandbil bravid sig. hon är svårt skadad och är medvetslös…och detta skulle vara hennes lyckligaste dag på hennes nya häst! kände att jag ville skriva av mig…

Vad hände då? Ramlade hon av eller sprang hästen på henne?

guud va hemskt :/ , stackars hon ..

men herregud vad hände

Vem e hon ??? El jag har missat något ?
Har du hört hur det har gått med henne ?
usch, så heeemskit :/
nej, usch! :(
Hon rasade av…och fick hästen över sig. har inte vart vid medvetande nå och ligger nu nedsövd och ska troligtvis åka till uppsala.. har blödningar i hjärnan och ena lungan är trasig. detta är alltså en tjej i samma stall som mig. och hennes häst flyttade hit i söndags, då detta skulle vara deras första tur ihop. vill inte näna några namn..

Men herregud! Va tragiskt , fy hoppas hon klarar sig..
usch, vad hemskt :/

Men nej va otäckt ! Att allt kan gå så fel, håller tummarna för henne ! :/
Josefinejumpforjoy.blogg.se

nej, men usch vad hemskt! Hoppas hon blir bra!
Hon är nu i uppsala…fick åka inatt! stämningen i stallet är låg och alla är ledsna..alla i stallet är nya, den första hästen kom för ca 1 månad sen, så ingen känner direkt varann heller…men alla är ledsna över de som hänt, vi pratar om det och alla finns där för varann.. vi som inte var med om olyckan skall rida ut idag! känns jobbigt..
TÄNK PÅ DE NI SOM RIDER, RID INTE ENSAM! DE KAN HÄNDA SÅ MKT!

Förstår att det är jobbigt. :(
Är det ett nytt stall eftersom alla är nya? Hur har det gått med hästen? Har flickan vaknat upp än? Hur gammal är flickan?

Men usch och fy så hemskt! :'(
Men… Att inte rida ensam är väl lite att ta i…?
#13 ja hon äger stallet har nyss flyttat dit själv så därför är alla nya! hästen verkar må bra, hade enbart ett litet sår på ena frambenet.. nej hon är fortfarande nedsövd, törs inte väcka henne…eftersom jag inte känner henne så väl då hon kom i söndags så tippar jag på att hon 25-30 nånting..
#14 Jo men jag mena att de kan hända så mkt.. det va ju bara tur i oturen att denna olycka hände på vägen så folk såg henne..hade de vart i skogen och hon vart liggande medvetslös vad hade då hänt..?? tycker att de är så otäcket, speciellt på en ny häst!

usch.. stackars tjej :(
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#15# Vad tror ni hände då? Att hästen reste sig och dom föll båda två eller? Är hästen ung och inte riden så mycket?

Gud vad hemskt! :(
#17 En som såg olyckan sa att hästen vart rädd för en mc och reste sig, slog över och landande på tjejen…men ingen vet ju säkert då hon va ensam och var medvetslös då vi kom fram till henne.. hästen är 7år och skall vara riden en del, men ingen vet säkert de heller då hon åkte själv och tittade på hästen, så kom hästen i söndags så jag vet tyvärr inte.. ingen hann prata med henne speciellt mkt om hästen så vi vet inte så mkt,, sorgligt nog.
Fy så fruktansvärt hemskt! Håller tumamrna att allt går vägen m henne..
ja mkt kan hända när man rider o allra helst när man är själv…tänker ofta på det när jag o Ludde drar iväg t skogs o ingen vet vart vi rider..har ju ALLTID mobil med man kan ju skadas så pass så att man inte kan ringa o då kanske ingen hittar en innan det är försent!
Tänker på er!
#20 Precis…tänker som dig!
Jag befinner mig i Dalarna nu, och har just gått runt o läst på södrans hemsida o så.. Hon var 28 år :/
"På tisdagskvällen, klockan 17.45, fick larmcentralen ett larm om en ridolycka i Gubbo.
Det var en 28-årig kvinna som föll av sin häst och slog huvudet så hårt i marken att hjälmen sprack. Ambulansen tillkallades, men personalen ansåg att skadan var av den omfattningen att en helikopter fick flyga kvinnan till Uppsala Akademiska Sjukhus där hon nu vårdas på neurokirurgiska avdelningen. Tidningen har varit i kontakt med sjukhuset, men fick inga uppgifter om patientens tillstånd."
Så står det på hemsidan…

Oj, herregud vilken smäll det måste ha blivit om hjälmen sprack också.
Ja, man får vara glad att gobban och jag åkte åt art sitt håll när han slog över. Burr!
Vi får hålla tummarna att hon vaknar och är välbehållen den stackars tjejen.
Rida ut själv gör man ju men när det är första gången på nytt ställe och även en ny häst så kanske det var lite dumt.
ja vi alla håller tummarna och hoppas på de bästa! har tyvärr inte hört nå mer än att hon skall röntgas igen. tror de va magnet röntgen som skulle göras…kom igen tjejen kämpa!! 

#14: Det är jätteviktigt att alltid vara minst 3st när man rider ut, oavsett vad. Ta även med mobil!
Hoppas att hon mår bättre snart :/
#25 Om det bara finns 1 ridhäst i stallet då och inga hästar i närheten?
Min medryttarhäst o hennes föl (2 år nu men kallar henne fortfarande föl :P) står själva i ett stall med två boxar. Jag rider alltid ut själv på Windy (mamman) och har gjort i 4 år. Några enstaka gånger har jag ridit med en arabvalack och några gånger med en arab/fjordkorsning - men annars ensam. Inga problem hittills.
Har alltid med mig mobil, alltid hjälm, är det höst/vinter eller jag rider när det är mörkt/skumt ute har jag reflexer på både häst och mig själv.. Visst skulle jag föredra att rida i grupp men alla har faktiskt inte tillgång till det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#26: Nej okej, men om man ligger medvetslös i ett snår får man väl skylla sig själv då ^^. Nejmen det är vad jag har lärt mig av folk jag ser upp till och jag tänker hålla mig till det (: .
#26 ställer samma fråga som dig, om man inte har tillgång till sällskap? Ska man inte få ha häst då? Visst, olyckan är jättetragisk, men vad kunde ha blivit annorlunda om hon haft sällskap?

Jättejobbig olycka, hoppas tjejen klarar sig!
Det är alltid en risk att rida ut ensam, men man kan ju inte leva i konstant skräck att nåt ska hända. Jag brukar tänka såhär när jag rider (alltid ensam, eftersom jag bor ensam): "Är jag medveten om att det här kan bli det sista jag gör i livet och är det värt det? Ja." Mer än så kan jag inte göra för att motivera mig att rida ut, jag är införstådd med riskerna och det enda alternativet är att inte rida alls.
Tror att många glömmer att ridningen är farlig, så det är inte fel att påminna sig själv ibland, tycker jag. Men det handlar ju också om förhållandet till hästen, om man litar på sin kamrat och om man vet att han/hon reagerar på vissa saker, etc. Ju bättre man känner sin häst, desto säkrare borde man vara…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

*kämpa kämpa kämpa* Tänker på er andra som också står i samma stall

Usch! Hoppas det går bra fär henne!
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Usch vad tragiskt!
#27 Vissa har ju som sagt inget val. Ska man strunta i att rida ut då om man inte har sällskap? Tvinga hästen att trava runt runt i en paddock varje dag istället?

Jag rider till 90% själv när jag rider ut. Det man kan tänka på och vi hade som regel i ett stall jag stått på tidigare är att döpa rundorna och sedan skriva hur dags och vilken runda man rider.
Då har man ju lite att gå på iaf.
#33. Hur mår Windy nu, Anna? *ursäkta trådkapningen*
#35 Frisk och ridbar =) Nästan helt igångsatt av Anna.

Håller alla tummar för tjejen.
Tyvär skulle nog hon o hästen känt varandra bättre innan hon gav sig av på egen hand. Sen behöver ju också nyflyttade hästar en tid på sig också innan dom kommer till ro med sig själva.
Marsvin 4-ever
.

#34# Så gör min medryttare med. Skriver på en lapp när och vart dom red ut eller sms:ar till mig. Utifall det händer något även om dom är två.
#36. Ska vi rida någongång. Ska bara kolla med veterinären osv, om det. Då han blir fulare i kroppen för varje dag, nu ger vi han extra mat med tanke på vad han har tappat i muskler!
"27 man kan ju alltid skriva på tavlan eller på en lapp om vart man ridit så att alla vet att om man inte är tillbaka efter några timmar så har det kanske hänt något!
Har inte heller tillgång t ridsällskap men låter inte bli o rider för det men tänker tanke n mga ggr att man är bra dum som tar sig ut själv o rider…menmen har man inget val så har man inte! Mobil alltid med och när jag kommer på det så säger jag till min man vart jag rider…
#39 Vet inte hur mkt jag får rida i sommar - Anna ska läsa vidare på högskola i höst ju och kommer då antagligen lämna hästarna åt mig, som när hon var på Costa Rica. Så i höst kan vi rida om inte annat ;)
Förlåt för trådkap!
Hur går det för tjejen?

Ja hur går det för henne ?

Hemskt.. :/
Hur är det med henne nu?? :(

Någon som vet ????
Undrar också!

putt
tyvärr så är de inte mkt till förändring där inte…=( hon är fortfarande medvetslös….har inte hänt nån ting!
Vill bara komma ner till stallet och se henne där,frisk och kry…tänker på dig gumman!

Oj! Ligger hon fortfarande medvetslös!!! Då är det verkligen illa. ;(
Håller dom henne konstigt sövd då eller är det "av sig själv"? :/
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det är inte ovanligt att de håller personen nedsövd vid en skallskada.
Det man kan göra om man rider själv är att alltid berätta vart man tänkt rida ngnstans..
Jag har heller ingen att rida ihop med även om jag önskar att jag hade..
Hon är nedsövd gradvis men också medvetslös. dom säger att hennes medvetslös het ligger på skalan 3-4 och mellan 1-3så är man kontakt bar så de är bara att hoppas nu! Håller tummarna för dig!
usch o fy vad hemskt…håller tummarna för henne…
http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article334120.ece
Jag hoppas det går bra för henne… Vilken mardröm..
Ja verkligen.. har inte hört nå nytt..
ush fy tusan va hemskt :(

Hoppas det går bra tillslut…

Fyyy hoppas hon vaknar snart
#54, låter ju ändå som om det kan finnas en god chans, en bekant till mig låg nersövd med en hjärnblödning där räknas skalan mellan 1-8, när man är en 8a är man hjärndöd, hon var en 6a…
men hon vaknade! och det hoppas jag att din kompis också gör snart!
hoppas hon vaknar snart :(
Vi hoppas hela tiden! Alla håller tummarna att de ska gå vägen! Gumman,Vakna och må bra! 
Har läst hela tråden, det är hemskt när olyckor händer! :(
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

TÄNKER PÅ DIG

hoppas att det löser sig:/

Har läst hela tråden. Usch vad hemskt =/ Hoppas hon någon dag vaknar och blir återställd. Tänker på er i stallet där och på tjejen!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Är hon FORTFARANDE medvetslös? :O

Tänker ofta på henne samt håller tummarna att allt skall gå vägen så att hon kan komma tillbaka.
Marsvin 4-ever
.
Men usch!!! vilken hemsk olycka.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
himmel! stackars tjej o det låter ju som att det inte var hästens fel utan vart rädd helt enkelt kanske mc körde rätt fort med.
Jag rider gämnt själv detta pga att jag inte har nån annan att rida med, mobilen är med o jag ringer o säger nu ger jag mig ut o där rider jag är jag inte tillbaka om 1.30 min ta bilen o åk. Har hjälm å väst.
Hon har öppnat ögonen men är inte vaken mer än en liten stund. Äntligen nå positivit!! Kom igen Johanna!!

De är en farlig sport vi håller på med, de får man aldrig glömma!
hoppas att hon kommer igen!
Ja de hoppas vi verkligen! Kom igen Johanna, Dollan vill gärna att du borstar henne igen….;(…Vakna nu gumman och må
Usch så hemskt :(
Det har hänt 2 dödsolyckor på häst där jag bor. Ena red iväg själv och hittades brevid sin häst utanför ridhuset. Hennes huvud sprack och gick inte att rädda. Ingen vet hur eller vad som hände. Bara att hästen stod brevid henne när hon hittades.
Den andra blev klämd mellan hästen och ridhuset när hon red inne i ridhuset. Tyvärr red hon utan hjälm.
En bekants mamma höll på att mista livet när hennes häst blev rädd för en bil och hon flög av och blev trampad på i ansiktet och över kroppen. Hon låg medvetslös länge men överlevde. Blev sjukpensionär men lever ett ganska så normalt liv idag.
I vårt stall skriver vi alltid upp klockslag vi rider ut och vilken tur vi ska rida, även också hur länge vi planerar att vara ute. Just för att någon ska kunna veta vart dem ska leta om någon försvinner.
Håller tummarna för Johanna..
jag vet vem tjejen är då vi haft häst i samma stall (där hon har sin häst) hade honom där i vintras/våras tillsammans med dom, och även ridit rätt mycket med henne..
pratade med hon som äger stallet idag, hon är flyttad från uppsala nu, hon andas själv.. men är fortfarande inte vaken, har rört vänster hand lite, plockat med fingrarna oså.. och hon hade öppnat ögonen ett tag, men sen inget mer…..
jag hoppas verkligen att det ska bli bra!

jag rider jämt själv , vi har 3 st ridhästar men jag är helt ensam i stallet. så jag rider jämt själv och mobilen har jag med mig ibland , är inte så noga med det . har ridit där i närheten där hon ramlade av men de var ett tag sen jag red där … hoppas verkligen hon blir bra snart!
vad hände med henne?
Jag hoppas att tjejen blir utan men…
Sen vill jag bara säga att det är farligt att leva.
O som det har ståt att hästen var ny, Då tycker jag att man är på ett inhägnat område eller leder hästen,så man ser hur den reagerar för olika saker..
Jag har ingen o rida med, är ute mycket på nya vägar.o har aldrig tänkt i dom banerna att det är livsfarligt med häst..
Då är det väl värre att promenera på vägrenen, Du vet inte om den bilföraren som du möter när du kommer traskande, är FUl, Får Yrsel,Får pugtering.Ja listan kan bli lång..
Så det är farligt att leva--------------------------------
Lena.P är jag i verkliga livet.

Var en dödsolycka här för några år sen också, var en liten tjej (8-10 år?) som dog. hennes mamma gick bredvid hästen ute i skogen när den blev rädd och skenade. flickan fastnade i stigbygeln och släpade under magen på hästen som trampade och sparkade henne flera ggr i huvudet…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#80 Nejmen, gud så hemskt! :O

#80 ja det är ju inget som säger att det är säkert bara för man har sällskap. gud vad hemskt.
vad har hänt med hästen? är den såld+

#82 det var en ridskoleponny…. men jag tror att den är såld. var annars en av de snällare hästarna på den ridskolan. min kusin hade den som sommarhäst året innan detta skedde.
Flickans storasyster hade en d-ponny som de sålde efter olyckan, klarade nog inte av att ha häst längre
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hoppas hon fortsätter åt rätt håll nu eftersom hon verkar må liiiiiite bättre iaf. Håller tummar!
Ha en bra dag!

Gud vilken mardrömm! Hoppas med allt att hon blir bättre och vaknar upp!
Självklart är de jätte viktigt att alltid ha med mobilen om någoting händer och sälskap e ju alltid bäst men de e ju som sagt inte alltid man har tillgång till de. Visst är ridningen en farlig sport men att hela tiden gå och tänka på att man kan dö när man rider själv är inte rätt om man skulle tänka så skulle man ju inte våga gå utanför dörren med tanke på hur mycke hemskheter som kan hända bara du e på väg till stallet tex. Man skulle önska att alla olycker skulle bli ogjorda. Tänk också på hur mycke bra grejjer som sker i ridnigen. De verkar alla glömma bort.

Är hon fortfarande medvetslös? Efter mer än en månad? :O

Är det nån som vet hur det gått?

hur har det gått för henne?
hur mår hon? puttar upp

Puttar upp jag med
Ingen som vet hur hon mår?
Putt Putt
Ingen som vet hur det är med henne ?
putt
Uschuschusch!
Vad hemskt, håller tummarna för henne! :'/<3

mellisen eller ssofiahedman är det väl som möjligtvis kan svara…
Hoppas att de kunnat väcka tjejen och att hon mår efter omständigheterna bra.
*** Kärleken övervinner allt ***

putt

ingen som vet?

Hur mår hon nu?
Ha en bra dag!
puttt
nu vill vi veta… Hur mår hon?
putt?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Putt
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Länge sedan mellisen var inne nu, så puttarna gör nog inte så stor skillnad..
Skicka ett PM till henne istället, och länka till den här tråden. Så ser hon det nästa gång hon loggar in, och tråden behöver inte puttas upp hela tiden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oj så lång tid det gått sen jag svara på era frågor.
Hon är kvar på sjukhuset och sitter tyvärr dock i rullstol, och höger sida vill inte följa henne.. närminnet funkar inte så bra.. Bara att hålla tummarna kvar nu!
Oj, stackars tjej! Vilka hemskheter som kan hända en! Hoppas att hon kommer tillbaka och blir starkare i sidan!
Då håller vi tummarna för att rehab går så bra den bara kan göra.
Kroppens läkekraft är många gånger enorm och olika delar av hjärnan kan "ta över" till viss del.

Håller tummarna för henne och hoppas att hon kan bli återställd.

Samt att hon har dj**vl anamma. Och är fast besluten att hon skall komma tillbaka. Då kan man försätta berg.
Håller tummarna.
Marsvin 4-ever
.