Fotodag, totalt misslyckad!
Var till stallet igår med en kompis, i hopp om att jag skulle fånga lite snygga ridbilder med systemkameran när hon red min poni, Órion. Givetvis började det skymma precis när hon suttit upp på honom… Så det blev till att använda blixt, fick några bilder, men ingen vidare bra ridbild.
Här kommer det en bild iallafall, när han gett med sig och släppt på högersidan.
Gah, han har så vacker hållning med sin kraftiga hals!

Ni får ursäkta, men det råkade komma två likadana inlägg av någon anledning :S
Vad är det för bett?

Det är ett Globus Isländskt stångbett 2-delat ^^

Bilden är kanske missvisande? Men det ser ut som han har kraftigare underhals än överhals? Och i mina ögon går han inte alls bra.
Ser fram emot bättre bilder. Tyvär var inte denna bild bra.
Marsvin 4-ever
.

#4 Tycker lite så jag med, men det är så himla svårt att se hur det är egentligen på en bild också. Kanske bättre med en helhet på hästen? :)
Men hur ser bettet ut när det sitter på, utan tryck från handen. Är skänklarna rakt ner då? För i så fall känns det som att ryttaren tar för mycket i tygeln, det där kan inte vara så skönt för hästen då… Men ska det inte vara så är det kanske inte obehagligt…
Känns taskigt att klanka ner så mycket, men det är också intressant att veta med bettet. Det finns så mycket bett på marknaden, och kan man lära sig ngt nytt är det bra.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag håller med dig litegrand faktiskt.
Ser ut som om ryttaren håller alldeles för hårt på det där bettet, skaklarna ska hänga betydligt mer, jag gillar den inte alls.
Men det är en väldigt fin pålle!

Det är inte skänklarna det hänger på, det är kedjan där under, och den ska vara tillräckligt lös så att trycket från den lättas så fort hästen lättar. Bilden är dålig men Linda som rider tar just i tygeln, och han har ännu inte släppt då han biter mycket hårt i höger, alltid! Men hon släpper givetvis så fort han gett med sig.
Här kommer det en till bild, oerhört dålig, ur fokus och allt.. Men.

Ska även tillägga att jag alldeles strax ska ner och rida, dock på en kompis häst. Och hon ska rida på Órion. Idag byter vi till vanligt 3-delat då han bråkar alldeles för mycket och är för hård i mun när han har stångbettet som han tidigare var så fin och mjuk på, man hade ingenting i handen tillskillnad från nu. Så bråket och det faktum att han knappt lyssnar alls på stång nu beror nog på att det är dags för betselbyte!

#8 Lycka till. Hoppas det blir bättre.
Min kritik var menat i all välmening. Ser fram emot bättre bilder. 
Marsvin 4-ever
.
skulle gärna se en hel bildpå hästen i form.
mkt svårt att se på den första bilden, då det mer ser ut som att han "knäcker av" i nacken och alltså inte alls jobbar med ryggen.
jämför man med andra bilden, förstärks just detta, då det ser ut som på bilden att han saknar muskler över ryggen och korset.
Men detta kan ju ha med konstig fotovinkling att göra :o)
Fler kort på hela hästen och när han arbetar, både i skritt och trav :o) Väldigt söt häst

#7-8
Jo jag vet, men kedjan späns ju när skaklarna är bakåt = lösa skaklar vill jag se :-)
Men bild 2 som du visade upp är way more better!
Försök fota när det är ljusare bara, (eller ja, JAG tycker inte om foton med blixt, det blir så.. skarpt?) :)
Hur lyckas du hålla pålle i så bra hull? Min ser ut som en tunna på fyra ben - pinsamt! :(

#11 Yes, men har på senare tid haft väldigt lös kedja, då en ridinstruktör bad mig att ha det. Han vad helt klart less på bettet, det märktes igår när jag bytte till vanligt 3-delat äppelbett. Använder helst äppelbett då min gamling har ganska dåliga tänder. Hursomhelst, var han helnöjd under hela ridturen. Krävde inte heller så mycket då det ibland behövs lite busridning :-)
#10 Måste tillägga att han haft mycket problem med ryggmuskulaturen i flera år. Vi använder hela tiden en pad under sadeln som ska hjälpa honom att bygga starkare muskler så inte sadeln är i vägen. Det har hjälpt men sen sensommarn har jag märkt att han blivit allt mer muskelfattig på ryggen, vet ej vad detta kan bero på. Men vi jobbar iallafall mycket på volt både i skritt och trav. (Dock inte alldeles för mycket då han har spatt)
#11 Och ja, jag tycker det är trist att fota med blixt, vill ju ha ljusa dagsbilder, men lite svårt när man slutar skolan såpass sent att det hinner börja skymma :( Men ska försöka fånga lite bilder till helgen om Linda har tid att ställa upp som ryttare.
Órion var smällfet när vi köpte honom, han var helt omusklad, kunde varken tölta eller galoppera. Eller ja, han orkade snarare inte. Men nu har vi haft han i 9 år.. Och han blir aldrig riktigt tjock. Inte ens när han går på sommarbete.. Det är lite mystiskt faktiskt ^-^
#12 ett tips är att arbeta honom på töm, då han får chansen att jobba med ryggen fri från sadel/ryttare…
Om han har gått från smällfet-musklad-omusklad kanske sadeln inte längre ligger bra på honom och ni har kommit in i en "ond cirkel"?

Ta några bilder på honom i helgen där han tömkörs utan sadel och ryttare.
Det skulle vara kul att se.
Marsvin 4-ever
.

#14 Hade ingen möjlighet att komma till stallet i helgen.. Men kan göra'tt under veckan. Vi tömkör honom som sagt med jämna mellanrum även om jag måste erkänna att jag blivit lite dålig på det sen i våras. Jag ska gå kurs i helgen för en av sveriges toppryttare vad gäller Islandshästar, så jag ska kolla med henne om hon har några råd som kan vara bra för oss två!

#15 Låter ju kanon att du kan få tips och råd av henne.
Marsvin 4-ever
.