Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 4783 ggr
Tywysoges
0

Nybörjare

Jag har precis börjat på en kurs där vi ska få lära oss köra häst. 

Men jag är helt ny på allt detta, men det är en dröm för mig att kunna köra.

Det jag undrar är: 

Vad har man för huvudlag när man kör? Är det ett speciellt träns? Vad kör man på för bett? 

Hur vet man vad för sele man ska ha? (Har förstått att man ska ha lös brösta, draglinor och svängel) 

Om man har en sele, passar alla vagnar till den då? Eller är det olika selar till olika vagnar? 

Vad är en bra första vagn?

Visa gärna bilder för jag kan inte alla termer (vet t ex inte hur en rockard ser ut, trots att jag hört ordet flera gånger).

Tack på förhand!

dijete
0

Man kör oftast på vanligt två delat bett.

Jag köpte en ''gammal'' sele som dom använde för i tiden dom är mycket mer säkrare och bättre än dom nya.

Nej, det finns ''remar'' på selen som man fäster runt vagnens stag som går framåt mot selen.

En Sulky.

Mixie
0

1. Om du bara ska köra hemma eller för skojs skull kan du ha ett vanligt ridträns. Bett finns det ju mängder men jag föredrar rakt eller 3-delat.
2. Det finns en hel del olika selar att välja mellan och även där beror det på vad du vill syssla med för typ utav körning. Besök gärna Gotlandsruss.ifokus, där finns en artikel med selar.
3. Det finns olika selen till olika vagnar men om du har en vanlig remsele kan du använda den till nästan vilken vagn som helst.
4. En bra första vagn är väl en smidig rockard, just för att den är tvåsitsig så du kan ha med någon i vagnen.

På bilden: Rockard fastspänd i vanligt travsele =)

//Mickan

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 En sulky kör man snabbjobb/lopp med.. inget man använder i skogskörning och dyl med…..

Hmm nu beror på om du vill ha en vanlig Bröstsele eller en travsele? :)

Jag kör ju själv trav och jag rekomenderar starkt dom selarna … (Remsele eller QH-sele)

Jag har provat och träna lite med en vanlig bröstsele.. men jag tyckte att det känndes så osäkert att köra med dom :S

Och Huvudlaget och ett passande bett till..
sen så använder jag rockard då jag kör i skogen och motionerar ponnyn..
och en speedcart då jag kör intervaller … och en sulky vid snabbjobb eller vid tävling

Tywysoges
0

Så när det gäller huvudlag/bett så kan man resonera som likadant som när man rider.

Användning.. tjaa.. förhoppningsvis så småning om tävla lätta klasser marathon, köra på bröllop,  uppvisningar mm… om allt blir som jag tänkt mig :P

Blir inget trav, tanken är att hästen i selen ska vara en Welsh Cob

Mixie
0

#4 Då skulle inte jag välja en travsele utan en mer "dragvänlig" sele. Om jag var du skulle jag gå in på GiF och ställa samma fråga där för det finns jättemånga superduktiga körkuskar där :)

//Mickan

Silenos
0

Inne på shetlandsponny.ifokus finns också många trådar om körning/selar /vagnar.

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du ambition att lära dig köra klassisk, alltså dressyr- precisions- och maratonkörning, så ska du slopa allt vad travutrustning heter. Dessa används inte till tävlingskörning utan till att dra lättmetallssulkys på preppade banor. Trav ska inte blandas ihop med klassisk körning som begrepp, för det är helt olika. Det enda som är samma är att man sitter i en vagn efter en häst och styr med tömmar. (Inget ont om trav alltså, men det är inte detsamma som körning.)

En bröstsele med lös brösta, draglinor och baksele är ungefär minimum för att komma ut och tävla. Det finns flera prisklasser att välja mellan och de billigaste till B- och C-ponny ligger på runt 1700:-, men håll i åtanke att man får det man betalar för. En lite dyrare sele bör vara hållbarare och ska du tävla maraton så vill du ha så hållbar utrustning som möjligt.

Det finns fler varianter av selar, t.ex. det som säljs i ridsportsbutiker som bröstsele (har fast brösta), loksele, collersele m.m. Lokor och coller är användbara selar som oftast har väldigt hög hållbarhet, men de är till för jordbruk och liknande uppgifter och ser därför inte så eleganta ut som t.ex. bröstselar. Kommer du på dressyrkörningstävling med loksele så kommer du troligen inte få så höga poäng på presentationen. S.k. maratonselar är stabilare och kraftigare varianter av bröstselar, gjorda för att hålla under extrema förhållanden. (Maraton är ju ingen barnlek när man börjar komma upp i klasserna lite.)

De billigaste och mest användbara nybörjarvagnarna är rockards, som redan har nämnts. Det betyder en liten tvåhjulig vagn som oftast har cykeldäck eller möjligen bildäck. Oftast väger de mellan 40 och 80 kilo, beroende på utförande. Är de byggda på en bilaxel så ökar vikten dramatiskt. För att få tävla måste vagnen vara säkert byggd, alltså ihopsatt ordentligt utan lösa delar som skramlar, samt ha svängel att fästa draglinorna i. Personligen rekommenderar jag att man satsar på en dyrare variant direkt, som är gjord för tävling, istället för att köpa begagnade rockards som någon har svetsat ihop hemma i garaget. Varför? Viktfördelningen är jätteviktig och det är ofta man ser alldeles för baktunga eller framtunga rockards. Hästen ska dra vagnen, inte lyfta den. Är det för baktungt så åker skalarna uppåt framme vid däckeln (den delen av selen som ligger precis bakom manken) och hästen lyfts nästan uppåt. Det medför att dragläget blir helt fel.

Rätt storlek på vagnen är också viktigt. Det är t.ex. många shetlandsrockards som säljs med "B-ponnyskaklar", men även om skaklarnas längd passar en maxad B-ponny så blir vagnen troligen alldeles för låg. Det är ju trots allt lite skillnad på en liten A-ponny och en maxad B-ponny. blir vagnen för låg bakom hästen så blir dragläget återigen fel, och man ska inte jämföra med hur det ser ut när en travhäst drar en sulky.

Det finns MASSOR att skriva om vagnar, selar, körning, bett och huvudlag, men det allra enklaste är om någon som kan visar för dig. Jättebra att du ska på kurs! Det är många smådetaljer som måste visas praktiskt och som inte blir bra i skrift. (T.ex. hur man spänner för, hur selen ska passas in, hur den och den remmen ska sitta etc.)

Bild på enbetsekipage i precisionskörning, lånad från Flyinges hemsida. Hästen har en sele med lös brösta, vagnen är en jigg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jojaton
0

Snor tråden lite,bara lite nyfiken - finns det bett som man "absolut inte" kan köra med? Eller man kan köra med allt? Så om man tex rider hästen med pelham kan man köra med pelham? (tog bara det som exempel)

Johanna - Instagram

Ahnna
0

#8 Kan kan man säkert, men frågan är varför man vill det? Du får ju en helt annan inverkan på bettet eftersom du sitter längre bak än när du rider, samt har mycket längre "transportsträcka" fram till bettet från dina händer. Jag är ingen expert på olika bett, men vanligast är tränsbett eller körstänger.

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0

Här är en jättebra sida som förklarar allt väldigt bra!

http://www.cliffords.se/korskolan.html

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Rita-S
0

#7 det får jag säga, nu lärte jag en HEL del på kort tid! Tack!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jojaton
0

#9 Jo det förstår jag ju, bara undrade ;) kan man köra bettlöst också? Inte med hack då, utan sidepull?

Johanna - Instagram

Rita-S
0

Jag har sett en köra med bettlöst träns iaf, det värkade fungera bra för dom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mixie
0

#12 Jag har kört min häst i grimma när hon hade problem i munnen…

//Mickan

Ahnna
0

Man kan köra bettlöst, men jag tycker att det är onödigt riskabelt. Du sitter ju inte på hästen, så du kan inte påverka den genom vikthjälperna om nåt skulle hända. Utan bett finns ingen nödbroms.

www.stuteriprecious.se