Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4308 ggr
wewwa
0

Du som är inackorderad eller har inackordering

Ni som är inackorderade - hur köper ni ert foder? En del köper ju av stallägaren, en del köper kanske själva och andra kanske lägger ihop och delar på både kostnaden o ev. hämtning. Nu syftar jag mestadels på grovfodret.
Om ni som inackorderingar köper fodret av stallägaren hur gör ni då upp kostnaden?

Ni som är stallägare och har inackorderingar - hur gör ni med fodret?

I flera av grannstallen här tar några av inackorderingarna mer grovfoder till sin häst än vad de betalar stallägaren för. Detta har stallägarna upptäckt, men ännu inte sagt (vad jag vet).
Det handlar om ett par kilo om dagen och för det ena stallet slutar det på flera hundra kronor "svinn" i månaden, det är ett fint/bra hö med analys.
Hur skulle du som stallägare agerat om du kom på det?
Skulle du som inackordering kunna med att hänga upp din foderpåse och hoppas att det inte märks så att du kan tjäna lite eller är du nogrann med att betala rätt?

wewwa
0

Vi har inga inackorderingar och är inte det själva heller, har eget stall, alltså fixar vi fodret själva.
Men om jag var inackordering skulle jag vara mycket nogrann med vad jag tog och betala därefter, om det inte är så att man köper sitt egna foder.
Om jag som stallägare hade upptäckt det hade jag inte backat för att fråga varför jag ska betala för deras häst.

Chestnut
0

Där jag har min häst ingår hur mkt hösilage vi vill :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
0

Jag hade löst det på enklaste sätt - höja stallhyran och låta grovfodret ingå. Så slipper man sånt krångel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Primee
0

Vi är tre hästar i stallet o fixar grovfodret tillsammans. Hyr en granne med hans lastbil o åker o hämtar hö varje halvår.

absoluutsofia
0

hur mkt hösilage man vill ingår i hyran där jag har min häst :)

ThunderClap
0

Just nu står jag där det är fri tillgång på fodret som ingår. Löser alla problem, lite högre pris, men man slipper stå och räkna, skriva upp, väga eller trassla på olika sett, jätte skönt!

Tidigare har jag stått i stall där det finns specifikt mängd som man får ta, vill man ta mer får man säga till att man gör det och betala extra per kg. Där sköter stallägaren det som så att hon väger andras kassar lite till och från och skäller ut folk som tagit för mkt och skriver upp det på stallhyran sedan.
Problemet där är att det är snålt tilltagna mått på hur mkt som ingår och för att ta mer så ligger priset rätt mkt högre än vad det borde. Och är hösilaget ena dagen i balen blötare än andra så vill man ju den dagen ta mer för att göra upp för att det väger mer när det är blött, men det går inte så bra…

I sommras så stod jag kort tid inackordnerad och köpte foder utav stallägaren. Då fick jag deras kilopris och så tog jag hur mkt jag ville ha och när månaden var slut så betalde jag för hur mkt jag hade tagit. De hade ingen koll på om det var rätt eller inte, utan kunde bara lita på det jag sa.

För att jämföra stallägare, där den ena alltså har ett system som är som gjort för att de inackordnerade ska ta för mkt eller vilja ta mer och den andra litar blint så ljög jag och tog för mkt flertal gånger för det första stallet, eftersom utgångsläget och behandlingen som man ändå fick ifrån stallägaren var så pass dålig, medans jag hade skämts tonvis över att ha fuskat emot stallägare nummer två som var öppen och inte tog något extra för höet.

Jag tror på att folk överlag under frihet väljer att göra rätt, medans sätter man upp för många regler, så kommer det inte fungera för alla och det kommer gå snett. Stämmer utmärkt i mina två fall.

tantnett
0

Jag är inackorderad i ett privatstall och dom har bara mig som inackordering.

Stallägarna lägger upp och ger fodergivorna till min samtidigt med deras egna hästar. Han äter deras foder och vi har en öppen dialog om givorna, vilket ju kan skifta beroende på hur han går.

Sen räknas det ut per månad.

Om jag själv skulle ta foder hade jag aldrig kunnat missbruka detta genom att ta mer foder än jag betalar för. Hade känt mig genomrutten.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

gejsa
0

Jag har ju haft 6 inackorderingar samtidigt och så mina 4. Då gick det verkligen åt hö/hösilage.

Vi har alltid haft samma. Vill inte att det ska läggas ut olika hö i samma hagar. Det blir då ofta bråk och den ranghöge hästen tar det bästa och godaste höet som kanske inte ägaren har betalat för.

Så jag räknar ut vad respektive häst äter på 9 månader och tar alltid en månad som 30 dagarsperiod. Sedan köper den personen in mellan 100-200 kg extra för det blir alltid att man lite extra då och då. Det stämmer ju aldrig med mängden. Man kan få kasta för det ser fult ut också. Sedan betalar den hästägaren för hela vintern till mig. Eftersom man alltid köpt hem mer än man gjort av med så finns det kvar till våren kommer. OM det inte skulle finnas kvar hela perioden så lär ju någon ha tagit för mycket till sin häst hela vintern.

Denna vinter har jag bara en inackordering. Hon har fått köpt till sin häst som vanligt. Men hon har också en egen bal att ta både hösilage och halm ifrån. Så blir det inget svinn eller så….

Men jag hade ju inte kunnat gjort så om vi hade 6 inackorderingar. Det finns det inte plats till att ha då 7 öppnade hösilagebalar. Jag har stora fyrkantsbalar som min gubbe kör in i logen. Där kan man stå fri från vind och snö/regnrusk och mäta höet i Ikeapåsar. Även halmen.

gejsa
0

Glömde skriva. Skulle någon flytta mitt i perioden så får dom sina pengar om/när jag fått in en ny inackordering. Och den nya får betala för resten av perioden. Eller också för varje månad. Beroende på hur mycket jag har hemma. Kan ju vara så att den nya hästen äter 7 kg mer om dagen än den som skulle haft det. Då fattas det ju absolut till våren. :)

Rita-S
0

Vi på dkrs får erbjudande om att ta för oss av det kraftfoder som skolan köper till sina ridskolshästar, det inngår i priset. Vill man dock ha nåt annat får man köpa det själv, och man får då även göra i ordning kraftfodret själv.

Detta tycker jag fungerar aldeles utmärkt. Då har man kontroll på vad hästarna får och vart det kommer från, kvalitetskontroll (eller frånvaro) som fodret har gjennomgått osv osv,  inte nånting "ja vi har ju havre då, och korn" och på fråga vart man har köpt det et litet svevande"Ja lite olika bönder här omkring.." som svar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

lisette
0

räknar ut ett max antal kg som hästen ska ha, sen beräkar man hyran efter det.

hade jag kommit på hyrestagaren att ta mer än vad som är överenskommet hade jag sagt det direkt och de fått betala mer.

fridak
0

i stallhyran ingår 9kg hö/dag sen kostar det 1,50/kg. kommer inte ihåg havregränsen och betforgränsen, men det kostar nog 1,5-2kr/kg om man överskrider. mineraler ingår. ska man ha linfrö kostar det 60kr/mån. då får hästen 2 dl kokt linfrö/dag.

Ahnna
0

Jag tycker nog att man som stallägare får räkna med ett visst svinn om alla ska betala det de förbrukar, och dessutom så betalar man ju kallhyra för själva boxen och det är ju en inkomst som stallägaren får oavsett. Om jag skulle betala 800:- i kallhyra för boxen + 600:- för höet, och sen ta 1-2 kilo hö mer om dagen än jag betalat för så har ju ändå inte stallägaren förlorat pengar på att jag finns där. Förvisso har stallägaren förlorat några kronor i ren inkomst, om man drar det extra höet från kallhyran på boxen, men som sagt var, det får man nog räkna med som stallägare. (Och har man ingen kallhyra för boxen så bör man kanske införa det för att slippa problemet?)

I mitt senaste stall, innan jag skaffade gården, så betalade jag 800:- för boxen och 450:- för alla tjänster. (In- och utsläpp, täckesbyten, fodringar, etc.) Drar man bort den ringa driftskostnaden (el i stallet, slitage på boxen, etc.) så tjänade stallägaren ändå en rätt bra slant på sina 15 (?) inackorderingar. Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att man SKA stjäla hö från sin stallvärd, men det är nog få stallägare som ärligt kan påstå att de förlorar pengar på grund av hösvinnet. I så fall är det väl dags att höja stallhyran!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lisette
0

#13 jag tar ingen kallhyra utan pippa betalar enbart för maten hästen förbrukar. tar hon mer än hon betalar för så är det jag som går back och det tycker jagi nte är ok.

Ahnna
0

#14 Då är det ju dags att lägga på en kallhyra, helt klart! Menar du att hon har sin häst hos dig gratis? Det enda hon betalar för är maten och ströet? (Och eventuella tjänster?) Då kan du nog inte bara skylla på henne om du går back. Stallhyran är ju till för just allmändrift.

www.stuteriprecious.se

Rita-S
0

Men jag tolkar som Lisette inte går back just nu för att innackorderingen tar det man har kommit överens om, Lisette sa ju hon skulle säga till OM osv..  Jag skulle gjort samma om jag haft ett avtal om ingen kallhyra och betala för maten hästen spiser faktisk.
Är ju nåt helt annat om man har nån kallhyra som buffer på sådana saker.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Ahnna
0

#16 Mitt senaste inlägg var menat OM Lisettes inackordering har fuffens för sig. Rent hypotetiskt.

www.stuteriprecious.se

lisette
0

#15 nej, jag tar inte ngn kallhyra pga tjänster och gentjänster. för mig är det mkt mer värt att hon tar hand om mina hundar/häst en hel helg så jag och min familj kan göra något en helg än att ta betalt  x antal kronor extra per månad.

och skulle hon ta mer så får hon ju betala mer, det är så enkelt det är. =) just nu betalar hon bara för hösilaget då vi köpte in lös torv och mineralerna har vi kvar sen i våras.

lisette
0

#15 nej, jag tar inte ngn kallhyra pga tjänster och gentjänster. för mig är det mkt mer värt att hon tar hand om mina hundar/häst en hel helg så jag och min familj kan göra något en helg än att ta betalt  x antal kronor extra per månad.

och skulle hon ta mer så får hon ju betala mer, det är så enkelt det är. =) just nu betalar hon bara för hösilaget då vi köpte in lös torv och mineralerna har vi kvar sen i våras.

Ahnna
0

#18-19 Men då är det ju en HELT annan sak än det TS frågar om. Inte en särskilt vanlig hyresvärd/hyresgäst-situation.

www.stuteriprecious.se

lisette
0

#20 hon frågar ju hur man skulle agera om man kom på hyresgästen med att ta mer än vad den betalar för.. det har jag ju svarat på. ;)

wewwa
0

#13 Jag tror att jag förstår hur du menar, men jag som stallägare skulle inte räkna med att inackorderingarna tar några kilo hit eller dit. I slutändan borde det väl ändå bli förlust även om man tar kallhyra eller tänker jag fel?

Peppe
0

Alla i vårat stall köper in hö själva… men ändå fattades det hö förra våren för flera stycken, mig bland annat. undrar varför Obestämd *host*

Att folk tar för mycket/av andras hö kommer man nog aldrig ifrån helt tyvärr. men det får ju vara nån måtta på hur stora mängder som försvinner. för mig fattades det runt 150-200 kg

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeNyRa
0

Det ingår ensilage i stallhyran, en viss mängd. Vi betalar 50 spänn i svinn varje månad, det kan man ju tolka som att man får ta lite extra för man betalar ju faktiskt för det.

Molla
0

#23 gahh vad mycket som försvunnit. Tog du upp det på nåt stallmöte?
Kompisen hade det precis som du, men såå mycket försvann inte. Hon tyckte det var jättesvårt att ta upp med den som stal. Problemet togs upp allmänt på stallmöten, men tjejen fortsatte stjäla…

Jag hade förut häst i ett kollektivstall. Där betalade vi för hur mycket hö vi använt varje månad. Jag brukade ta lite extra som kompensation att servicen i stallet var usel. Det till och med regnade in i min box på slutet…

Lorita
0

jag har ingen hyresgäst just nu, däremot kommer dom som köper Dolly kunna ha henne kvar i lösdriften om dom vill. Då blir det kallhyra med mineraler och salt + ett pris för varje öppnad bal hö, alla hästar har ju fritt med hö också.

Torven i sjukboxar kommer också att ingå om inte Dolly skulle bli sjuk så man får byta bädd då betalar hästägaren bytet till spån/halm.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#23 usch vad surt! där är ju nackdelen med att alla har eget hö. tycker nästan stallägaren borde se till att alla kan ha låsbara utrymmen (förmodligen totalt omöjligt) till sitt hö om stallägaren nu inte kan hushålla med hö till alla.

Peppe
0

#25 vi vet vem det är som stulit/(stjäl?) mat, hon har blivit tagen på bar gärning med näven nere i andras kraftfodertunnor 3 ggr, det var också dom som inte hade nåt hö i våras, men ändå fick deras hästar hö konstigt nog… det hände inget trots tillsägning så jag låste in mitt kraftfoder. höet är ju svårare att ha koll på, men det märks väl till våren…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Molla
0

#28 Vilka idioter det finns rent ut sagt! Stackars er runt omkring bara…

Ledin
0

#28 dom som är ärliga o inte tar andras foder borde få sitt foder inlåst o den som snor kan vara utan den nyckeln, så gjorde vi i ett stall där det stals både träns o massa annat alla viste vem det var o man sa även till henne o föräldrarna men erkänne ej där med fick hon ha sina saker utanför sadelkamamren samt hennes foder på annat ställe. Trist när folk tar foder o det brukar försvinna mer saker med.

tessa
0

Jag har mina två hästar inackorderade där stallägaren sköter "huvudsysslorna" som fodringar och in - och utsläpp. Allt foder ingår, krafft groov 125 som kraftfoder, samt betfor och mineraler och i princip fri tillgång till hösilage. Önskar man annat foder, får man köpa in det själv.

mellisen
0

Jag har min häst inhyrd i ett stall, dock enda hyresgästen nu. jag betalar för in-utsläpp,fodringar,spån. resten betalar jag själv. inga stölder här nu inte..=)

Aribigga
0

Vi köper vårt hö själva, vi räknar ut hur mycket som behövs till vår häst och köper in det. Dock så kan vi omöjligt hålla reda på vems häst som äter av vems hö eftersom hästarna går på lösdrift. Vi har börjat på mina höbalar och när de är slutfortsätter vi på någon annans.

lurvponnyn.vimeddjur.se