Krossad och hel havre.
En kompis till mig tycker att jag ska prova krossad havre på min ev. nya häst, en häst som inte kan äta hel havre då hon blir "speedad" av det. Hon äter i dag kornkross och fungerar på det. (Ska inte byta).
Min kompis säger att det är skillnad på hel och krossad havre.
Och nu undrar jag om det är det?
jag har akdrig hört att det skulle vara skillnad (på det viset) på hel och krossad havre.
Om man fodrar med krossad havre, tar väl hästen upp alla ämnen i fodret lättare, vilket isåfall borde ge motsatt resultat…
att hästen blir mer "speedad" av kross
Men jag vet inte, bara en tanke

Det är ingen skillnad, havren innehåller fortfarande samma ämne som gör den "speedad"
Jag är av den uppfattningen att hästar (hörutom mycket hårt tränade tävlings hästar) ska inte äta havre.
kan det inte vara så att krossen inte är lika fräsh att mycket har försvunnit? man vet ju itne exakt vad det e i säcken då den har stått ett tag.
Tyckte också det lät konstigt när hon sa det men reflekterade inte över det då.
I mina ögon är det havre i båda fallen.
#3 krossad havre är färskvara och ska inte stå mer än 2 veckor (har jag för mig).
Om din nya häst funkar bra på kornkross så fortsätt ge henne det.
Skulle inte du köpa hästen av din kompis? Är det samma kompis? Isåfall, varför har inte hon provat själv?
#2 Kanske lite OT, men jag är nyfiken. Varför anser du att hästar inte ska äta havre om de inte är hårt tränade?
Det är 2 olika kompisar det handlar om.
Krossad och hel havre är det ingen större skillnad på, men det är som sagt färskvara och krossen ska hinna förbrukas.

Det är hyffsat svårt att köpa krossad korn eller havre hos granngården, de försöker oftast sälja en gamal, liten varning bara…
#9 Säljer dom gammal korn där? :o

#9 Instämmer. Har hittat säckar på Granngården som varit över 2 månader gamla. (Det ska stå krossdatum på dem.)
#0 Havre är havre, oavsett om den är hel, stöpt eller krossad. Kolla med hövärdena och hitta ett kraftfoder utan havre som kompletterar bra, om hon nu inte kan gå på havre alls.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Havrekross håller kortare tid än kornkross, men bägge ska helst förbrukas inom 1-2 veckor annars kan det börja härskna (fetterna i sadesslaget som härsknar) eller så går näringen ur.
Jag ger min 3 åring havrekross, och han är lika bra på det som nått annat jag gett honom. Dock så krossar ju vår stallägare själv och det gör hon ungefär en gång i veckan när stora tunnan är tom, vilket den blir ungefär en gång i veckan.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rätta mig om jag har fel i min teori att man bör ge akt på att ha koll att hästen verkligen tuggar sitt foder när man ger hel havre.
Har många gånger sett hel havre i avföring (till fåglarnas förtjusning).
Får känslan att dessa hästar ej tillgodogör sig hel havre då det enbart går rätt igenom kroppen? Är det inte bättre att ge krossad havre då? Eller tillgodogör dom sig havren?
Marsvin 4-ever
.

#13 Jag har hört att det går bortåt 30 000 havrekorn i ett kilo helhavre, så att det kommer ut några i avföringen är inte hela världen. Men har man hästar som kastar i sig maten så är det dumt att ge helhavre, det är bättre om de tuggar ordentligt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hon äter kornkross och fungerar bra på det, så byta tänker jag inte göra.