Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4422 ggr
mathiason
0

Vad rider ni i?

Hej jag är rätt ny i detta med hästar, och undrar vad ni rider i på vintern? Och måste man ha speciella ridstövlar? Ge mej lite tips tack:P

MVH//Jessica

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

ThunderClap
0

Rider jag inomhus så tränar jag och vill ha bra skor att träna i, eftersom man jobbar nästan hela tiden får man upp värmen bättre och kan ta den lilla kyla som blir och det blir därför ridstövlar/läderskor.

Rider jag ut så kör jag oftast med thermoridstövlar.

För stallgöra varierar jag mellan vad för vinterskor jag har i stallet för det här året och med vanliga gympaskor.

tezzie
0

Jag har på mig fodrade ridkängor och ett par täckbyxor. AVSKYR att frysa. Använder mig enbart av ullstrumpor när jag rider som håller värmen bättre. Byter stigbyglar på vintern och har ett par i gjuten plast som inte leder kyla lika mycket!

*** Kärleken övervinner allt ***

Marija
0

Jag brukar ha min tjocka rid-täckjacka och ibland även täckbyxor. Några extra lager strumpor slinker väl ner innanför ridskorna och chapsen =) Även tjocka och suuupersköna ridvantar!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

denisesalomonsson
0

som Marija ungefär :)

Repoort
0

långkallingar och ridbyxor, täckjacka och fodrade ridstövlar

Molla
0

långkallingar och ridbyxor. Flera lager tröjor och en jacka (säkerhetsvästen värmer med). Ridhuva under hjälmen, två lager ridvantar och halsduk. Mina vanliga ridskor men med fårulls-sula i och mina chaps.

Zaphix
0

Jag har en vadmaljacka med en ylletröja under och thermobyxor. Sedan har jag vanliga fodrade kängor med yllestrumpor under. Och trefingervantar. Varmt och mysigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

wewwa
0

På vintern rider jag i tröja, vinterjacka, tjocka ridbyxor alt vanliga med långkalsonger, tunna  monteringsvantar, vanliga strumpor+ridstrumpor över, shortchaps och jodphurs och naturligtvis ridhjälm och skyddsväst. Är det riktigt kallt åker vinterridstövlarna på ist.

mathiason
0

för ja kanske har fått en sköthäst men har aldrig ridit på vintern. men jag har bara vanliga ridbyxor och ridstövlar kan jag ha tjocka strömpor i och termobyxor över ridbyxorna? och tjocka tröjor och jacka? Är som sagt nybörjare:P tack för alla fina svar :D

Thorsson
0

#9. Det kan du absolut, men om det är vanliga termobyxor så glider du lite i sadeln, men det går alltid att ordna. :)

lisette
0

det är betydligt lättare att glida med termobyxor. kan du inte försöka köpa riktiga ridtermobyxor? är du nybörjare så borde du verkligen ha det för vanliga termobyxor är hala! =)

men varmt på fötterna, händerna och huvudet, sen är du fit for fight!

mathiason
0

haha tack för alla fina svar och all hjälp. va kostar sånna här ridtermobyxor? är de dyrt?

Tywysoges
0

jag har samma som på sommaren med undantag för ett par extra strumpor och vinterjacka..

LinaN
0

Nu har jag ett par mc-kängor som är invändigt fodrade och har stålhätta, i dessa brukar jag klämma ner ett par jägarstrumpor sen fryser jag ju garanterat inte om fötterna.

Vanliga ridbyxor, men önskelistan säger longchaps så knäna slipper frysa. Till ridbyxorna har jag mina shortchaps.

Upptill har jag en vanlig t-shirt, en fleecetröja, sedan en huvtröja på det. Är det riktigt kallt har jag min fodrade reflexväst och sen min stalljacka utanpå. Då ser jag ut som en michelingubbe ^^

Mössa på vid stallarbete och sen har jag iof inget under hjälmen när jag rider. Brukar ha en scarves i halsen när jag rider så det inte drar kallt om halsen. Men nu börjaer den jag har bli kall så jag måste leta rätt på min yllehalsduk o lära mig knyta en plastrong av den.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tantnett
0

#14 Är inte MC kängorna för breda och klumpiga att rida i?

Jag fyndade förra hösten på Ullared ett par fleecefodrade svarta ridbyxor. Gissa vad dom är goa på vintern.

Tyvär är dom inte skinnskodda, men det är väl smällar man får ta.

Annars kör jag med principen lager på lager det värmer bäst tycker jag. Fast ibland undrar man hur man skall lyckas kravla sig upp på hästen när man är rejält påbyltad. Ha Ha.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

lisette
0

#12 235:- på börjes!

#15 oh det där lät ju perfekt. var de dyra?

tantnett
0

#16 Nej du även priset var ett fynd 150:-. Retar mig bara att jag inte tog 2 par med en gång, och dom håller bra i tvätten.

lisette
0

oooh jag ska dit nästa helg, hoppas på att de har liknande då. =)

tantnett
0

#18 Håller tummarna att du gör fynd.

Zabbio
0

*Jag har jeans xD är det riktigt kallt ett par underställsbyxor under och/eller ridkjol (ska sy en ny i ylle eller fleece.. ridkjol är otroligt varmt och skönt, och då är min ändå bara dubbelsytt lakanstyg). Ofta T-tröja under nå tjock jacka, typ Ferms arbetsjackor. Tar de skorna jag råkar ha på fötterna, oftast dassiga gympaskor:P Inga vantar, ngen mössa. Eller jo.. nån gång ibland om det är massa snö, typ 15 minus eller så åker ett par extra strumpor o vantar på.

Jag gillar när det är lite kyligt i ansiktet och rider gärna stjärnklara frostnätter.

Jag har naturligtvis både ridbyxor och varma vinterridkläder att tillgå, men föredrar det jag går och står i. Fryser inte så lätt:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AusaBausa
0

Jag rider alltid i ridbyxor o helst helskodda då…jodpuhr(stavning?) på fötterna när det inte är så kallt o sen varmare ridkängor på vintern..

upptill har jag lite blandat..har mga gamla jackor som blivit ridjackor o sen är det kallt blir det lager på lager..

tantnett
0

Om jag skall rida ett riktigt träningspass vill jag ju helst ha helskodda ridbrallor samt inte för bylsigt på mig.

Då kommer dom gamla hederliga benvärmarna fram. Dom är toppen att ha utanpå ridbyxorna.

lisette
0

glömde ju..

ridbyxor, stövlar, tröja, jacka och reflexväst…

Ledin
0

billiga varma vinterkängor :) sen e det vanliga termo o mysbyxor under. Varm gammal vinterjacka o varma tummridvantar :) Är ju bara på hemma plan så jag behöver inte klä upp mig för att rida

wewwa
0

#9 När det är riktigt kallt rider jag själv oxå i vanliga termoridbyxor och jag tycker att det funkar väldigt bra, men när jag var liten hade jag riktiga ridtermobyxor och det var bra det oxå. :)

[chriistina]
0

Det beror helt på… Rider jag i ridhus på vintern där det kan bli ordentligt kallt också så har jag mina vanliga ridbyxor, ridskor och tjocka tröjor. I skorna har jag tjocka strumpor. Och sen skinnvantar med flecce i.
Rider jag ute så ta jag på mig mina tjocka vinterkänger ist och en ordentligt tjock jacka. Även tjockare vantar kan behövas. Men byxor har jag alltid mina vanliga ridbyxor och sen ett par strumpbyxor under.
Får se hur denna vintern blir, skaffar troligen ett par odentliga skodda termobyxor. mina vanliga termobyxor är skit hala.

Lauth
0

Jag är så där härligt konservativ Glad. stövlar, helskodda ridbyxor (jepp inget under), t-shirt och tröja (om det är riktigt kallt 2 tröjor) samt en vanlig jacka med fleecefoder som jag har året runt, tunna handskar och hjälmen förstås.

Vid ridning i ridhuset brukar tröjorna och jackan åka av ganska omgående.

Arbetar man ordentligt med sin ridning så fryser man inte Flört

Dilizi
0

Ridoverall och fodrade ridskor, ibland har jag även halsduk :)

/Emilia

Maja
0

Jag är så sjukt frusen av mig och dör om jag inte har varma kläder på mig, så i mitt fall är det:
Underställ, mjukisar, fleecejacka, islandströja (den är GULD värd iskalla dagar, har aldruig frusit när den har varit på, en sådan borde ALLA ha! :D), helskodda termobyxor, två par strumpr och ett par raggisar utanpå det. Vanliga ridskor. Mössa och vantar! =)

Haha, ja, jag ser ut som en jag vet inte vad, men jag fryser inte i alla fall!

Oooh, för en gångs skull blev jag sugen på en barbackatur i djup snö i skogen. =) Och jag som inte ens tycker om vintern! :P

Salo
0

Det är ju inte så att det är lag på att ha Ridkläder när man rider. Man får helt enkelt prova sig fram vad man tycker bäst om. Jag rider sällan i ridbyxor utan mest jeans. När det är kallt har jag långkallingar under och gärna långa chaps över. Äger heller inga riktiga ridskor tyvärr men har ett par vanliga kängor och både strumpor och sockor i. Har ett par thermoridstövlar som funkar riktigt bra också. Det är väldigt skönt på vintern. Övertill brukar jag nog ha lite vad som… underställ, tröja, jacka.

Det bästa av allt är ändå fårfällen jag har på sadeln. Den är både mjuk och varm. Den har jag även på sommaren.

mathiason
0

Nu ska ja träffa min blivande sköthäst^^ det finns bara en paddok och sen får ja rida stigar. Tänkte berätta va jag har så kanske ni kan hjälpa mej med tips utifrån de jag har. Jag har ridbyxor och vanliga ridstövlar sen rider ja i lite olika tröjor och sen en fristads jacka och reflex väst. Men ska jag köpa ridtermobyxor lr finns de andra utvägar. vill inte halka runt i sadeln om di förstår^^

sandi
0

Ridoverall och fodrade skor =)