Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3205 ggr
Anna
0

Nytt om Windy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte delat med mig av vad som pågår runt Windy & Wilda just nu, idag fick jag veta en hel del - så här kommer senaste nytt om Windy.

Endel av er vet kanske att hon har problem med hovarna, s.k "lollipops" i framhovarna, mest höger fram. Hovbensförändringar alltså.
För 4 år sedan började hon vägra på hinder, och då åkte de in och röntgade henne. Det visade sig då att hon hade dessa förändringar i hovarna och kliniken sa åt dem att "denna hästen har ni suttit på för sista gången".

Samma höst kom jag in i bilden och Windy började ridas lite av mig samt att ägaren fortfarande red försiktig. Hon visade aldrig att hon hade ont, ömmade inte, var pigg, glad, inte varm i hovarna osv. Såhär har det fortsatt…

… fram tills nu i år. Hon har tampats med fång och efter det inte blivit helt återställd. Hon ömmar rejält i trav, men ingenting alls i galopp. De var på samma klinik igen förra veckan och röntgade om, efter 4 år - inga förändringar. Varken bättre eller sämre. Eftersom hon inte blivit sämre trots att hon ridits finns det ännu lite hopp… Men för att citera ägarna: "hon har levt 4 år i övertid".

Nu vet jag inte hur någonting blir. Ägarna är kluvna. Anna (det är hennes häst) pluggar på högskola 7 mil härifrån och är inte hemma ofta, jag är den enda som rider & pysslar.

Det finns alltså tre alternativ:

• Sälja henne som sällskapshäst (risken är stor att eftersom hon isf säljs billigt hamnar i helt fel händer)
  • Triangelmärka och fortsätta avla på (hon har tyvärr ingen härstamning men lämnar mkt fina föl trots det)
  • Ta bort henne

De har 1 månad på sig att bestämma, sedan vill försäkringsbolaget veta vad de ska göra med hästen.

Jag vill inte ens tänka på det. I 4 år har hon varit min, min fina, duktiga, underbara, pigga & glada lilla häst som älskar att hoppa, springa, busa och gosa. I 4 år har jag inte anat någonting alls, jag visste aldrig att det hela tiden varit såhär illa.
Vill inte ens tänka på hur jobbigt det måste vara för ägarna…

Förlåt att det blev så långt, jag är så himla ledsen & förvirrad…
Fina, underbara häst!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cavello
0

Vad tråkigt :( Aldrig roligt att skiljas från en häst om det nu blir så.

Vad ägarna än gör så får vi hoppas att hon får det bra. Men hur är det med Wilda? Vad kommer att hända med henne isåfall?

gejsa
0

Usch låter illa.

Men det jag funderar på är att du skriver att försäkringsbolaget säger att dom har en månad på sig att bestämma sig. Har aldrig hört ett bolag ha sådana krav. Spelar väl inte dom någon roll om hästen går hemma och inte kostar bolaget några pengar. Det är lite lustigt, låter lurt.

tezzie
0

Förstår att du är ledsen och förvirrad… Man får lita på att ägarna tar det beslut som är mest rätt för Windys skull.

Men frågar samma som Gejsa om förs.bolaget.

*** Kärleken övervinner allt ***

Anna
0

#1 de vill behålla wilda fram tills i sommar och påbörja inridningen innan hon säljs. de vill gärna sälja till mig, så jag ska börja lägga undan pengar nu…

#2 & #3, jag kan mkt väl ha hört fel & blandat ihop allt, kanske inte var förs.bolaget som sagt så. jag blev lite… "borta" i huvudet när jag fick veta att det ev. var avlivning som gällde =(

annaattlid.se

elin
0

Så fruktansvärt tråkigt, anna! :(

Hoppas på de bästa för er.
*massa kramar*

/Elin

gejsa
0

#4# Ja, det är kanske du som förstått fel. Hoppas du kan köpa henne och att hon håller lika bra som hon gjort förut för dig.

Håller tummarna. :)

Anna
0

Tack alla!

Även om det inte är jag som köper henne om hon säljs bryr jag mig inte spec. mkt - så länge hon kommer till någon som fattar hur underbar hon är och som tar hand om henne. Är hon lycklig är jag lycklig!

Så nu får vi hoppas på att Wilda blir min någon dag…

annaattlid.se

Maja
0

Usch.. Men du Anna, jag kom på en sak nu när jag läste (du har säkert redan tänkt på det, men ändå).

Om du köper Wilda så kanske du kan hyra stallplats i det stallet där hon står nu och då kan ju Windy stå som sällskap där? Då slipper de ju sälja henne och samtidigt får hon leva vidare. :)

tezzie
0

Men vill du köpa Windy då Anna?

Anna
0

#8 Ja, det har jag tänkt också. Grejen är den att jag börjar gymnasiet nästa år, antagligen i tenhult (jönköping) och då tar jag ju med mig hästen (om jag har någon). annars hade det ju varit perfa..

#9 Svårt =( jag älskar ju henne så mkt, klart jag vill ha henne, men samtidigt vill jag kunna rida på lagom nivå, träna, utvecklas…

annaattlid.se

tezzie
0

Ja, det är det jag menar… Hur mycket man än älskar en häst så kan man kanske inte alltid köpa den.

Kanske bättre att vänta in Wilda och hoppas på att Windy hamnar hos en kärleksfull familj :-)

Anna
0

#11 exakt :)

men jag hoppas & tror ändå att de behåller henne & avlar på henne, då vet jag att hon har det bra. dessutom vet jag inte om ägarna klarar av att förlora en häst till nu när deras förra (quito, som jag också var medryttare på) avlivades för 3 år sen.

men vi får se, o hoppas på det bästa!

annaattlid.se

Granatapple
0

Usch var hemst :'( Men jag hoppas verkligen att det ordnar sig till det bästa, både för dig, ägaren och Windy… :)

*Lyckokramar*

IdaS-A
0

Jg har löst det. Du köper Wilda-för det vill du väl? Sedan får du Windy av ägarna, du har henne som sällskap till Wilda. Skrattande

Maja
0

#14 - Jag sa samma sak i #8, och du kan läsa Annas svar i #9. :)

Lindbygarden
0

Men nej va jobbigt gumman!

Hoppas verkligen att det finns en bra lösning så att hon kan finnas kvar.. bara hon inte har ont..

Många tröstekramar!

bubbelbubbel
0

nämen usch då. vilken sits. och jag vet preciiiis hur du känner dig.
satt i samma sits med perle, han fick ju tillslut vandra vidare och det var helt rätt beslut för honom, det kändes ju inte så just vid tillfället, men det var det verkligen.

har hon ont finns det ju bara en väg ut, men jag tror ägarna kommer fatta rätt beslut vilket beslut det än blir…

Peppe
0

Vilken klinik var dom på? antar att det inte var ramkvilla för den är väldigt ny, så jag säger Åk till ramkvilla och kolla henne istället! dom är kanoners där och kanske har nåt annat att säga (förhoppningsvis bättre). har ni varit i kalmar eller mantorp skulle jag absolut åka till ramkvilla istället, går inte jämföra

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Yessica
0

Nej vad tråkigt att höra :( Hoppas det löser sig på något sätt! *tröstkramar*

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

berry
0

massa tröstkramar! hoppas allt löser sig!

Thorsson
0

åh, anna. vad ledsen jag blir nu <3 hoppas allt löser sig för er, <3

Annette
0

Jättetråkig situation.

Men allvarligt, avla på en "sjuk" häst utan stam är väl ingen höjdare.

Anna
0

#14 om jag bara hade råd så…. =(

#18 ingen aning vart de var, vet hur himla jobbigt dom har det där hemma nu så jag vill inte lägga näsan i blöt känner jag.

#22 Det är ju ingen ärftlig sjukdom hon har och hon lämnar fina föl. ägarna vill ju ha stor häst senare och om de betäcker henne med en stor hingst kan de ju behålla fölet själva.

annaattlid.se

Peppe
0

#23 med tanke på att hon inte har stam så är det absolut ingen garanti att det blir en storhäst… Windy själv kanske har en d-ponnymamma men en b-ponny pappa som kan slå igenom och ge ett pytteföl även tsm med stor hingst… det är ju sånt man aldrig kan veta om hästen inte har stam. och även om nu hennes föräldrar skulle vara i d-ponnystorlek, så finns det inget som säger att det inte i ledet bakom dom finns mindre ponnyer…

Anna
0

#24 menade inte att de SKA göra så, jag vet inte alls hur de tänker.

annaattlid.se

Peppe
0

#25 tänkte bara upplysa dig om att man inte kan garantera nåt om hästen inte har stam ;)

Anna
0

#26 förstår det ;)

annaattlid.se

gejsa
0

#26# Fast dom kanske vet stammen ändå som jag med fille. Han är inte registrerad som ren islänning nu utan som okänd härstamning. Men jag vet hans stam och ska nog registrera honom senare som ren islänning. Måste bara sända in dna-prov på hans föräldrar och han själv förstås.

Anna
0

Nej de vet inte hennes stam :)

annaattlid.se

gejsa
0

#29# OK! Ja, då blev det ju lite värre. ;)

Lindbygarden
0

Då lägger man på en hingst som exempelvis Briar.. han nedärver sig stortFlörtOskyldig då kanske de får en pålle kring de 1.60 med tur:o)

Johannna
0

Och i den här situationen måste man även tänka på hästen. vad tycker hon om att bara gå i hagen och inte göra nånting? Och om hon haft fång kanske hon inte ska gå i en gräshage heller. Hur kul kan det va att gå i en grushage resten av livet?

Har Windy haft flera föl förresten? :)

Anna
0

#32 Precis. Men hon har ju inte ont av att gå i hagen eller av att gå på promenader/ridas försiktigt på mjukt underlag. Det är bara i trav hon markerar. Nu är hon barfota också, sätter de skor fram brukar hon vara mindre öm. Så hopp finns det ju.

Men jag är säker på att de tar rätt beslut, hur det än blir!

Nej hon har bara fått Wilda vad jag vet. Gick på ridskola innan hon kom till familjen hon bor hos nu.

annaattlid.se

Lizzan
0

Ojdå

Jojaton
0

Usch vad hemskt..

Johanna - Instagram

IdaS-A
0

Synd att du inte kan ta bägge 2, iom att du tar med dig hästen till gymnasiet. Annars hade det varit en smidig lösning med windy som sällskapshäst.

Sen kanske du ångrar dig oerhört om du inte tar tillfället att ta windy, vad vet jag.

Jag har ångrat mig otaliga gånger då jag inte slog till och köpte den dä hästen jag så gärna ville ha, det är många år sedan och jag tänker fortfarande på det. Men man ska ju ha tid, ork, lust, råd osv. Många faktorer-stort beslut!

Maja
0

Något nytt?

Anna
0

#37 Nej, jag har inte fått veta något :(

Hade tänkt åka dit idag, promenera med båda hästarna lite, men det har regnat och varit iskallt så jag lät bli…

annaattlid.se

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad hemskt att läsa den här tråden! Gråter som bara den…

RIP älskade vän!

annaattlid.se

Fluum
0

Ojdå, =( vad tråkigt..