Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 479 ggr
Mandysan
0

Jag behöver lite hjälp....

Hej hopp.:) Det är så att min pålla var väldigt lat när jag köpte henne så då ökade jag fodret. Sen blev det ju sommarbete där hon inte åt ngt annat foder än gräs. För drygt 1 månad sen började jag ge henne hösilage pga att betet var slut. Nu när hon har börjat få både hösilage och kraftfoder har hon blivit för het och stark. Har någon ngt förslag på vad det är jag ska ändra på? Hon får per dag:

ca 12 kg Hösilage med TS halt på 60-65%
12 dl Havrekross
3 dl Müsli (Marstall "E haferfrei")
5 dl Betfor

Jag har tyvärr ej någon möjlighet att ta analys på hösilaget i år då det kommer från flera olika ställen med olika jordtyper.

Kan någon hjälpa mig?

Kram Amanda

gejsa
0

Inte lätt att gissa vad fodret innehåller. Det kan ju vara så bra värden i att du inte behöver ge något annat.

Men ta bort havren iaf. Det är ju energi i det. Går hästen fortfarande på bete?

Lorita
0

Ta bort havren, det är oftast boven när en häst blir jobbig om du vill ha kvar henne i samma hull så ge lite mer ensilage och müsli behöver hon mer muskler så kanske lite lusern inte skulle vara fel. Utan analys på hö/ensilage är det ju svårt att ge en riktig foderstat men bort med havren det första du gör och ge det tre veckor så ska du få se.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mandysan
0

#1 Betet är väldigt knappt, men lite finns det… Nej, jag vet att det inte är lätt för ngn att gissa;). Jag ska prova att ta bort havren. *antecknar*. Tack så mkt för hjälpen!

Mandysan
0

#2 Okej du tycker samma sak då.:) Men har du något förslag på hur mkt jag ska öka müslin?

Tack så mkt för hjälpen!

gejsa
0

Öka inte något annat. Utan börja med att ta bort havren först. Vänta och se vad som händer.

Mandysan
0

Okej, jag provar i 3 veckor så får jag se.:) Jag är bara rädd att hon kommer tappa hull, men det är kanske inte så stor risk?:S

Lorita
0

#6  Lägg till samma mängd lusernpellets som du tar bort i mängd havre så tror jag hon kommer att hålla hullet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mandysan
0

#7# okej….*antecknar att vi måste börja köpa lucern igen*…:)

gejsa
0

Ja, jag hade iaf inte lagt dit något lusern till att börja med. Men det är ju jag det. Är hästen pigg så kan det vara av havren eller för att hästen inte kan beta lika mycket längre. Hästen är annars tung i magen av allt gräs.

jen
0

korn är bra att ersätta havren med, det sätter sig inte lika mycket i skallen på hästarna. annars så skulle jag i första hand öka muslin.

gejsa
0

Men jag förstår inte ärligt talat varför alla säger att man ska öka på något. Först ska man väl hitta felet. Då börjar man med att ta bort havren. Vänta ett tag och se om hästen blir bättre. Blir hästen bättre så kan man öka på med musli eller lusern. Men man måste ju hitta felet först. Så fort blir inte hästen smal på någon/några veckor heller.

Mandysan
0

Idag får hon ingen havre alls. Får se hur det går.

gejsa
0

Är det havren som gör henne het så märks det om några dagar.