Tuff ridning och sen???
Har en undran..
vi red ju Hubertusjakt i lördags o den var på 2.5h
Vad är det bästa för hästen egentligen..vila ett tag efter ett sånt tuft pass eller man ska rida direkt dagarna efter?
Har alltid låtit dem vila men funderade på att har man själv tränat o har träningsvärk så är det bästa att träna bort den..gäller samma för hästen?
..vad är bäst för hästen anser ni???
Hur gör ni?
Jag hade tagit en lugnare uteritt för att sträcka igenom alla muskler.

Jag hade tagit ut hästen på en ordentlig skrittrunda med bara lite trav!
håller med #1.
Jag tror det är viktigt att hästen verkligen rör igenom alla muskler dagarna efter, inte träna, men ut på en ordentlig skrittur (inte gå och sova, utan verkligen skritta framåt) och jogga lite lugnt.
Hästar får ju träningsverk precis som vi och det blir inte bättre bara av att stå.
Jag lägger hellre vilodagen 2 dgr efter
Håller med föregående talare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kan inte annat än hålla med föregående talare jag också
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Skritta ut i nån timme i 1-2 dagar efter, eventuellt med lite trav på plan mark. (Alltså undvik ansträngande övningar och underlag.) Har hästen fått en maximal urladdning under jakten (eller vad det nu må vara) så mår musklerna bäst av att få röra lite lätt på sig i några dagar, men de får absolut inte överansträngas. Har man skrittmaskin så kan man skippa uteritten och bara sätta hästen i walkern i 30-45 minuter i lugnt tempo. (Vanligt i löpstall där man inte alltid har tid att rida/köra lugnt dagarna efter ett löp.)
Hagvistelsen är också jätteviktig dagarna efter, så att hästen får röra sig i eget tempo och mjuka upp sig. Vet man att den ska stå på box mycket efter en hård ansträngning så kan man gå på en promenad med hästen vid hand morgon + kväll och rida ut en sväng mitt på dagen. Rörelse är A och O för ömmande och/eller ansträngda muskler.
Efter de första dagarna kan man börja rida mer eller mindre som vanligt igen, förutsatt att hästen är fräsch och hyfsat ung. Är det en äldre häst (över 14-15) så bör man kanske ta det lite extra lugnt i några dagar till, beroende på vad det var man gjorde som skapade urladdningen. Det är ju skillnad på en lugn jakt och en hård jakt, eller galopp/travlöp, fälttävlan, etc.
Förutom vilan och den lugna motionen är fodret också viktigt. Det måste innehålla alla ämnen som hästen behöver för att den ska kunna återhämta sig snabbt, samt gärna lite extra salt direkt efter ansträngningen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tack för svaren… det var precis så jag funderade…nu kan ju mina pållar röra på sig dygnet runt då dem går på lösdrift så still i en box är dem inte..
Ludde är 17 så då kanske man ska låta honom komma ut lite nu på en skrittrunda..han är ju int epurung längre;-)
Det var ett rätt tufft tempo sista halvan av ritten..plus ett rejält upplopp på slutet..
Mat får dem så dem klarar sig..:-)
jag skulle även ge ett tillägg av E-vitamin, som hjälper kroppen att återhämta sig snabbare