Ridsår
Hej! Finns det någon annan här som får problem med ridsår och har ett bra tips att ge mig! Inte kul att varje gång man rider få ett stort sår i baken som tar flera veckor att läka. Jag tycker ju så mycket om att rida så sluta vill jag inte!

för det första. vad har du för trosor på dig?
det kan spela stor roll nämligen.

Jag har köpt trosor som är helt söm-lösa och rejält med tyg, inga jäkla string =)
*** Kärleken övervinner allt ***

de måste dessutom sitta bra så man inte blir tokig när man rider.

Jag har kommit fram till att det är helkasst att rida i boxertrosor, iaf för min del XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har hört om smala personer som har behövt lägga i en liten blöja eller nattbinda i trosan. Själv har jag inte det problemet… ^^

#5 Har verkligen tillhört de smala och en binda bara förvärrar allt.
Jag tror oxå att det är en vanesak… Huden vänjer sig (om du har bra trosor förstås) och man blir inte lika känslig för skav. Tror jag iallafall :)
*** Kärleken övervinner allt ***
#6 Det kan jag tänka mig, om gå barfota gör att fotsulorna hårdnar och spela gitarr gör att fingertopparna hårdnar låter det inte allt för avlägset att rumpan skulle vänja sig med att man rider. Litte konstigt formulerat, men ja, ni förstår vad jag menar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
varför inte köpa ridtrosor som är extra…fodrade eller vad man säger :P
Sadlen och ridbyxerna har sin del i det hela också har jag märkt. Rider på ridskola och vissa sadlar är för hemska och får skag vilka underkläder eller ridbyxer jag har. Men ett skydd på sadlen eller vad det heter kan hjälpa till så det blri lite mjukare.
Haha, finns det speciella ridtrosor nu också? Hmm.. ? x)

men det har funnits ganska länge tror jag.

Hej! Jag har ett par speciella ridtrosor. Dom är lite vadderade "där framme" om man säger så. Det är bara det att det är inte där jag får ridsår. Det är bak i stjärten, strax nedanför svanskotan och det blir ett rejält sår. Har också helskodda ridbyxor. Jag har hört att det ska finnas en slags gelpadd att lägga i sadeln. Någon som provat att rida med en sådan? Är det bra?

prova att byt ridbyxor då. det kan vara sömmen som gör det hela.
den gelepadden är väl för ryttare med dålig rygg har jag för mig.

man kan ju prova en teddypad =) iofs blir det ganska varmt om rumpan men de blir mjukt.

Köp senaste nummret av ridsport ;) Där är ett helt uppslag med just detta ridsår och vad man kan göra åt det :)
Även för killarna ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag ska genast gå och köpa Ridsport! Ska också fråga i min risportaffär om bättre ridbyxor!
Finns en artikel om ridsår i senaste Ridsport ;)
Var på träningsläger och fick ett riktigt blödande ridsår mellan skinkorna! Potatismjöl fick jag ha där för att kunna fortsätta kursen.
Men det är ju bara en tillfällig lösning…
Fick ofta ridsår ända till jag böt sadel,. Sen dess har jag aldrig haft det
.

Köpte senaste numret av Ridsport, det var bra. Var även och tittade på en padd i min ridsportaffär. Tror att jag ska investera i en sådan. Sadeln i sig är ju svår att göra någonting åt då jag rider på ridskola. Men det är just sådana ridsår jag får, som Kimpa, mellan skinkorna. Det stod i Ridsport också att det kan bero på för tajta ridbyxor, dags kanske att investera i ett par nya. Tror dom är lite väl tajta…
Om det är ridsår mellan skinkorna kan det även bero på att du svettas mycket just där, rövsvett kallar vi det där hemma när vi skämtar om det. Händer mig då och då vid just ridning eller hårdare träning, att jag svettas från svanken och ner mellan skinkorna. Då kan det bli sår av det. Givetvis är ett par tighta ridbyxor inte direkt luftande, så ett råd är att prova ett par trosor som absorberar fukt och prova ett par andra ridbyxor.
Jag brukade få "ridsår" på insidan av knäna förr, numera så får jag mest skav i ljumskarna om jag inte tänker mig för vilka trosor jag använder när jag rider….
Trosor med spetskant är dödsdömda att ha på sig, för de skaver nått så jävligt så det knappt är klokt.
Mjuka bomulls/lycratrosor med sydda kanter utan spetsresårer o dyl är jättebra, hittade ett par på lindex som vart underbara att rida i.
Ett annat alternativ är ju att talka före ridningen, dvs använda babypuder i ljumskar och mellan skinkorna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag rider i string och har aldrig haft nått skav iaf. Sen är det möjligt att jag har ballar av stål oxå iofs :P
bra trosor och helskoda ridbyxor :) #22 jag ridit med string med men lite värme om baken e skönt :) sen så gillar jag bredare trosor nu mera :)

men faktiskt beror det helt och hållet på sortens string, kvalite på tyg och hur de sitter!
jag kan med rida i string och inte ha ngr som helst problem, nästa dag kan jag ha andra på mig och då är det katastrof.
en vän till mig red med string här uppe hos mig och fick vara sjukskriven i två veckor för hon kunde inte gå pga skav… tyckte det avr lite småroligt.
såg att du redan hede ridtrosor o helskoda ridbyxor hmm jahaja undra vad det då beror på? e det samma häst du rider o samma sadel? Tänker lite på vad #9 skrev kanske e sadeln du får ont av? Ett plåster som är för skovskav ;) nä jag komemr inte på mera tips nu