Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1966 ggr
Fatiima
0

Ont i ryggen ?

Jag köpte en häst i sommras, hon impoterades från DK. Iallafall, jag börjar STARKT misstänka att hon har ont i ryggen.

Hon var VÄRLDENS trevligaste i början, men nu så hugger hon när jag sätter på sadel, sänker ryggen ordentliget m.m

Hur ska jag gå till väga? Jag har en vet. som bor i närheten som brukar komma ut och ge vacc m.m men till sådana här saker tycker inte jag h*n "duger till". Han är bra till smådjur men iprincip rädd för större. Så, hur ska jag gå till väga?

En annan sak, "läker" det eller hur man ska säga, eller kommer hon vara ryggskadad för all framtid? Vad kan man göra för att åtgärda? Har du haft samma problem, känner du ngn i min sits eller liknande- hur slutade det !?

Chestnut
0

Är sadeln kollad och utprovad?

Om den är den är det bara att slå upp veterinär i telefonkatalogen…

Med vänliga hälsningar
Chess

Fatiima
0

Sadeln är inte utprovad, men kommer det så snabbt isf ? Hon har bara haft en 1 månad.. Hon sänker ryggen kraftligt när jag lägger på tömkörningsgjord m.m också

Rita-S
0

hur lång tid tar det att få ont i benen av illa passande skor? Det kan mycket väl va sadeln i så fall, det är första jag skulle kollat. Om hon har ont i ryggen av sadeln sitter det ju i så att hon skulle reagera på gjorden med, det tycker jag värkar logisk

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fatiima
0

Jo, ifs. Någon som vet en bra sadelutprovare i kronoberg?

Rita-S
0

Det var lite värre, där är jag inte bekant..
Hippson har ju nån branchelista, du kanske kan hitta nån i ditt län?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cilla89a
0

#4 jonssons (osäker på stavning) sadelmakeri ligger i Killeberg.. har varit där, och provat ut sadel till Schess.. jag vet dock inte om jag tycker han var så bra..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Chestnut
0

Tror att kronoberg tillhör Ingdam's område, har hört mkt gott om dem :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Ahnna
0

Är sadeln inte utprovad så är det steg ett att fixa det. Det kan bli dyrt eller billigt, helt beroende på hur mycket tur du har. (Alltså beroende på om din hästs rygg passar en dyr eller lite billigare modell/märke.) En sadel som ligger illa börjar göra ont DIREKT, eftersom den trycker på muskler och tornutskott redan första gången den läggs på och ryttaren sitter upp. Rider man dessutom regelbundet i den dåligt passande sadeln så blir tryckskadan värre och värre eftersom den inte tillåts att läka.

Steg två torde vara att kontakta en klinik och be om utredning och eventuellt ryggröntgen. (Exportröntgades hästen innan den kom till Sverige? Har du sett de plåtarna?) Du kan behöva åka en bit, beroende på hur utbudet på kliniker ser ut där du bor och hur mycket de kan hjälpa dig, men börja med att ringa runt och förklara problemet.

I dagsläget bör du inte rida hästen alls - INTE barbacka heller - tills du har en fungerande sadel som verkligen passar. (Att rida barbacka är till att börja med inte så bra eftersom man inte har någonting mellan sig och hästen som tryckutjämnar, och är hästen redan paj i ryggen så kan det vara mycket plågsamt för henne att bära ryttare överhuvudtaget.)

Jag hade väntat med tömkörning en vecka eller två, och bara låtit henne vila. Är det en lindrig tryckskada i ryggen (förutsatt att det är sadeln som är boven) så kan den läka ut ganska snabbt med lite tur. Läggs samma sadel på igen så kommer såklart problemet tillbaka.

Och ja, man kan orsaka permanenta skador i ryggen genom att rida med dåligt passande sadel. Framförallt så kan hästen börja snedbelasta bäckenet och bogen, för att försöka avlasta det onda i ryggen, och då får man nästan genast problem på andra ställen också. Många mystiska hältor kommer av ryggproblem, t.ex.

Lycka till! Ring närmaste sadelutprovare redan idag! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se